Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

ACO en Toyota staan volledig achter de invoer van succesballast: "We weten dat het nodig is"

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 juni 2019 08:06

De introductie van succesballast in de LMP1 van het FIA World Endurance Championship kan vormgeven aan het systeem voor de Hypercars die in 2020 haar introductie doen. Dat melden hoge officials van de ACO en Toyota.

Toyota 24H of Le Mans

Het plan om succesballast in te voeren, werd recent bekend gemaakt door de organisatoren van de WEC. Teams die succesvol zijn, krijgen extra kilo’s aan boord, waardoor de competitie spannender moet worden. De wijze waarop dit vorm moet gaan krijgen, is nog niet bekend gemaakt. Verdere details wil de ACO dan ook nog niet geven.

“Het is december door de World Council gegaan, toen we de Hypercar regels vaststelden als basis voor september 2020”, zegt sportief directeur Vincent Beaumesnil van de ACO, tegenover Sportscar365. “We hebben al met de World Council vastgesteld dat we een systeem zoals dat gaan hebben. En nu denken we er over om het al een jaar eerder te laten beginnen. Ik kan niet meer zeggen op het moment. Eerlijk, het is een principe om iets te hebben dat automatisch is en gebaseerd op beoordeling. Ik zou zeggen dat we nog niet meer in detail naar het principe hebben gekeken, maar we houden van het idee.”

Ook bij Toyota staan ze achter het idee. “We weten dat het nodig is”, zei Rob Leupen van Toyota. “We dachten dat ze gedurende het seizoen dichterbij gingen komen en ze deden dat min of meer, maar we waren erg verrast over de prestaties in Spa en Sebring. Blijkbaar hebben we meer nodig, dus vanuit ons oogpunt zeggen we er ja tegen om het interessanter te maken.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS