Formule 1

Worden in oktober de nieuwe regels bekend? Keert het 'groundeffect' terug in de Formule 1?

Uitgegeven door Peter Vader • 18 juli 2019 10:03

Liberty Media annex Formule 1 heeft verdere details onthuld met betrekking tot de voorgestelde aanpassingen van de 2021 technische voorschriften. Het lijkt erop dat het 'ground effect' gaat terugkeren in het F1-kampioenschap. Liberty Media, die sinds begin 2017 de scepter zwaait in de Formule 1, is hard bezig met het schrijven van het volgende hoofdstuk van de regelgeving, dat in 2021 van kracht wordt. Dit was gericht op zowel de technische als de sportieve regelgeving, maar er zijn tot op heden weinig details over de exacte veranderingen onthuld. Formule 1, de FIA, de teams, samen met een handvol vertegenwoordigers van de coureurs, kwamen onlangs bijeen om in te stemmen met het uitstellen van de ondertekening van de reglementen van juni naar oktober, aldus Motorsportweek.com.

Max Verstappen Red Bull F1 rear sparks turbulentie

Terugdringen van turbulentie
Eén van de grootste aandachtspunten betreft de aerodynamica van de auto's in de Formule 1, waarbij de sportcommissarissen ernaar streefden de impact te verminderen van de turbulentie op de achtervolgende coureur, ook bekend als 'vuile lucht'. Coureurs hebben vaak hun frustratie kenbaar gemaakt over het feit dat wanneer ze een rivaal achtervolgen ze grip verliezen en er tegelijkertijd oververhitting van banden, motoren en remmen ontstaat. Er zal daarom een veel eenvoudiger en rechtlijniger ontwerp van de voorvleugel worden geïntroduceerd, waardoor de sport van de huidige complexe voorvleugels wordt bevrijd. Er zal bovendien aandacht worden besteed aan het kanaliseren van lucht.

‘Groundeffect’
Formule 1 streeft naar een oplossing met een 'grondeffect', waarbij downforce onder de auto wordt gegenereerd, in plaats van gebruik te maken van de complexe voorvleugels en windgeleiders. "Er gaat een diffuser recht onder de auto geplaatst worden, met een Venturi-achtig kanaal er doorheen. De tunnels gaan recht van voren naar achteren", zei Nikolas Tombazis, hoofd van Single-Seater Technical Matters, in een update van afgelopen woensdag voor alle betrokken. "Met de auto van 2021 zullen we het verlies van ongeveer 50 procent downforce voor de achtervolgende auto terugbrengen tot ongeveer vijf tot tien procent. Dus we realiseren daarmee een enorme vermindering van het verlies van downforce voor de achtervolgende auto. We streven ernaar om een veel vloeiender luchtstroom te creeeren voor de achtervolgende auto. Het precieze ontwerp van de voorvleugel is nog steeds onderwerp van discussie”, aldus Tombazis.

Aerodynamisch en esthetisch
"Er is verder nog veel werk te doen aan de voorvleugel", vervolgde Tombazis. "We zijn er nog steeds niet helemaal tevreden mee, zowel vanuit een aerodynamisch standpunt als vanuit een esthetisch oogpunt. We proberen het in beide opzichten beter te maken. Er zijn goede redenen waarom de huidige vleugel aerodynamisch erg breed is, maar het is niet het beste esthetische resultaat, dus er is werk aan de winkel." Algemeen verwacht wordt dat de reglementen formeel zullen worden bekrachtigd door de World Motor Sport Council van de FIA , wanneer deze bijeenkomt in oktober voor hun volgende vergadering.

Max Verstappen Red Bull F1 aerodynamica

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS