Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Danny Kroes twee maal naar podium in Lamborghini Super Trofeo: "Het was één van de zwaarste races"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 8 juli 2019 20:12

MISANO – Twee derde plaatsen tijdens de tweede ronde van de Lamborghini Super Trofeo. Danny Kroes verliet dik tevreden het circuit van Misano. De negentienjarige coureur uit Vijfhuizen had opnieuw de bevestiging gekregen dat zijn overstap van de TCR- naar de GT-racerij de goede is geweest. Makkelijk was het overigens niet geweest. Hij had gereden met een gebroken rib en tijdens race twee was het maar liefst 75 graden Celsius in de cockpit.

Danny Kroes podium Lamborghini Super Trofeo

“Tijdens het racen voelde ik de gebroken rib gelukkig niet”, blikte Danny terug. “Sowieso niet als ik iets aan het doen ben, maar wel als ik lig.” Hij had die gebroken rib opgelopen in zijn slaap toen hij zich omdraaide. “Ik hoorde ‘knak’ en ineens had ik heel erge pijn. Waarschijnlijk ben ik net verkeerd gaan liggen. Anderhalve week eerder was ik met de kart hard over een kerbstone gegaan en met mijn ribben op de stoel geklapt. Daar heb ik waarschijnlijk een scheurtje in mijn rib opgelopen.”

Niet gehinderd door pijn jakkerde hij in Misano naar de derde plaats in de kwalificatie en twee keer de derde plaats tijdens de races. Net zoals tijdens de vorige ronde van het kampioenschap, trouwens. Veel meer zat er ook deze keer niet in, realiseerde de snelle Noord-Hollander zich. “De nummer één en twee in de kwalificatie hadden daar een hele week getest omdat hun team uit Misano komt. Daar heb je dan een achterstand op. Elke training en kwalificatie kwamen we wel een stapje dichterbij, maar voor ons was P3 het maximaal haalbare. Daar zijn we tevreden mee.”

Wel moesten de rijder van Bonaldi Motorsport en zijn team in de trainingen flink zoeken naar de juiste afstelling. “De auto voelde heel erg goed, tegelijkertijd leek het alsof de auto zich vast vrat. We hadden, en dat klinkt gek, wat te veel grip. Daarna hebben we voor de kwalificatie een andere, wat lossere set-up geprobeerd. Dat pakte goed uit.”

Danny Kroes Lamborghini Super Trofeo by Night

Tijdens race 1 kon Danny, die de eerste stint voor zijn rekening had genomen, zijn Italiaanse concurrenten van Imperiale Racing in eerste instantie niet bijhouden. “Maar na de safety car kon ik wel bijblijven. Ik bleef dicht achter ze rijden. Helaas kon ik er niet voorbij”, zei de Vijfhuizenaar. Na de pitstops stapte mijn teamgenoot Sergey Afanasiev in. “Na de auto’s van Imperiale Racing waren we veruit de snelste. De nummer vier zat ver achter ons. Een tweede plaats had er ingezeten, maar doordat we tijd kwijtraakten door een achterblijver was P3 het maximale.”

Op zondag had de beloftevolle Nederlander tijdens race twee nog een tegenstander: het weer. Het was met 41 graden snikheet op de omloop van Misano. “Het werd 75 graden in de auto. En dan lig je ook nog met de rug tegen de motor aan. Dat was echt wel zwaar. Het was één van de zwaarste races die ik heb gereden. Mijn teamgenoot, die de eerste stint deed, kon niet echt een goed gevoel in de auto krijgen en toen ik het stuur van hem overnam, lagen we negende. Daarna heb ik in elke ronde het maximale uit de auto gehaald. Ik kon goed met het onderstuur van de auto omgaan en ben nog mooi naar de derde plaats gereden. Ik was helemaal kapot na de finish. Ik had redelijk wat flesjes water nodig om bij te komen. Door de hitte moest je ook heel erg met je verstand rijden zodat de auto niet oververhit raakte. Je kunt dan niet echt pushen.”

Danny Kroes

Danny’s volgende race wordt gehouden in Zandvoort, zijn thuiscircuit. Hij kijkt er dan ook naar uit. “Ik ga daar voordeel proberen te halen uit mijn kennis van de baan. Vorig jaar heb ik daar met een TCR gereden. De Lamborghini is vijf, zes seconden per rondje sneller, dus het wordt wel anders. Het wordt sowieso even zoeken, maar ik denk dat we het daar wel goed voor elkaar gaan krijgen.”

Danny Kroes wordt in zijn race-activiteiten ondersteund door WorldStream.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS