Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

LMDh: de nieuwe endurance topklasse van het FIA WEC en het IMSA WeatherTech SportsCar Championship

Uitgegeven door Peter Vader • 26 januari 2020 11:22

De Automobile Club de l'Ouest (ACO) en de International Motor Sports Association (IMSA), hebben aangekondigd dat overeenstemming is bereikt over een gemeenschappelijke toekomst waarbij een samensmelting plaatsvindt van de topcategorieën van het endurance-racen. Ter gelegenheid van de 2020 Rolex 24 in Daytona ontvouwden de twee organisaties hun plannen voor de nieuwe endurance raceserie met de naam LMDh, een combinatie van de twee endurance raceseries van het FIA World Endurance Championship (WEC) zowel als het IMSA WeatherTech SportsCar Championship.

null
IMSA Chairman Jim France en ACO President Pierre Fillon presenteerden in Daytona de nieuwe endurance raceserie LMDh

Samensmelting
Dit gezamenlijke platform beantwoordt aan de wensen van vele fabrikanten. De kans voor autofabrikanten om met dezelfde auto de strijd aan te gaan tijdens de 24 Hours of Le Mans, de Rolex 24 At Daytona, SuperSebring of Spa-Francorchamps, Motul Petit Le Mans of zelfs Silverstone, wordt binnenkort een feit. De ACO en IMSA hebben samen de basis gelegd voor gezamenlijke regelgeving voor de nieuwe LMDh-categorie. Het doel is dat fabrikanten vanaf september 2021 in de FIA WEC en vanaf januari 2022 in het WeatherTech-kampioenschap met dit nieuwe model, LMDh, gaan deelnemen en ze daarmee de topklasse gaan worden van de twee toonaangevende kampioenschappen in het endurance-racen.

ACO IMSA convergance

Vier fabrikanten
De twee organisaties werden geïnspireerd door elementen uit elk van hun al geformuleerde voorschriften, namelijk van Le Mans Hypercar van de ACO en de in voorbereiding zijnde regelgeving van de IMSA voor de DPi 2.0. Het resultaat van deze samensmelting zal de LMDh-auto zijn: gebaseerd op een nieuw chassis voor zowel ACO als IMSA, met elementen van het Le Mans Hypercar- en LMP2-chassis, en gebouwd door de vier huidige LMP2-fabrikanten: Dallara, Ligier, Multimatic en Oreca.

Techniek
Dit chassis zal ook worden gebruikt voor de nieuwe generatie LMP2. Het silhouet en het ontwerp kunnen worden aangepast, ontwikkeld volgens de wensen van het betreffende merk of de stijl van de fabrikant die de krachtbron voor de auto levert. De auto maakt gebruik van een gemeenschappelijk hybride KERS-systeem op de achteras. Meer technische details voor de auto zullen in maart worden onthuld op SuperSebring, in een presentatie van de technische afdelingen van ACO en IMSA. In de toekomst zal de topcategorie endurance racen zowel LMDh als Le Mans Hypercar omvatten. Een uitgekiend systeem zorgt voor van evenwichtige prestaties (Balance Of Performance) en zorgt voor eerlijke concurrentie.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS