Formule 1

Sebastian Vettel vindt het teleurstellend: "F1 mist zijn kans als baanbrekende technologie"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 30 december 2020 11:45

Sebastian Vettel is van mening dat de Formule 1 niet langer de baanbrekende technologie vertegenwoordigt zoals dat vroeger het geval was. De Duitser dringt erop aan dat de sport zich moet richten op een groene toekomst.

Sebastian Vettel F1

Formule 1's goedkeuring van de hybride-krachtbron in 2014 was gerechtvaardigd door een behoefte om ecologisch relevant te worden. Terwijl de F1-motoren geavanceerde technologische hoogstandjes zijn die de grenzen van thermische efficiëntie hebben verlegd naar buitengewone extremen, is Vettel van mening dat de motoren van vandaag de dag niet echt nuttig zijn voor degenen die dagelijks op de weg rijden. "We rijden met de meest efficiënte verbrandingsmotor ter wereld, maar het brengt de wereld niets omdat de variant waarmee wij rijden nooit in serieproductie zal komen", betoogde Vettel in een interview met de Frankfurter Allgemeine in Duitsland.

"Het enige dat overgebracht zal worden is de boodschap en de merkboodschap, omdat de hybride-aandrijflijn een veel positievere effect heeft op de milieubalans dan de normale verbrandingsmotor."

"Het teleurstellende is dat we onze kans niet grijpen. De Formule 1 zou opnieuw een pionier in technologie kunnen zijn. Ik denk dat het juist de pioniersrol is die ons van overleving kan verzekeren."

Vettel zegt dat de rol die F1 in het verleden speelde bij de ontwikkeling van de technologie van de raceauto's des te meer reden is waarom hij het huidige gebrek aan relevantie van de sport betreurt. "We hebben geen tractiecontrole, antiblokkeerremmen, stabiliteitssystemen, die zitten vandaag de dag allemaal in elke nieuwe generatie wegauto", zei hij. "Dingen die op het racecircuit zijn ontwikkeld en hun weg hebben gevonden naar de serieproductie."

"Het lijdt geen twijfel dat we grote vooruitgang hebben geboekt op het gebied van veiligheid. Maar het overbrengen van de huidige aandrijflijntechnologie naar serieproductie is onrealistisch, omdat de eisen die aan de aandrijflijn worden gesteld zeer tegenstrijdig zijn.

"Op het circuit wordt de aandrijflijn voortdurend vol gas gebruikt, de energie moet snel worden gerecupereerd en weer snel worden vrijgegeven. Een conventionele aandrijflijn vraagt precies het tegenovergestelde."

"De technologie die in de F1 is ontwikkeld, is daarom niet geschikt voor serieproductie. Aan de andere kant zouden auto's voor de weg tien keer zo duur zijn als de huidige prijs."



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS