Autosport Internationaal Toerwagens • Blancpain Endurance Series

Het Belgische Audi Club Team WRT behaalt cruciale Nürburgring-overwinning na tijdstraf voor Grasser-Lamborghini

Uitgegeven door Peter Vader • 15 september 2018 21:15 • Print artikel

Christopher Mies en Alex Riberas hebben een belangrijke stap gezet in het behalen van de rijderstitel van de Sprint Cup in de Blancpain GT-Series met een overwinning in de openingsrace van vandaag op de Nürburgring. De Belgische nummer 1 WRT-coureur van het Audi Club Team eindigde als tweede in de race, maar werd naar de eerste plaats getild na een tijdstraf van 30 seconden voor de #63 Grasser Racing Lamborghini van Mirko Bortolotti en Christian Engelhart.

Blancpain Lamborgini Nurburgring
De groene Lamborghini van Bortolotti/Engelhart vooraan over de eindstreep, maar uiteindelijk achteraan in de einduitslag (13e)

Hoewel het #63 Grasser-team het merendeel van de één uur durende wedstrijd leidde, was kon de #1 Belgian Audi Club Team WRT-Audi de hele tijd alleen maar volgen en eindigde met een aanzienlijke achterstand de wedstrijd.

Tv-filmpjes toonden vervolgens aan dat Engelhart zijn hoofdsteun op de schouderbanden van zijn harnas droeg, een inbreuk op artikel 120 van het sportreglement van de Blancpain GT Series 2018. Als zodanig werd een penalty van 30 seconden toegevoegd aan de racetijd van de #63-Lamborghini, waardoor deze naar de dertiende positie terugviel.

Toen de wedstrijd van start ging, leidde Bortolotti vanaf pole en behield zijn voorsprong in de lastige openingsfase. Achter hem kon Riberas zich een weg banen langs de #14 Emil Frey Racing Lexus van Albert Costa, terwijl de hoop op een goede klassering van Simon Gachet al vroeg vervloog toen zijn #25 Sainteloc Racing Audi R8 LMS in het grind gleed.

Lamborghini pole postion Nurburgring
Vreugde bij Mirko Bortolotti na het veroveren van de pole-position

De drie leiders wisten een kleine voorsprong aan de kop van het veld, op te bouwen, waarbij de voorsprong van Bortolotti nooit meer dan twee seconden bedroeg. Achter hem vochten de Spaanse coureurs hard voor P2, waarbij Costa dicht bij een inhaalpoging kwam maar uiteindelijk slaagde hij er niet in de WRT-Audi R8 LMS te passeren.

De race werd een kwartier lang geneutraliseerd na de botsing tussen de Pro-Am-leiders Piti Bhirombhakdi in de #39 TP 12 Kessel Racing Ferrari en Rinat Salikhov's #333 Rinaldi Racing Ferrari. De #39 auto bleef op de baan op een potentieel beslissend moment voor de Pro-Am titelstrijd, terwijl de #333 terug naar de pits strompelde en moest uitvallen.

Toen het racen weer hervat werd, ging Bortolotti opnieuw aan de leiding van het veld, maar Riberas bleef de Lamborghini op korte afstand volgen, terwijl Costa de spiegels van de Audi bleef vullen.

Blancpain startveld Nurburgring
Imponerend GT rijtje op de Nürburgring: Mercedes contra Audi

Riberas stopte kort nadat de pitwindow was geopend, terwijl Bortolotti nog een ronde op de baan bleef. Snel pitwerk van de WRT-monteurs en een snelle out-lap van Mies, zette het Grasser-team onder druk, maar Engelhart kwam de baan weer op net voor zijn landgenoot.

Mies wist snel aan te haken bij de #63 Lamborghini, die met minder dan een seconde zijn race voortzette. Engelhart reed een strakke race en deed niets verkeerd, maar de Audi kon alleen maar volgen op een korte afstand.

Achter hen werden de kaarten geschud toen Costa te laat stopte om de #14 Lexus over te dragen aan Christian Klien, die de pits verliet vlak voor Andrea Caldarelli (#19 Grasser Racing Lamborghini) en Dries Vanthoor (#2 Belgian Audi Club Team WRT). De Lamborghini-coureur stak vrijwel direct de Lexus voorbij, terwijl Vanthoor ook ten koste van Klien een plaats kon opschuiven.

Nurburgring AKKA Mercedes

Dit zorgde voor de meest spannende strijd van de tweede stint, waarbij Vanthoor constant vlak achter Caldarelli reed en druk uitoefende op de Italiaanse coureur. Het leek alsof het tevergeefs was, maar toen de race de laatste tien minuten inging, dook de WRT-Audi voorbij in de eerste bocht aan de binnenkant van de Lamborghini. Caldarelli sloot de deur en er was contact, maar Vanthoor was in staat om zijn plek vast te houden en beide auto's gingen verder zonder zichtbare schade.

Aan de voorkant van het veld reed Engelhart langzaam weg, waardoor hij uiteindelijk een voorsprong van drie seconden op Mies opbouwde. De #63 Grasser-Lamborghini hield vooraan stand, alleen leidde voor Engelhart zijn eerder beschreven overtreding tot een penalty.

Mies kwam als tweede over de streep, niet wetende dat zijn inspanningen uiteindelijk zouden worden beloond met de overwinning. Dit was een opmerkelijk resultaat na zijn ongeluk in de kwalificatie, waardoor Mies behoorlijk aangeslagen raakte en aanzienlijke reparatiewerkzaamheden van de WRT-crew vereiste. Bovendien was het genoeg om Mies en Riberas de favorietenrol te geven als duidelijke kampioenschapsleiders voor de beslissende race van morgen.

Vanthoor pakte wat al snel de tweede plaats zou worden, voor Caldarelli op de derde plaats. De vijfde plaats na afloop van de race, en vierde na de Grasser penalty, behoorde toe aan Raffaele Marciello in de #88 AKKA ASP Team Mercedes-AMG. De Italiaanse aas maakte heel veel indruk tijdens de tweede helft van de race, toen hij de auto van Michael Meadows op P11 overnam en naar voren in het veld reed.

Nurburgring Lexus Blancpain
De Lexus RC F GT3 van het Zwitserse Emil Frey Racing blijft een frisse verschijning in het startveld (5e)

De punten die hij scoorde, kunnen cruciaal zijn, want de #88-auto start de race van morgen vanaf de tweede positie en is nu de nummer één uitdager van de WRT-Audi voor de titel. In de kampioenschapsstand staan Mies en Riberas op 90,5 punten, gevolgd door Marciello en Meadows met 81,5 punten.

De Silver Cup-titel was vóór de race van vandaag al beslist, met Nico Bastian en Jack Manchester (#90 AKKA ASP Team Mercedes-AMG) als Sprint Cup-kampioenen na de vorige keer in Hongarije.

Bastian voltooide de openingsstint in de klasse met een fraaie voorsprong, die Manchester had na het overnemen van de auto. De Britse coureur was in staat om uit te lopen op de andere kanshebbers, alleen dwong een on-track incident hem in de pits en zelfs de race te staken.

De #6 Black Falcon Mercedes-AMG nam de leiding in de klasse en won uiteindelijk de race op de baan, maar Luca Stolz werd later 30 seconden gestraft voor het veralten van de pits zonder beide handen aan het stuur. Daardoor veroverde het #3 Belgium Audi Club Team WRT-crew van Adrien De Leener en Ricardo Feller de Silver Cup-overwinning.

Nurburgring Grasser Lamborghini
Dit uitzicht heb je maar op één circuit: de Nürburgring!

In Pro-Am kunnen de gebeurtenissen van de race van vandaag bepalend zijn voor het resultaat van de titelstrijd. De #26 Sainteloc Racing Audi R8 LMS bezegelde de winst, die, in combinatie met de opgave van #39 Ferrari, Nyls Stievenart en Markus Winkelhock in een sterke positie plaatst om morgen de titel te pakken.

De Nederlanders deden het niet slecht. De familie Schothorst deed zelfs goede zaken, met een zesde plaats overall voor Steijn en een achtste plaats voor Pieter, allebei in een Audi R8 LMS van Attempto Racing. Robin Frijns finishte als elfde (Audi R8 LMS) en Carlo van Dam (Ferrari 488 GT3) moest helaas uitvallen.

Blancpain Nurburgring achterkant

Zondag zal de afsluiting van het seizoen, de Sprint Cup-race, om 16:00u van start gaan op de Nürburgring, waarbij de #1 WRT-Audi en de #88 AKKA-Mercedes strijden om de overall titel. Te oordelen naar de gebeurtenissen van het weekend tot nu toe, zal de strijd doorgaan tot aan de laatste ronde.

Uitslag Blancpain GT Series Round 9 Sprint Cup, Race 1:

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS