Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24H of Le Mans: De balans opgemaakt om middernacht; hoe doen de Nederlanders het?

Uitgegeven door Peter Vader • 15 juni 2019 22:14

Bij het ingaan van de nacht is het zaak om de tussenstand even op te maken van een spectaculaire race waarin Toyota domineert, de Russische brigade van SMP Racing op de derde en vierde plaats volgt en de ook hoog aangeslagen Rebellions op de vijfde en zesde plaats rondrijden. Maar op zondagochtend kan het ineens allemaal anders zijn, na de nacht van Le Mans.

Toyota LeMans2019

LMP1
Een paar minuten na een opmerkelijke inhaalactie van de Nr11 BR Engineering BR1 van Michail Aleshin in de Porsche-curves, maakte Thomas Laurent een rem fout met zijn Nr3 Rebellion R13 in de tweede Mulsanne-chicane, waardoor de safety car werd ingezet. De Russische auto keerde terug naar zijn pitbox met een behoorlijk gehavende auto, waarna de Franse coureur al weer na vijf minuten vertrok na te zijn gerepareerd. De Nr8 Toyota TS050 Hybrid, bestuurd door Kazuki Nakajima, nam het voortouw tijdens de neutralisatie ten opzichte van haar Nr7 zusterauto, maar de Japanse coureur hield het niet lang vol dankzij de inhaalmanoeuvre van José María López in de Mulsanne Straight. Sergey Sirotkin profiteerde van het ongeluk van zijn landgenoot (en SMP-teamgenoot) door op de derde plaats te komen met de SMP Racing Nr17 BR Engineering BR1.

SMP Racing LeMans2019

LMP2
Roman Rusinov had geruime tijd de leiding in de LMP2-klasse achter het stuur van Nr26 Aurus van G-Drive Racing, maar een indrukwekkende inhaalmanoeuvre van André Negraõ in de Mulsanne Straight maakte het voor de Nr36 van Signatech Alpine Matmut mogelijk om de eerste plaats over te nemen. De derde plaats werd weggekaapt door Jackie Chan DC Racing's Nr38 Oreca nadat de Nr37 zusterauto en de Ligier Nr22 van United Autosport teruggeworpen werden vanwege een drive-through penalty voor het inhalen van de safety car op de baan.

Job van Uitert LeMans2019

LMGTE Pro
Na een spannende twee uur racen in deze klasse, was de grootste teleurstelling het uitvallen van de Nr64 Chevrolet Corvette na een aanrijding. Er werd contact gemaakt met Dempsey-Proton Racing Nr88 Porsche in de Porsche-curves en Marcel Fässler kon de muur niet meer ontwijken. De auto was te veel beschadigd om door te gaan, dus slechts één Corvette blijft in de race voor de overwinning. Drie safety cars werden ingezet op het circuit tussen 20:00 en 22:00 uur, waardoor het veld in de klasse in tweeën werd gedeeld. De eerste groep werd geleid door Porsche GT Team Nr92 Porsche 911 RSR, gevolgd door AF Corse's Nr51 Ferrari 488 GTE en de Corvette Nr63. De topacht zat binnen twaalf seconden van elkaar en zorgde voor veel kijkvreugde bij het publiek vanwege hun rondenlange close racing. De tweede groep werd geleid door het Porsche GT Team Nr94 Porsche 911 RSR.

Jeroen Bleekemolen LeMans2019

LMGTE Am
De enige Ford GT-afgevaardigde (Keating Motorsports Nr85) hield de leiding, maar wordt op de hielen gezeten door de JMW Motorsport's Nr84 Ferrari 488 GTE, Team Project 1's Nr56 Porsche 911 RSR en de TF Sport's Nr90 Aston Martin Vantage! Ook deze groep blijft dus dicht bij elkaar, waarbij we maar weer eens zien dat de gevechten in de achterhoede vaak meer spanning opleveren dan wat de koplopers laten zien.

Nick Catsburg LeMans2019

Hoe doen de Nederlanders het?
Job van Uitert reed een drie dubbele stint, bracht de G-Drive Aurus aan de leiding van de LMP2-divisie en wist rondenlang de LMP1 van Andre Lotterer achter zich te houden. Vanaf het begin van de race wordt de Aurus op de hielen gezeten door de Signatech-Alpine met onder andere Nicolas Lapierre aan boord. De twee kemphanen zijn voortdurend aan het stuivertje wisselen om de zevende en achtste plaats overall. Tenzij zich geen problemen voordoen, kon deze strijd wel eens tot het einde van de race gaan duren. Jeroen Bleekemolen doet het tot op heden ook uitstekend. Hij leidt met de Ford GT van Keating Motorsports de GT Am-divisie en tot op heden verloopt alles voorspoedig.

Racing Team Nederland LeMans2019

Racing Team Nederland met Frits van Eerd, Giedo van der Garde en Nyck de Vries had een grandioze opening van de wedstrijd en veroverde de derde plaats in de LMP2-klasse. Daarna zakte het enthousiaste team terug vanwege lekke banden, een tijdstraf en een kapotte koppeling. Ho-Pin Tung met de Nr38 Oreca 07-Gibson draait gestaag zijn rondjes op een derde plaats in de LMP-klasse (negende overall), op enige afstand van Van Uitert en Lapierre.

Ho-Pin Tung LeMans2019

Minder fortuinlijk vergaat het Nick Catsburg in de M-Tek BMW M8 GTE, hij rijdt op P16 in de GT Pro-klasse (47e overall). De grote pechvogel is Daytona-winnaar Renger van der Zande. De Nr10 BR Engineering BR1-Gibson in de fraaie Gulf-kleuren stond meer in de pits dan dat hij op het circuit rondreed, wat bij het ingaan van de nacht resulteerde in een eennalaatste plaats overall. Een hard gelach voor het DragonSpeed-team, dat met toch wel wat hogere verwachtingen was afgereisd naar de Franse endurance klassieker.

Renger van der Zande LeMans2019

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS