Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

Slotakkoord 2018 Blancpain GT Endurance Cup, kampioenen bekend (... maar racewinnaar nog niet?)

Uitgegeven door Peter Vader • 5 oktober 2018 02:38

De Blancpain GT Series Endurance Cup van 2018 is ultracompetitief sinds de groene vlag meer dan vijf maanden geleden zwaaide tijdens de openingsrace. Afgelopen zondag sloot het af met een typerende close-racing wedstrijd op Circuit de Barcelona-Catalunya, waar de klasse- en overall titels eindelijk werden beslist. De #4 Mercedes-AMG Team Black Falcon-auto triomfeerde aanvankelijk en leek zijn weg naar de Endurance Cup-titel succesvol af te sluiten, maar werd vervolgens gediskwalificeerd voor een inbreuk op de regelgeving. Het team heeft inmiddels gebruik gemaakt van zijn recht op beroep tegen de beslissing. Voorlopig dus nog even afwachten wat de uitslag hiervan wordt voor Yelmer Buurman en zijn teamgenoten Mario Engel en Luca Stolz, die voorlopig de titel door hun vingers zagen glippen.

#4 Mercedes AMG Black Falcon Yel Buurman

Dit bracht wel de #88 Mercedes-AMG Team AKKA ASP auto van Raffaele Marciello, Daniel Juncadella en Tristan Vautier naar de hoogste trede aan het einde van de seizoensfinale. Marciello werd eerste in het Endurance Cup-rijderskampioenschap, terwijl de AKKA-ploeg het kampioenschap bij de teams veiligstelde.

De resultaten van de race in Barcelona - en dus de eindstand van de Endurance Cup - zullen voorlopig nog even ongewis blijven, tot het beroep van Black Falcon is gehoord. Mocht de #88 Mercedes-AMG de overwinning behouden, dan zal Marciello toch de eerste coureur worden die alle drie Blancpain GT-series in één keer behaalt.

Resultaat na ultra concurrerend seizoen

Marciello en AKKA lijken ogenschijnlijk te hebben gedomineerd, maar 2018 was een opmerkelijk competitief jaar. Op het Circuit de Barcelona-Catalunya werd Mercedes-AMG de vijfde fabrikant die overwinningen behaalde, na triomfen voor Audi (Monza), Aston Martin (Silverstone), Lexus (Paul Ricard) en BMW (Total 24 Hours of Spa). Marciello en Vautier waren de enige coureurs die in 2018 meer dan één Endurance Cup-podium scoorden, terwijl van de twaalf merken die full-time strijden, er tien minstens één keer in de top-drie eindigden.

#88 Merceds AMG AKKA Marciello voorop

Marciello en AKKA ASP verzekeren zich van titels

Ongeacht de uitkomst van de Black Falcon-oproep van het Mercedes-AMG Team, heeft Marciello de algemene Blancpain GT Series-titel voor de 2018 in de wacht gesleept. Het AKKA ASP-team heeft ook de overwinning behaald in het kampioenschap van de teams. Marciello's opmars naar de top is geen verrassing. Hij is een voormalig Europees F3-kampioen met enorm succes in de junior single-seater series en hij heeft zijn naam snel gevestigd bij AKKA ASP.

"Ik voel me thuis bij hen", zei de nieuwe kampioen na de race. "Jerome [Policand] is echt gepassioneerd voor racen en het is erg leuk om met jongens zo te werken. Nu is het tijd om te feesten, want we hebben een geweldig Blancpain GT Series-seizoen achter de rug."

Voor AKKA ASP betekent dit een nieuw niveau van succes. De ploeg van Jerome Policand racet al sinds de start in 2011 in de Blancpain GT-serie, maar de nadruk lag vooral op de Pro-Am-klassen. De steun van AKKA Technologies en een verhuizing naar de Mercedes-AMG-racewagens heeft het team doen bloeien. Een overwinning in de Sprint Cup kwam in 2016 op het Circuit de Barcelona-Catalunya, gevolgd door een eerste triomf in de Endurance Cup op hetzelfde circuit in 2017. AKKA ASP heeft nu meerdere titels op zijn naam staan.

null

Strakka pakt de Po-Am titel ondanks tegenstand van Ferrari

Voorafgaand aan de finale had Strakka Racing in elke vorige Endurance Cup-race een top-vier klassering gerealiseerd en daarmee een voorsprong van 15 punten opgebouwd. Een herhalingsresultaat voor de #42 Mercedes-AMG zou de titel gemakkelijk hebben veiliggesteld, maar Barcelona bleek een lastig evenement te zijn en het tempo van twee Ferrari's - de #333 Rinaldi en de #51 AF Corse - werd een groot probleem.

Bij het passeren van de zwart-wit geblokte vlag bezetten de teamleden Nick Leventis, Chris Buncombe en Lewis Williamson de achtste positie, genoeg om de titel te veroveren met slechts drie punten voorsprong. Met name de #51-auto liet hen zweten tijdens de laatste fasen van de race, maar uiteindelijk hield de Strakka-auto stand.

Daiko Lazarus-team racewinnar in Pro-Am divisie

Terwijl Strakka de titel pakte, was er een doorbraak in de Pro-Am-race voor het Daiko Lazarus-team. Fabrizio Crestani maakte grote stappen vooruit tijdens de openingsstint, voordat hij het stuur overdroeg aan Miguel Ramos en vervolgens aan Giuseppe Cipriani, om zodoende hun overwinning in de Blancpain GT-serie binnen te slepen. "Ik ben tevreden met mijn stint en ik ben heel erg blij met de job die Giuseppe en Miguel vandaag hebben gedaan", zei Crestani achteraf. "Ik geef alles om hen te helpen verbeteren en als ze dan zo goed zijn, dan ben ik erg tevreden."

Cipriani, die de auto naar huis bracht om de overwinning veilig te stellen, zei: "Vandaag was een gemakkelijke taak omdat Fabrizio en Miguel zo'n geweldige prestatie leverden. Ik hoefde me alleen maar te focussen en me vooral te concentreren op het niet maken van een fout", waarna hij er aan toevoegde: "We hopen volgend jaar weer van de partij te zijn! Ik kon niets beters verwachten dan wat ik heb met Fabrizio en Miguel heb gedaan, dus als ze weer met mij een team vormen, dan zal het mij een genoegen zijn!"

Emil Frey Jaguar

Veteraan Jaguar eindigt geheel in stijl

De #54 Emil Frey Racing GT3 Jaguar reed zijn laatste Blancpain GT Series-race op het Circuit de Barcelona-Catalunya. Gebouwd door de Emil Frey ploeg, heeft het Zwitserse Jaguar-team sinds 2012 deelgenomen en nam men dit seizoen deel aan de Endurance-races in de Silver Cup-klasse.

Het zou moeilijk zijn om een ​​betere slotakte voor de auto te verzinnen. De bemanning van de blauwe, Engelse Jaguar, bestaande uit Alex Fontana, Adrian Zaugg en Mikael Grenier, behaalde de Silver Cup-overwinning - om nog maar te zwijgen van een algemene overwinning - met een voorsprong van 17 punten, waarbij ze ook nog de titel in de klasse pakten. De afscheidsrace van de Big Cat was er één om te onthouden.

Barwell-Lamborghini domineert de Am-Cup

De #77 Barwell Motorsport Lamborghini Huracan vierde hun Endurance-titels op perfecte wijze met een overwinning op Circuit de Barcelona-Catalunya. Het was een goed jaar voor de #77-Lambo, die twee overwinningen en twee tweede plaatsen behaalde in de Endurance Cup. Adrian Amstutz en Leo Machitski behaalden de rijderstitel met 32 ​​punten, terwijl Barwell ook comfortabel aan kop eindigde in het teamklassement.

Snelste rondetijden voor Mercedes-AMG

De 1m43.667s van Raffaele Marciello was de snelste ronde van het weekend en toonde voor de derde keer in vijf races aan dat de Italiaan de snelste man in zijn geheel was. Geen enkele andere coureur behaalde deze prestatie meer dan één keer in 2018.

De beste ronde van een Silver Cup-deelnemer kwam van Nico Bastian (#90 AKKA-Mercedes) met een 1m44.091s. In Pro-Am was Alessandro Pier Guidi (#11 Kessel-Ferrari) de snelste van allemaal met een 1m44.266s, terwijl met een rondetijd van 1m46.021s Chris Buncombe (#42 Strakka-Mercedes) de snelste amateur in deze klasse was. In de categorie Am Cup verzekerde Fabien Barthez de beste ronde met een indrukwekkende 1m45.468s.

winnaars barcelona catalunya

Lokale sterren goed op dreef op het Circuit de Barcelona-Catalunya

Zes Spaanse coureurs vochten in het weekend mee tijdens hun thuisevenement en er was geen tekort aan Spaans succes: Daniel Juncadella maakte deel uit van de winnende #88 AKKA-Mercedes, terwijl Miguel Molina als tweede eindigde in de # 72 SMP-Ferrari.

Andy Soucek (#8 Bentley Team M-Sport) miste net een podiumplaats met zijn vierde plaats, terwijl er op zondagmiddag minder vreugde was bij Alex Riberas (#1 Belgian Audi Club Team WRT) en Albert Costa (#14 Emil Frey Racing Lexus). Antonio Forne Tomas eindigde als zesde in Pro-Am aan boord van de #888 Car Collection Audi.

Al met al was het een geweldig resultaat voor de vele Spaanse fans die dit weekend aanwezig waren, waaronder Soucek's een maand oude dochter Valeria, die haar vader voor het eerst toejuichte.

Ordonez afwezig bij thuisrace

Een ongelukkige afwezige tijdens de race was de plaatselijke favoriet Lucas Ordonez, die in de week voorafgaand aan het evenement een trainingsblessure opliep. De Spaanse aas was wel op het circuit aanwezig om zijn GT Sport Motul Team RJN-teamgenoten te ondersteunen, waar onder mede-gamer-racer Jann Mardenborough die zijn plekje overnam in de #23 Nissan GT-R Nismo.

Tijdens het weekend werden Ordonez en oud-teamgenoot Alex Buncombe door Nissan geëerd voor het behalen van 10 jaar bij het Japanse merk. Onder de aanwezigen om hen te feliciteren waren Nissan's wereldwijde autosportmanager, Michael Carcamo, en hun teambaas Bob Neville.

Terugkeer van Broniszewski

Michael Broniszewski keerde terug naar Blancpain GT Series na een blessure te hebben opgelopen in de paddock in Monza. De Endurance Cup-kampioen in de Pro-Am-klasse deelde zijn #11 Kessel Racing Ferrari met Alessandro Pier Guidi. De Poolse coureur was snel gewend aan de baan en plaatste de op twee na snelste Pro-Am-tijd in zijn kwalificatiesessie. Helaas hield de auto het slechts 21 ronden uit, voordat hij uit de race stapte.

Ortelli behoudt aanwezigheidsrecord

Stephane Ortelli behield zijn 100 procent aanwezigheidsrecord in de Blancpain GT Series Endurance Cup en reed zijn 41e achtereenvolgende evenement. De Monegasque is bij elke ronde van het kampioenschap aanwezig geweest sinds het in 2011 werd geïntroduceerd als Blancpain Endurance Series.

De evergreen Ortelli had de twee vorige Sprint Cup-evenementen gemist na zijn ongeluk in de Total 24 Hours of Spa, maar nu keerde hij weer terug in de #114 Emil Frey Racing Lexus voor de Barcelona-wedstrijd. Hij doorstond een uitdagend weekend, waarbij de #114 een motorstoring kreeg in de kwalificatie en zich terugtrok uit de race na 57 ronden.

Barcelona blijft op de Blancpain kalender als sprintrace

Het circuit van Barcelona-Catalunya zal in 2019 deel blijven uitmaken van de kalender van de Blancpain GT-serie en behoudt de vastgestelde data van eind september (27-29). Volgend jaar keert het terug naar een Sprint-evenement na twee seizoenen op de kalender van de Endurance Cup te hebben gestaan. Het evenement gaat verder als de slotronde van de Blancpain GT Series, wat betekent dat een aantal titels in 2019 opnieuw zullen vallen tijdens het raceweekend op de Spaanse locatie.

Nog drie SRO-evenementen in 2018

Terwijl het evenement van afgelopen weekend het einde markeerde van het Blancpain GT Series-seizoen, blijven er drie belangrijke data staan op de SRO Motorsports Group-kalender voor 2018.

Op 12-14 oktober vindt de GT4 Sprint Cup Finale plaats in Hockenheim, terwijl op 26 en 28 oktober de Intercontinental GT Challenge haar derde seizoen met de California 8 Hours zal afsluiten. Tot slot, op 30 november-1 december, vinden de eerste FIA ​​GT Nations Cup en GT4 International Cup plaats als onderdeel van het Bahrain GT Festival.

Uitslag Blancpain GT Series Endurance Cup Barcelona, zondag 30 september 2018:


*In afwachting van de uitkomst van een aangetekend protest van het #4 Mercedes-AMG Team Black Falcon, die is gediskwalificeerd vanwege een technische onregelmatigheid, is de uitslag onder voorbehoud. De reden van de diskwalificatie is onderstaand geformuleerd door de stewards in hun besluit met nummer 46:


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS