Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

Porsche wint de strijd om de overwinning bij de zwaargewichten in de regenachtige Total 24 Hours of Spa 2019

Uitgegeven door Peter Vader • 29 juli 2019 16:21 • Print artikel

Heftige regenval, rode vlag situaties, de nodige ongelukken in de eerste drie uur, het stopzetten van de race zondagochtend vroeg en tot op het laatste moment spanning om wie er ging winnen. Het werd uiteindelijk een Porsche, die de strijd om de overwinning tussen de zwaargewichten bij de Total 24 Hours of Spa 2019, wist binnen te slepen. Het Duitse merk versloeg naaste rivalen Mercedes-AMG en Audi om voor het eerst sinds 2010 de bovenste trede van het podium te beklimmen en een één-twee finish te behalen in 's werelds zwaarste GT-race. Het kwam in een jaar waarin Porsche zijn zinnen had gezet op de overwinning van de Belgische endurance klassieker, met maar liefst zes 911 GT3 R-auto’s die in de Pro-klasse voor de overall winst gingen. Vijf daarvan zouden in de toptien eindigen, maar uiteindelijk was het de GPX Racing-ploeg uit de Verenigde Arabische Emiraten die de overwinning veiligstelde met een volledige fabriekscoureurs-bezetting met Kevin Estre, Richard Lietz en Michael Christensen aan het stuur.

Total 24H Spa racewinnaar Gulf Porsche GP Extreme
Porsche racewinnaar voor het eerst sinds 2010!

Opmars teniet gedaan
De Nr20 Porsche was de ster van de openingsfase van zaterdagmiddag, met een Kevin Estre die zich door het veld naar voren werkte vanaf de elfde plaats, om tweede te zijn tegen de tijd dat de pitstops begonnen. Mario Engel leidde in de race in de openingsfase met zijn Nr4 Mercedes-AMG Team Black Falcon, die één van de grootste uitdagers van de GPX Porsche voor de overwinning zou blijken te zijn. De heldendaden van Estre - waaronder het passeren van nog een 911 GT3 R aan de buitenkant bij Blanchimont - zagen eruit alsof ze misschien tevergeefs waren geweest. De Nr20 werd kreeg een drive-through penalty vanwege een foutieve pitstop, waardoor de auto ruim een minuut terugviel toen hij aan de leiding lag. Maar de rijders van de Gulf-Porsche vocht zich terug in de uren die volgden en keerde terug in de toptien tegen de tijd dat de ochtend in Spa-Francorchamps aanbrak. In deze fase van de race viel er zware regen over het circuit, waardoor de rijomstandigheden uiterst belabberd waren en dit kort na 05:40 uur leidde tot een rode vlag situatie.

Total 24H Spa 2019 WRT Audi nr1 Rast Frijns Muller
Onfortuinlijke WRT-Audi R8 Nr1 van Rene Rast, Nico Muller en Robin Frijns

Zinderende slotfase
Met het afnemen van de regen naarmate de ochtend vorderde, verlieten de auto's om 11:15 uur weer de pitlane. Daarna ontstond er een heel spannende slotfase van de race, met de Nr1 Audi Sport Team WRT-machine vooraan. De all-star crew van het Belgische WRT-team met Rene Rast, Robin Frijns en Nico Müller bleek vanaf de eerste stint een kanshebber voor de overwinning te zijn. Ze reden dan ook stevig aan de leiding toen de turbulente race zijn laatste twee uur inging. Het leek na 22 uur racen meer op een sprintrace, dat resulteerde in de nodige hectiek. De Nr20 GPX Porsche, die voortdurend in de voorste gelederen reed, leek pas echt tot leven te komen nadat er 22 uur van de race voorbij was. Eerst passeerde hij de Nr4 Black Falcon-Mercedes, waarbij Estre spectaculair langs Engel ging op de beroemde Kemmel Straight. Slechts één ronde later sloot hij aan bij Müller, toen ze Les Combes indoken, waar Müller even de controle over zijn auto verloor en contact maakte met de vangrail. Het was ongelofelijk dat de Audi in staat was om zijn race te vervolgen met bijna geen schade, maar de leiding was wel in handen van de blauw-oranje Porsche. Estre begon vervolgens zijn voorsprong uit te bouwen en stelde duidelijk zijn kandidatuur voor de tweede plaats. Mario Engel kwam uiteindelijk onder druk te staan van de aanvallende Nick Tandy, wiens Nr998 ROWE Racing Porsche net zo snel was als het GPX-team tijdens de laatste uren. Met nog een uur te gaan wist Nick Tandy voorbij te gaan aan Mario Engel, na een spectaculaire strijd vanaf het baangedeelte Brussel tot aan Pouhon.

Total 24H Spa 2019 ROWE Porsche
De ROWE-Porsche maakte de dubbele Porsche-overwinning compleet met zijn tweede plaats

Onverwachte wendingen
De strijd leek nu te zijn beslist, maar er kwamen toch nog een paar onverwachte wendingen. Na een ’Full Corse Yellow’ en een safety car begon de eindstrijd met nog slechts 25 minuten te gaan, waarbij de Nr16 Modena Motorsports-Porsche crashte toen hij op dat moment op de derde plek in de Pro-Am-klasse lag. Estre leek zijn laatste herstart succesvol te hebben afgehandeld, nadat de Nr1 Audi Sport Team WRT-auto contact maakte met de Nr54 Dinamic Motorsport-Porsche en er een nieuwe full-course yellow en safety-car-situatie ontstond. De Franse coureur ging er nog even flink voor zitten en bracht uiteindelijk de Nr20 GPX-Porsche over de eindstreep om daarmee de zevende overwinning van het merk in de Belgische endurance klassieker veilig te stellen. De Nr998 ROWE Racing Porsche, gedeeld door Nick Tandy, Patrick Pilet en Frederic Makowiecki, voltooide een prima race met de tweede plaats, met de Nr4 Mercedes-AMG van Mario Engel, Luca Stolz en Yelmer Buurman als derde op het podium, na een foutloze show in de regenachtige Ardennen. Audi Sport Team Sainteloc werd vierde, een herhaling van het resultaat van vorig jaar voor Markus Winkelhock, Christopher Haase en Frederic Vervisch. Nog een ROWE Porsche werd vijfde met Romain Dumas, Mathieu Jaminet en Sven Müller aan het stuur, terwijl Honda met zijn eenzame Pro-klasse NSX GT3 een prachtige zesde plaats scoorde, na vanaf de 33e plaats op de grid van start te zijn gegaan. Een sterke prestatie van Renger van der Zande, die daarmee zijn endurance kwaliteiten maar weer eens bewees!

Total 24H Spa 2019 Mercedes nr4 Yelmer Buurman
Yelmer Buurman op het podium met de Mercedes-AMG Nr4

Silver Cup nu wel voor Barwell
De Silver Cup-hoofdprijs werd behaald door de Nr78 Barwell Motorsport-Lamborghini, die het een stuk beter deed dan in 2018 door een zwaarbevochten overwinning te behalen. Sandy Mitchell was de enige coureur die terugkeerde van de coureursbezetting van vorig jaar. Zijn teamgenoten dit jaar, waren James Pull en Jordan Witt. De Nr55 Attempto Racing-Audi leidde tijdens de beginfase van de race en was een kanshebber voor een toptien klassering, maar viel 's nachts uit. Dit maakte de race wel erg spannend. Er ontspon zich een lang duel tussen Nr78 Lamborghini en de Nr90 AKKA ASP Mercedes-AMG, waarbij de laatste aan de leiding kwam na zes en na twaalf uur, ondanks dat hij moest starten vanuit de pitlane. Maar de Lambo van Barwell bleek toch de sterkste in de tweede helft van de race en eindigde uiteindelijk bovenaan met een voorsprong van zeven seconden, nadat ze door de late safety car al eerder het gat hadden gedicht. Nadat ze vorig jaar de Silver Cup-overwinning slechts op enkele seconden hadden gemist, wist het Barwell-team dit keer wel de overwinning voor zich op te eisen. De AKKA ASP-crew bestaande uit Nico Bastian, Felipe Fraga en Timur Boguslavisky, kan tevreden zijn met het feit dat ze de overwinning in de Endurance Cup-klasse hebben behaald, terwijl de Nr6 Black Falcon Mercedes-AMG het podium voltooide.

Total 24H Spa 2019 Lamborghini Barwell nr7
Dit jaar wel Silver Cup winnaar: de Lamborghini van Barwell Motorsport

Fenomenale race van TF Sport
De Nr97 Oman Racing met TF Sport Aston Martin zorgde voor een fenomenale comeback door te zegevieren in de Pro-Am divisie. Het rijdersteam Ahmad Al Harthy, Salih Yoluc, Charlie Eastwood en Nicki Thiim was erg ongelukkig doordat hun auto zwaar beschadigd werd tijdens de trainingssessie van donderdag, waardoor het team moest overstappen naar zijn reserve chassis. Hierdoor zou de Nr97 Aston Martin de race starten vanuit de pitlane, 30 plaatsen achter de polesitter. Ondanks deze tegenslag stampte de auto door het veld om zowel na twaalf uur aan de leiding te gaan en vervolgens foutloos naar de finish te rijden. Thiim zat de laatste uren achter het stuur en reed naar een voorspelbare klasse overwinning, waarbij hij zich als 22e in het algemeen klassement wist te klasseren met een ronde voorsprong op zijn naaste belager. De Nr74 Ram Racing Mercedes-AMG pakte de tweede plaats en zal ondanks het missen van de overwinning zich toch in de titelstrijd mengen tijdens de seizoensfinale in Barcelona. De Nr43 Strakka Racing Mercedes-AMG-crew vervolledigde het podium.

Total 24H Spa 2019 TF Sport Aston Martin nr97
Indrukwekkende race van de TF Sport Aston Martin Nr97 en winnaar van de Pro AM-divisie

Rinaldi AM Cup winnaar
De Nr33 Rinaldi Racing-Ferrari won Am Cup en zorgde daarmee voor alweer een klasse overwinning tijdens een 24 uur-evenement voor het Duitse team. Nadat hij vorig jaar in Pro-Am had gezegevierd, kon Rinaldi dit jaar een andere uitdaging aangaan. Alexander Mattschull maakte deel uit van beide teams, waarbij Christian Hook, Manuel Lauck en Hendrik Still hem vergezelden in de wedstrijd van dit jaar. Pas in het laatste uur viel de beslissing, wie met de trofee naar huis zou gaan, waarbij de Rinaldi-auto in de tweede helft van de race het opnam tegen de regerend klasse winnaar van Barwell Motorsport. Ondanks de tweede plaats pakte de Nr77 Barwell Lamborghini's crew - Adrian Amstutz en Leo Machitski - met een ronde voorsprong de overwinning in de Endurance Cup. De laatste plek op het Am Cup-podium ging naar het Nr29 Raton Racing by Target Lamborghini-team, terwijl de Coupe du Roi - die de fabrikant beloont met de beste resultaten in de verschillende klassen - voor een tweede jaar op rij werd gewonnen door Mercedes-AMG.

Total 24H Spa 2019 Ferrari Rinaldi Racing
AM Cup-winnaar: Ferrari Nr33 van Rinaldi Racing

De Nederlanders
Er verschenen meer Nederlanders dan Belgen aan de start. Yelmer Buurman behaalde zijn eerste podium in de 24 Uurs klassieker, met een derde plaats overall. Het was de zesde keer dat hij aan het Ardenner evenement deelnam en hoewel ze hun zinnen hadden gezet op de eindoverwinning, kon Buurman tevreden terugblikken over het resultaat met hun Black Falcon-Mercedes AMG. Ook heel tevreden was Renger van der Zande. Hij wist te eindigen op de zesde plaats overall, met de Honda NSX van het Motul-Honda Team. Samen met zijn teamgenoten Bertrand Baguette en Mario Farnbacher reden ze een heel constante race, ondanks de slechte weersomstandigheden. Een topprestatie van het Honda-team! Nicky Catsburg toonde zich na afloop ook tevreden. Hij voerde de race enige tijd aan met zijn BMW M6, maar door een lekke band en nadat hij door een andere deelnemer was aangereden, eindigde hij uiteindelijk net buiten de toptien. Ook Rik Breukers was tevreden met zijn twaalfde plaats, nadat ze in de nacht enige problemen met de motor hadden. Christiaan Frankenhout en Remon Vos wisten als tweede te eindigen in de Pro Am-klasse, ook geen slecht resultaat als je hun raceverloop bekijkt. Milan Dontje wist als 30e te eindigen met de Attempto-Audi en Francis Tjia klasseerde zich als zevende in de Am-klasse en 45e overall met de Open Road Racing-Porsche. Pechvogels waren Steijn en Pieter Schothorst. Rond middernacht moesten zij hun Attempto-Audi aan de kant zetten met problemen met de oliedruk. Op dat moment lagen ze vanaf het begin van de race aan de leiding van de Silver Cup-klasse. Een andere Nederlandse pechvogel was Robin Frijns, die zijn kans op de overwinning zag vervliegen nadat zijn auto was aangereden door de Dinamic-Porsche.

null
IJzersterke race van Renger van der Zande met de Honda NSX: zesde laats overall!

Record aantal deelnemers
Een recordaantal van 72 auto’s verscheen aan de start van de Total 24 Hours of Spa van dit jaar, maar ondanks enorm uitdagende weersomstandigheden op één van 's werelds meest uitdagende circuits, verliep de race zonder grote incidenten. Dit was niet alleen een compliment voor de rijders, maar ook voor de vele baancommissarissen, die op hun posten bleven tijdens de extreem moeilijke weersomstandigheden om het evenement soepel te laten verlopen. De winnaars van de race kunnen nog even nagenieten van hun mooie overwinning, de rest van het veld is al bezig met voorbereiding van de Total 24 Hours of Spa 2020!

null

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS