Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Voormalige Brabham en McLaren ontwerper overweegt inzet van een hypercar bij de 24 Uren van Le Mans

Uitgegeven door Peter Vader • 30 november 2019 17:03

De legendarische Formule 1-ontwerper Gordon Murray is zijn plannen met zijn nieuwe T.50 Sportscar aan het evalueren. De voormalige technische goeroe van Brabham en McLaren heeft onthuld dat Gordon Murray Automotive, het bedrijf dat speciaal is opgericht om de £ 2 miljoen kostende T.50 te produceren, een ontmoeting te hebben gehad met de promotor van het WEC, de Automobile Club de l ' Ouest van de 24 uur van Le Mans en met de FIA. “Vervolgens hebben we enkele klanten gesproken, die erg geïnteresseerd zijn in deelnemen aan het endurance racen. We zijn allemaal ‘racers’ hier, dus zijn we altijd hierin geïnteresseerd, het zit in ons DNA. We staan op het punt om binnenkort een relatie met een F1-team aan te kondigen, voor het gebruik van hun windtunnel bij de ontwikkeling van de T.50. Daarmee zijn we dus al een stap dichter bij het daadwerkelijk racen met onze T.50."

Gordon Murray T.50 Hypercar

Raceauto eerder dan straatversie?
Gordon Murray benadrukte dat er nog geen beslissingen zijn genomen over het racen met de T.50 en onthulde dat hij van plan is om GT-racebaas Stephane Ratel te ontmoeten, zodat hij "kan begrijpen in welke richting hij moet denken over de sportwagenraces", aldus een bericht op Motorsport.com.

Leveringen van de honderd T.50 auto’s voor de openbare weg, zullen niet eerder plaatsvinden dan 2022. Maar Murray sloot niet uit dat er al eerder een hypercar-versie op de baan aan het werk te zien is. Dit zou zijn toegestaan volgens de hypercar-regels, die een minimale productierun van 20 auto's noemen, voltooid binnen twee jaar nadat de auto begon met racen. “Als we het doen, dan wordt het gedaan door een apart team en loopt dit parallel aan de wegauto. We hebben al een eenheid die speciale voertuigoperaties uitvoert." Murray gaf toe dat de actieve aerodynamica van de T.50-straatversie met een elektrische ventilator, vrijwel zeker niet is toegestaan op een raceversie. “Ik denk niet dat ze ons de ventilator zouden laten gebruiken; ik denk niet dat ik daar nog een keer mee weg zou komen", zei hij en verwees daarmee naar zijn 'Fan Car', de Brabham-Alfa Romeo BT46B F1-auto uit 1978, waar Niki Lauda furore mee maakte.”

Gewicht
Murray uitte ook bedenkingen over het minimumgewicht van 1100kg voor de hypercarklasse. De T.50-wegauto weegt 980 kg, terwijl een proefversie waarvan 25 exemplaren worden gebouwd, naar verwachting op de weegschaal een gewicht bereikt van 890 kg. Een raceversie van de T.50 zou waarschijnlijk uitkomen op ongeveer 900 kg, dus een paar honderd kilo ballast er bovenop zetten is niet aantrekkelijk", zei hij. “Maar omdat de nieuwe regels gebaseerd zijn op prestatiebalans, is er hopelijk een manier om lichter te werken, maar wel met minder vermogen. De T.50 zal worden aangedreven door een op maat gemaakte vier-liter V12 gebouwd door Cosworth"

Mono merkencup
Murray legde uit dat hij ook interesse had in een monomerken raceserie voor de T.50. "Als blijkt dat we niet echt in de hypercarklasse of in een andere categorie passen, dan hebben we de optie van een one-make-serie met onze raceauto," zei hij. "Stel je een grid voor van 20 auto’s, die op de baan rondgillen met 12.000 toeren per minuut, dat zou toch leuk zijn?!" GMA werd in 2017 opgericht als het zusterbedrijf van Gordon Murray Design, met de bedoeling om een nieuwe supercar te bouwen in de geest van de McLaren F1.

Project nadert afronding
De T.50 werd eerder gepresenteerd in juni van dit jaar, bij de onthulling van de specificaties van de auto en de opening van het orderboek. De styling en aerodynamica van de auto staan op het punt van afronding, waarna het ontwerp tot in detail kan worden uitgevoerd. GMA is van plan om de eerste ontwikkelingsauto's volgende zomer op tijd te laten rijden. Gedurende achttien maanden wordt er intensief getest, voorafgaand aan de eerste leveringen van de wegauto's.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS