Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

De ACO verduidelijkt de regels rond de Hypercar: "We willen de vele, mooie projecten juist niet de nek omdraaien"

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 december 2019 09:02

De ACO heeft verduidelijking gegeven over de regels rond de hypercar, de klasse die vanaf 2020/21 gaat rijden in het FIA World Endurance Championship. Recent werd bekend dat alleen de hypercars van autofabrikanten worden toegestaan. Volgens sportief directeur Vincent Beaumesnil gaat hier relaxed mee omgesprongen worden, maar hij geeft wel toe dat elk project door de FIA Endurance Commission goedgekeurd moet worden.

Hypercar Le Mans logo

Tijdens de recente FIA World Motor Sport Council bijeenkomst werd bekend gemaakt dat de gehomologeerde auto’s onder de naam van een ‘automerk’ ingezet moeten worden, waardoor het er op leek dat privateer hypercars niet toegestaan zijn. Beaumesnil laat nu weten dat dat niet noodzakelijk het geval is, omdat de auto’s van geval tot geval beoordeeld gaan worden door de FIA Endurance Commission.

Hypercar Toyota
Bekende merknamen zoals Toyota

“Een automotive merk is geen pizzamerk of telefoonmerk. Het is het merk van de auto”, zegt de Fransman tegenover Sportscar365. “We willen geen duizenden criteria opzetten, zoals productieaantallen. Deze regels zijn gemaakt om te faciliteren, niet om te beperken. Ik gebruik het voorbeeld van Glickenhaus. Glickenhaus maakt wat straatauto’s. Dus, als we geen duizenden criteria hebben die problemen kunnen veroorzaken in hoe we dit managen, wordt de beoordeling aan de discretie van de Endurance Commissie overgelaten.”

Glickenhaus Hypercar
...maar ook minder bekende namen, zoals Glickenhaus

Wanneer de Amerikaanse website vraagt of een auto als de ByKolles Hypercar wordt toegestaan, reageert de sportief directeur dat het Oostenrijkse team wordt toegestaan, vanwege het feit dat zij als LMP1 non-hybride inschrijving heeft verklaard plannen te hebben voor het bouwen van een straatauto. Dat geldt ook in theorie voor bijvoorbeeld Dallara. De Italiaanse fabrikant produceerde recent een 400 pk-straatauto, genaamd de Stradale, en dit past binnen de criteria van de Endurance Commission.

Hypercar Peugeot
... of Peugeot, afgebeeld is een eerste werktekening van de Peugeot Hypercar, niet de definitieve versie

“ByKolles heeft aangekondigd dat hun intentie is om te racen met een auto en daar parallel aan, ook een wegversie te maken”, aldus Beaumesnil. “Dus gaat er van dat merk ook een straatauto komen. Het is dan aan hen om alle benodigde ondersteuning aan de Endurance Commissie te geven, om dit project te analyseren. Maar we begrijpen allemaal het principe. Wat je gaat zien is een auto die mensen gaan herkennen en het merk is iets sterks. Daarom zijn we blij om Ferrari, Porsche, Bentley, Maserati of wat dan ook in de portefeuille te hebben, maar ook kleinere bedrijven zoals Caterham. Al deze auto’s zijn droomauto’s die we op de weg kunnen tegenkomen. We willen niet te beperkend zijn. ’Een merk dient dit productvolume te hebben, moet geregistreerd zijn in… ‘blah, blah, blah…’; als we dat allemaal gaan opschrijven, gaan we veel projecten de nek omdraaien. We willen deze projecten juist niet de nek omdraaien.” Daarnaast bevestigt Beaumesnil dat de LMP1-auto’s alleen nog in het seizoen 2020/21 mogen meerijden, daarna niet meer.

Hypercar Aston Martin
Aston Martin Hypercar

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS