Formule 1

SPECIAL - FIA-steward zegt dat Max Verstappen in Bahrein had kunnen winnen

Uitgegeven door Peter Vader • 31 maart 2021 10:23

De Bahreinse GP-steward en voormalig F1-coureur Emanuele Pirro zegt dat Max Verstappen de race van afgelopen zondag misschien had gewonnen als hij had geweigerd de leiding terug te geven aan Lewis Hamilton. Het probleem met de 'baanlimieten' is begin 2021 ineens weer hot item, nadat Hamilton met zijn Mercedes in bocht vier maar liefst 30 verschillende keren te wijd ging, de track limit dus overschreed, voordat aan hem werd verteld daarmee te stoppen. "Hamilton ging iets te vaak over de baanlimieten heen, waardoor hij herhaaldelijk een voordeel creëerde", vertelde Pirro aan Corriere dello Sport, die afgelopen weekend dienst had in de kamer van de stewards op Bahrein. "Daarom belde Michael Masi, de enige met de bevoegdheid om met de teams te praten, naar Mercedes om hen te waarschuwen."

Max_Verstappen_en_Lewis_Hamilton_Bahrein_2021_bedenkingen
Max Verstappen had na afloop zo zijn bedenkingen...

Zwart of wit, niet grijs
Echter, stewards hadden ronden voor soortgelijke overtredingen in de kwalificatie strikt geschrapt, wat verwarring veroorzaakte in de Red Bull-garage. "Ik weet niet waarom en hoe het zo ver is gekomen dat mensen het deden zonder waarschuwingen te krijgen", aldus Verstappen in een bericht van grandpx.news. Teambaas Christian Horner was het met hem eens: “Het was frustrerend. We vroegen ons met racecontrole af of we het kunnen doen als dat het geval is? In een nek-aan-nek-gevecht is er een twee tiende van een seconde aan voordeel, als je dat deel van het circuit gebruikt. "Je kunt niet zeggen dat het oké is om het in de race te gebruiken, maar je kunt normaal gesproken op die plek ook niet inhalen. De regel moet zwart of wit zijn, het mag niet grijs zijn", voegde de Red Bull-chef eraan toe.

Max_Verstappen_en_Christian_Horner_Red_Bull Bahrein 2021
Christian Horner tegen Max Verstappen: "De regel moet zwart of wit zijn, het mag niet grijs zijn"

Wel of niet teruggeven
Inderdaad, toen Verstappen Hamilton passeerde voor de leiding, verscheen Masi meteen op de radio om Red Bull te vertellen dat hij Max zijn veroverde plek moest inleveren. Dr. Helmut Marko zegt dat de Nederlander het graag deed. “Volgens Max was het de juiste keuze. Hij was al langzamer aan het rijden toen het bericht van de wedstrijdleider arriveerde”, vertelde hij aan Servus TV. "Ik heb geen idee wat er zou zijn gebeurd als we de positie niet aan Hamilton hadden teruggegeven", zei Marko. Verstappen liet echter na de race doorschemeren dat hij eigenlijk ongelukkig was dat hij de plek teruggaf aan Hamilton. "Ik zou op deze manier liever als eerste eindigen met een penalty dan als tweede", zei hij. "Dat is gewoon hoe ik ben. Niet iedereen hoeft het er mee eens te zijn."

FIA steward Emanuelle_Pirro
FIA-steward Emanuelle Pirro


Niet verplicht
FIA-steward Pirro verduidelijkte dat hoewel Masi kan suggereren dat een coureur een plaats moet teruggeven om een mogelijke penalty te vermijden, dit niet verplicht is. "Een racedirecteur zal nooit iets verplichten, hij kan het alleen maar suggereren", zei de Italiaan. "Verstappen gaf de plek terug en we hoefden de zaak dus verder niet meer af te handelen." Maar als een klap in het gezicht van Red Bull suggereerde Pirro ook dat de maximale straf die Verstappen zou hebben gekregen, een tijdstraf van vijf seconden was. Mogelijk genoeg om de race te winnen. "Als Verstappen de positie niet had teruggegeven, had hij altijd maximaal vijf seconden straf gekregen", bevestigde Pirro.

Max_Verstappen_pitstop_Bahrein_2021
Alles klopte in Bahrein, behalve "de wijde bocht van Max..."

Het venijn in de staart
Luigi Mazzola, het voormalige hoofd van het testteam van Ferrari, gaf toe verrast te zijn door de manier waarop Red Bull met de kritieke situatie omging. "Als ik Red Bull was geweest, had ik twee keer over die beslissing nagedacht en deze aangevochten", vertelde hij aan Autosprint in Italië. “Gezien wat Hamilton deed tijdens de race, verwachtte ik dat Red Bull er harder tegen zou vechten. Misschien dachten ze dat Verstappen de plek gemakkelijk terug zou kunnen krijgen." Marko bevestigde: “Hamilton was slim. Hij liet zich inhalen en kreeg toen de positie terug. Het resultaat was dat de banden van Max - die al versleten waren - het stof oppikten en hij hem niet meer kon aanvallen."

Max_Verstappen_Lewis_Hamilton_Bahrein_2021 actie
Max Verstappen voor Lewis Hamilton in Bahrein?

"De wijde bocht van Max"
De overschrijding van de track limits was niet alleen in de autosportwereld het gespreksonderwerp van de dag. Op de maandagochtend van 29 maart 2021 publiceerde sportjournalist, schrijver en programmamaker Wilfried de Jong een geweldig artikel in zijn column in NRC Handelsblad over het voorval, een tekst die we de lezers van RaceXpress niet willen onthouden vanwege de rake vergelijking met voetbal waar je de spelregels ook niet verandert op driekwart van de wedstrijd:

"De doorgetrokken streep rechts op een snelweg heeft een profiel van ribbels. Eén moment van concentratieverlies en vanonder de auto klinkt een onheilspellend geluid. Rrrr. Automatisch stuur je snel naar het midden van de asfaltstrook.

Formule 1 is niet te vergelijken met een braaf ritje in een personenauto. Het is een sportwedstrijd, er wordt gereden in een bolide om prijzen. Mijn autobanden over de ribbels worden niet snel opgemerkt. Bij de Formule 1 zien camera’s alles. Op een circuit bestaat geen dode hoek.

Tijdens de eerste race in Bahrein reed wereldkampioen Lewis Hamilton na het uitkomen van bocht 4 regelmatig met vier banden buiten de baan om zijn hoge snelheid te houden. Eerder in het weekend tijdens de kwalificaties mochten de coureurs geen gebruik maken van die uitwijkstrook.

Wat was nu precies de afspraak?

Iedereen zag wat Hamilton deed, niemand zei er iets van. Tot de stal van Red Bull het meldde aan hun coureur Max Verstappen. Vrij vertaald was de boodschap: ‘Lewis doet het, doe jij het dan ook maar.’

Kort daarop verbood de wedstrijdleiding tijdens de race alle rijders zo ver uit te wijken bij bocht 4. Vreemd, de regels aanpassen tijdens een wedstrijd. Vergelijk het met voetbal: op driekwart van een duel meldt de scheidsrechter dat buitenspel opeens niet meer geldt.

De opening van het raceseizoen was vooral een tactische strijd. Verstappen had ogenschijnlijk de snelste auto, Hamilton speelde een slim spel met verschillende bandtypes. De Engelsman lag in het tweede deel op kop maar zag de Nederlander in de laatste ronden in zijn spiegels naderen.

Zodra hij kon, zou Verstappen zijn rivaal passeren. De natuur van Verstappen is aanvallend. Wachten doe je maar op de tram. Hij pakte zijn eerste kans: bij bocht 4. Met een geweldige manoeuvre raasde hij voorbij Hamilton. Met vier banden buiten de baan, ja. Ach, wat maakte het uit?

Het was de gedroomde apotheose van een spannende race. Vorig jaar had ik nogal wat saaie rondjes uitgezeten. Deze editie in Bahrein vergoedde veel. Met een betere motor leek Verstappen eindelijk de strijd aan te kunnen gaan met Hamilton.

Tot de wedstrijdleiding ingreep.

Verstappen had zo niet mogen passeren en kreeg onderweg te horen dat hij onmiddellijk moest inhouden om Hamilton voor te laten gaan. Zo won de Engelsman alsnog. Hij zei achteraf dat Max had moeten wachten met passeren, nu was hij ‘out of track’.

Wie was er nu eigenlijk rondenlang na die bocht buiten de baan geweest?

Chagrijnig meldde Max naderhand dat hij liever eerste was geworden met een straf dan op deze manier braaf tweede worden. Buiten de lijntjes kleuren en rijden, het is zijn tweede natuur. Iedere keer weer die afweging: tot of over de streep?

Morgen moet ik een eindje over een snelweg. Met mijn zachte rechterbanden zal ik even over de ribbels rijden, ‘rrrr’ horen en terugdenken aan de wijde bocht van wilde Max."

Well done, Wilfried!
De relatie van Wilfried de Jong en de familie Verstappen dateert van 2009, geniet even van het intervieuw van toen met Jos en een piepjonge Max:



Logo RaceXpress on YouTube


Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS