Formule 1

Ferrari doet een boekje open over het motorenvoordeel: "De waarheid ligt ver van deze..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 13 december 2019 07:49

In de midden helft van het seizoen was de Ferrari de snelste Formule 1-auto op de rechte stukken. De rivalen van de Scuderia schatte het vermogensverschil rond de 50 pk. Rond de zomerpauze werd echter de wijze waarop de brandstofstroom bij Ferrari liep in twijfel getrokken. Red Bull en Max Verstappen spraken zelfs van 'vals spelen' van Ferrari. Het zorgde er voor dat de FIA een aantal technische richtlijnen uitvaardigde, waarna het voordeel ineens als sneeuw voor de zon verdwenen was. De inschatting van het vermogensvoordeel van het Italiaanse raspaardje wordt nu ontkracht door teambaas Mattia Binotto.

Ferrari F1

“De waarheid ligt ver van deze waarde, we schatten een maximum van 20 PK in, wat nog altijd een respectabel aantal is’, zegt Binotto tegenover Auto Motor und Sport. “Op het moment dat de motorenfabrikanten dichter en dichter bij elkaar komen, is 20 paardenkrachten een groot voordeel, het helpt niet alleen in de kwalificatie, maar ook bij het racen.”

“Ik ben trots op deze evolutie, ik herinner mij het eerste jaar van het hybride tijdperk in 2014 nog, toen het gat met Mercedes groot was. We hebben een grote inspanning in de fabriek in Maranello gedaan om dit gat te dichten en ik moet zeggen dat we op dat gebied excellent werk hebben verricht.”

Wanneer gevraagd wordt wat het verschil in paardenkrachten tussen Ferrari en Mercedes in 2014 was, komen direct de cijfers op tafel. “Meer dan 80 paardenkrachten”, zegt de Zwitser. Wat betreft de technische richtlijnen die de FIA dit jaar uitvaardigde en de verdenkingen van de Ferrari-motor, zegt de teambaas tevreden te zijn met het werk van de FIA. In de ogen van Binotto heeft het meer duidelijkheid gegeven. “We zijn er tevreden mee, omdat er meer duidelijkheid is overeen complexe set regels”, aldus de Ferrari-teambaas. “Gaan ze compleet duidelijk worden? Waarschijnlijk niet. Ik ben er zeker van dat er wat meer richtlijnen gaan komen. Als team moeten de we de FIA ondersteunen om deze ruimte in de regels te elimineren.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS