Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Black Falcon wint razendsnelle VLN7 op Nürburgring-Nordschleife, Stef Dusseldorp pakt derde podium op rij

Uitgegeven door Miguel Bosch • 26 september 2018 04:04

Black Falcon heeft de zevende VLN-race op de Nürburgring-Nordschleife gewonnen. Het Mercedes-AMG GT3-team van coureurs Maro Engel, Manuel Metzger en Hubert Haupt gooide vroeg in de race de strategie om en konden zo de overwinning in de 58. ADAC Reinoldus-Langstreckenrennen binnenslepen. Stef Dusseldorp mocht voor de derde keer op rij naar het podium na een lange race naar voren voor de Falken Motorsports BMW M6 GT3-coureur.



Pole-sitter Jordan Tresson had in de ochtendtraining zijn Walkenhorst Motorsport BMW M6 GT3 naar de snelste tijd gereden maar kon zijn pole niet verzilveren. Bij de start verloor hij de leiding aan de Wochenspiegel Team Monschau Ferrari 488 GT3 van Oliver Kainz. Hoewel Walkenhorst Motorsport beweerde dat de Ferrari al voor het doven van de rode lichten ervandoor ging, ondernamen de stewards geen actie. Zo kon Kainz, gevolgd door teamgenoot Nico Menzel in de zuster WTM Ferrari, in de openingsronden een klein gat slaan. Zij werden echter al snel weer bijgehaald door een grote groep achtervolgers met onder andere Maro Engel’s Black Falcon Mercedes-AMG GT3 en de Frikadelli Racing Porsche 991 GT3R van Norbert Siedler.

Voor Engel was het door een gebrek aan topsnelheid onmogelijk om zonder veel risico te nemen de aanval te openen. Daarop besloot Black Falcon om hun coureur al na vier ronden binnen te halen voor de eerste pitstop—een ongebruikelijke keuze omdat een ‘4-ronden-stint’ doorgaans aan het einde van de race wordt ingezet om een eventuele extra ronde op te vangen. Dat risico leek na drie uur racen bewaarheid te worden: sinds het openingsuur had de 4-uursrace geen Code 60-zones meer gezien en leek de race af te stevenen op 29 ronden, in plaats van de door Black Falcon verwachtte 28.



Frikadelli Racing’s Norbert Siedler en Lance David Arnold hadden zich inmiddels van de rest van de koplopers ontdaan en begonnen druk te zetten op de Mercedes-AMG. Met nog 20 minuten op de klok leek de overwinning inderdaad naar Frikadelli te gaan: het tempo lag nog altijd hoog genoeg om de 29 ronden te halen wat zou betekenen dat de AMG nog één keer snel moest tanken. Het geluk was echter aan Black Falcon’s zijde: achterop de 24-kilometer lange Nürburgring een klapten een BMW en Porsche in de vangrail wat de eerste Code 60-zone in meer dan twee uur betekende. De vertraging van het racetempo was nét genoeg voor Hubert Haupt om de groene Mercedes-AMG 8 seconden na het verstrijken van de 4 uur over de finish te sturen. Frikadelli Racing moest genoegen nemen met de tweede plaats.

Op bijna een minuut achterstand kwam Stef Dusseldorp binnen. Een negende startpositie had zijn hoop om na een derde en een tweede plaats deze keer de overwinning te pakken al enigszins doen vervliegen, maar door een aangepaste strategie lukte het de Achterhoeker en zijn teamgenoot Peter Dumbrack om de Falken Motorsports BMW M6 GT3 wederom naar het podium te sturen.



Patrick Huisman finishte met de Nexen Tire Motorsport Porsche Cayman 718 als enige deelnemer in de VT3-klasse als 82ste algemeen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS