Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Zuurverdiend, dubbel podium voor Toyota bij de 4 Hours of Shanghai, maar zegereeks onderbroken door Rebellion

Uitgegeven door Peter Vader • 10 november 2019 17:40 • Print artikel

Toyota Gazoo Racing pakten met hun tweede plaats en derde plaats een zuurverdiend, dubbel podium in de 4 Hours of Shanghai, de derde ronde van het FIA World Endurance Championship (WEC) 2019-2020. De leiders van het WEC-kampioenschap, die de strijd aangingen met een maximale succeshandicap, stonden voor een belangrijke uitdaging ten opzichte van de niet-hybride LMP1-auto's. De Japanners minimaliseerden de schade door een geduldige race te rijden en tijd te maken tijdens de pitstops. Sébastien Buemi, Kazuki Nakajima en Brendon Hartley, in de Nr8 TS050 Hybrid, namen een voorsprong van drie punten in het wereldkampioenschap van de coureurs, door als tweede te eindigen achter de winnende Rebellion. Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López, die de race startten met hun zusterauto, verdienden de derde plaats in de Nr7 TS050 Hybrid. Ze staan nu op de tweede plaats in het WEC-wereldkampioenschap. Dat resultaat maakt een einde aan een reeks van zeven raceoverwinningen op een rij voor de TS050 Hybrid, in zijn afscheidsseizoen. Het laat Toyota Gazoo Racing achter met een voorsprong van 27 punten ten opzichte van Rebellion in het WEC-wereldkampioenschap van de teams.


WEC Shanghai Toyota 2 en 3

Bij de start boekte Kamui Nakajima onmiddellijk progressie vanaf zijn vierde plaats op de startgrid, daarbij onmiddellijk de Nr5 Ginetta passerend voordat de Nr7 zich nestelde op de derde plaats. Sébastien Buemi in de Nr8 begon als vijfde en reed geduldig door naar de vierde plaats. Sébastien Buemi sloot zich toen aan bij de als derde geklasseerde Kamui Nakajima en haalde hem in ronde 12 zelfs in. Na 45 minuten actie maakten beide auto's hun eerste pitstops en namen ze tijdens snel pitwerk van de monteurs alleen brandstof aan boord. Beide TS050 Hybrid’s reden hierdoor een indrukwekkende race, waarbij ze zelfs 10 seconden sneller waren dan de leidende Ginetta ‘s. Dat stelde Sébastien Buemi in staat om de Ginetta Nr5 voorbij te steken voor de tweede plaats, waarna hij al snel ook de leiding nam. Buemi had een beter tempo dan zijn rivaal in hun respectieve tweede stints op dezelfde banden. De Nr8 bleef leiden tot ronde 40 toen de Nr1 Rebellion, op nieuwe banden, hem inhaalde ondanks een dappere verdediging van Sébastien Buemi. Ondertussen kregen de Nr7 TS050 Hybrid en de beide Ginetta ‘s drive-through straffen voor het inhalen van de Nr1 Rebellion voor de startstreep in ronde één, waardoor Kamui Nakajima naar de vijfde plaats terugviel. Bij de eerste coureurwissel, kort na de 90 minuten, nam Brendon Hartley de als tweede geklasseerde Nr8 over, die slechts ongeveer 30 seconden verwijderd was van de leidende Nr1 Rebellion, terwijl José Maria Lopez een vergelijkbare afstand had in zijn als derde geklasseerde Nr7.

WEC Shanghai Nr8 Toyota Buemi Hartley Nakajima

Halverwege de race bleven de posities vooraan het veld stabiel, omdat de toonaangevende auto's te kampen hadden met ernstige bandenslijtage en last hadden van zwaar verkeer. Brendon Hartley overhandigde in ronde 73 de als tweede geplaatste Nr8 aan Kazuki Nakajima, op hetzelfde moment dat Mike Conway het stuur van de Nr7 (op de derde plaats) overnam. Beide Toyota ’s bleven pushen om er klaar voor te zijn zodra de raceleider tijd zou verliezen. Maar de Nr1 had verder geen last van pech, wat betekende dat hij als eerste de zwart-wit geblokte vlag passeerde met 66.984 seconden voorsprong op de Nr8 van Kazuki Nakajima en 70.783 seconden voor de Nr7 van Mike Conway.

Toyota Gazoo Racing zal opnieuw vechten om de hoogste eer tijdens de vierde ronde van het seizoen, tevens de enige WEC-race in het Midden-Oosten, de 8 Hours of Bahrain op 14 december.

WEC Shanghai Nr7 Toyota Conway Kobayashi Lopez

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS