Formule 1

Hoe lang wil Renault nog vele honderden miljoenen in de Formule 1 pompen? Ook BMW trok ineens stekker uit F1-project

Uitgegeven door Wim Boekel • 2 april 2020 11:09

De Formule 1 staat op het moment stil door het Coronavirus. Dat kost natuurlijk bakken met geld, want het personeel moet betaald worden, terwijl de inkomsten minimaal zijn. Het is dan ook niet vreemd dat er alles aan gedaan wordt om de kleine teams overeind te houden. Dit is bereikt door de fabrieken van alle teams voorlopig dicht te gooien, zodat dat er geen ontwikkeling plaatsvindt.

Renault Formula 1

Renault ligt op dit moment onder een vergrootglas. Teammanager Cyril Abiteboul spreekt zich nog steeds niet uit over een langer verblijf in de Formule 1, maar de waarheid is dat de doelen op korte termijn niet bereikt zijn en ook niet lijken te worden. De vraag is dus hoelang Renault nog geld in de sport wil blijven pompen. Behalve de resultaten is er op een hoger plan veel gaande binnen het topmanagement van Renault, vanwege de affaire met Carlos Ghosn en Renault’s alliantie met Nissan en Mitsubishi.

Iemand die alles weet van een plotselinge koerswijziging door een autofabrikant ten opzichte van zijn Formule 1-activiteiten is Dr. Mario Theissen. De Duitser leidde ooit BMW Sauber en zag BMW in 2009 ineens de stekker uit het project trekken. “Ik herinner mij het niet meer helemaal exact, hoeveel dagen van tevoren het was”, aldus Theissen tegen het Amerikaanse Motorsport. “Maar we kregen het niet ver van tevoren te horen.” De voormalig topman van de autofabrikant uit Beieren, sluit dan ook niet uit dat één van de fabrikanten vertrekt. “Natuurlijk moeten we het afwachten en gaan zien hoe de situatie zich ontvouwt, om te zien wat de huidige Corona-situatie voor de Formule 1 betekent”, aldus Theissen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS