Autosport Internationiaal Singleseaters • Indy Car

DragonSpeed debuteert in 2019 in de IndyCar: "Na een paar bergen te moeten beklimmen, hebben we..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 december 2018 14:58

DragonSpeed, het team waarmee Renger van der Zande in de LMP1 van het FIA World Endurance Championship rijdt, gaat vanaf 2019 in de IndyCar rijden. Het Amerikaanse team, wat naast de LMP1 ook in de LMP2 van het endurance kampioenschap rijdt, gaat waarschijnlijk deelnemen met vaste coureur Ben Hanley. Het team heeft Chevrolet vastgelegd als motorenleverancier.

DragonSpeed Paul Ricard
Nu ook Indycars van DragonSpeed in de opvallende livery met witte sterren?

DragonSpeed heeft dit jaar al haar IndyCar-programma samengesteld en afgelopen juli gesprekken gevoerd met de organisatie van het Amerikaanse kampioenschap. In een verklaring laat het Amerikaanse team weten dat ze haar officiële debuut gaat maken tijdens de pre-season-test in Austin, dat van 12 tot en met 13 februari plaatsvindt. Het programma betreft naast de Indy 500 ook de races in Sint Petersburg, Road America en Mid Ohio. Daarmee moet het WEC-programma niet in gevaar komen. Het plan is om vanaf 2020 een volledig seizoen te gaan rijden.

“IndyCar geniet dankzij de kwaliteit van het race die door de huidige regels wordt voortgebracht, een enorme opbloei”, zei teambaas Elton Julian. “De fans zien het, de teams zien het, de fabrikanten en de sponsors zien het en ik denk dat de NBC het zag, toen ze besloten om de televisie coverage op zich te nemen. Met zoveel interesse van nieuwe toetreders, zijn we ook de ondersteuning van de IndyCar dankbaar in onze stap om ons bij dit kampioenschap te voegen en we zijn ook blij dat Chevy voor ons ruimte heeft gemaakt in hun motorenprogramma.”

“Voor het team is het een kwestie van ervaring opdoen om tot onze ambities te komen. De laatste paar seizoenen in de endurance racing heeft ons een intensief platform voor ontwikkeling van onze voorbereiding, race engineering, pitstops en strategie vaardigheden gegeven. We hebben ook een sterk CV met open wielen van boven naar beneden in het team en met de snelheid van Ben en zijn exceptionele gevoel voor detail van de set-up en van het bandenmanagement, moet het een waardevol en kansrijk team zijn. Geen van ons onderschat de lastige uitdaging die voor ons ligt, omdat de IndyCar de zwaarste klasse is waarin we deelgenomen hebben, met de 's werelds grootste race als het middelpunt.”

“Aan de andere kant gingen we tien jaar geleden niet van het clubracen naar de Pirelli World Challenge titel in 2015, naar de prototypes in Le Mans, zonder een paar bergen te moeten beklimmen. Ik haal veel vertrouwen uit het talent en de gezonde spirit van de mensen die we voor dit volgende project in ons midden hebben!”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS