Formule 1

Pascal Wehrlein: "Gebrek aan ervaring kostte mij mijn plek bij het Formule 1 team van Mercedes"

Uitgegeven door Peter Vader • 23 november 2020 10:08

Voormalig Mercedes-junior Pascal Wehrlein zegt dat hij vanwege een gebrek aan ervaring in 2017 werd gepasseerd voor een promotie naar het Formule 1-team, doordat de ontstane vrije plek aan Valtteri Bottas werd gegeven. Nadat Wehrlein de DTM-titel van 2015 als rookie had gewonnen, gaf Mercedes hem in 2016 een F1-stoeltje bij Manor, zogenaamd om hem voor te bereiden om uiteindelijk de toenmalige zittende Lewis Hamilton en Nico Rosberg te vervangen. Toen Rosberg echter de wereld schokte door onmiddellijk met pensioen te gaan na het winnen van het rijderskampioenschap in 2016, koos Mercedes in plaats daarvan voor Williams-rijder Bottas, terwijl Wehrlein nog een nieuw jaar in de F1 kreeg met Sauber, voordat het team de banden met hem in 2018 volledig verbrak.

Pascal Wehrlein F1 Manor

Te weinig ervaring
Sprekend over zijn tijd met Mercedes tegen Sport1, zei Wehrlein dat hij serieus werd overwogen voor de baan van Rosberg, maar Bottas zijn vier jaar ervaring in de F1 maakte hem de veiligste gok. “Op dat moment was het tussen Bottas en mij”, zei hij. “Uiteindelijk heeft Bottas het contract binnengehaald. De reden was dat ik op dat moment pas een jaar in de Formule 1 racete. Hierdoor had ik relatief weinig ervaring. "

Manor toch heel goed
Wehrlein scoorde Manor's enige punt van het seizoen 2016 en beweert dat hij genoeg heeft gedaan om indruk te maken in wat algemeen werd aangenomen als de slechtste auto op de grid, hoewel zijn resultaten verbleken in vergelijking met Bottas, die 85 punten vergaarde en een podium bij de Canadian Grand had. “Toch zou ik zeggen dat het een heel goed jaar was”, aldus Wehrlein. “Manor was een team dat heel weinig geld en middelen had en een jaar later al niet meer kon meerijden. We hebben het geweldig gedaan en zelfs punten gescoord. Het was een goed jaar, maar één jaar ervaring in de Formule 1 is niet veel.”

Elektrisch racen geeft meer voldoening
Na twee jaar in de Formule E met Mahindra, zal Wehrlein zich bij het Porsche-team vervoegen voor het seizoen 2020-21. Hij zegt dat hij uit het racen in de volledig elektrische series meer voldoening haalt dan in zijn tijd van het achteraan meerijden in het F1-veld. "De gelijke kansen in de Formule E is het coole voor de coureur", legde hij uit. “Ter vergelijking: in de Formule 1 is de tijd tussen de eerste en de laatste zo’n drie tot drie-en-een-halve seconde. De auto maakt hiervan het grootste deel uit. In de Formule E ligt de afstand tussen de eerste en de laatste plaats tussen een halve seconde en een seconde, waarbij het aandeel van de coureur veel groter is dan in de F1. Dat maakt het erg interessant. In een goed weekend kun je races winnen, maar in een slecht weekend kun je al snel bij de laatste vijf plaatsen aansluiten. Je hebt het idee dat je tegen de hele grid racet, niet alleen tegen een paar individuele coureurs. Sport moet zo zijn dat iedereen dezelfde kans heeft om te winnen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS