Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Zege en frustratie voor Belgian Audi Club Team WRT in Zandvoort: "Penalty komt ons duur te staan"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 september 2020 16:56

Tot tweemaal toe reed er in Zandvoort een Audi R8 LMS van Belgian Audi Club Team WRT als eerste onder de zwart-wit geblokte vlag. Zaterdagochtend pakten Ryuichiro Tomita en Kelvin van der Linde hun eerste zege in de Sprint Cup op de #31. Enkele uren later zagen Dries Vanthoor en Charles Weerts een zege in de tweede race door de vingers glippen na een tijdstraf. De strijd in het kampioenschap ligt volledig open in de aanloop naar de seizoensfinale in Barcelona, over twee weken. Het was een weekend vol contrasten voor Belgian Audi Club Team WRT in Zandvoort, waar zaterdag de derde en voorlaatste meeting werd betwist van de Sprint Cup van de GT World Challenge Europe.

Belgian Audi Club Team WRT in Zandvoort Ryuichiro Tomita en Kelvin van der Linde

Eerst was er intense vreugde na een eerste dit seizoen voor Ryuichiro Tomita en Kelvin van der Linde in de eerste race. De Japanner wilde, vanaf een derde plaats op de startgrid, koste wat kost vertrekken met regenbanden op een nog natte piste die tijdens de wedstrijd over 60 minuten evenwel zou opdrogen. Een goede keuze, zo bleek! Ryuichiro Tomita veroverde de leiding bij het uitkomen van de eerste bocht en de #31 gaf de leiding nadien niet meer uit handen. Kelvin van der Linde overschreed de finishlijn met een voorsprong van 30 seconden op zijn naaste achtervolger.

“Knap werk van Ryuichiro: hij was het die de bandenkeuze maakte”, vertelde de Zuid-Afrikaan. “Vervolgens kon ik in het tweede deel de wedstrijd controleren. Dat leek misschien eenvoudig, maar dat was het beslist niet, want er waren nog heel wat natte plekken. Ik ben zeer tevreden voor het team en voor Ryuichiro die voor de eerste maal wint in Europa.”

Charles Weerts en Dries Vanthoor daarentegen betaalden een dure prijs voor hun foute bandenkeuze in de aanvangsfase van de race en moesten zich tevredenstellen met de 12e plaats in de uiteindelijke rangschikking.

De twee Belgen aasden op een klinkende revanche enkele uren later. Dries Vanthoor vertrok vanaf de achtste plaats op de startgrid en werkte een schitterende eerste stint af om uiteindelijk, net voor het openen van het pitwindow voor de verplichte rijderswissel, post te vatten op de derde plaats. Op het ogenblik dat de twee Lamborghini’s vooraan de race de pitstraat in doken, reeg de Belgian Audi Club-rijder de ultrasnelle ronden aan elkaar op een piste die na enkele regendruppels uiterst delicaat was geworden. Die prestatie werd beloond, want Charles Weerts nam het stuur van de #32 over met de leiding in handen en nadien wist hij te weerstaan aan de druk van Giacomo Altoé.

Helaas leidde een elektronisch probleem tijdens de pitstop (de motor startte opnieuw terwijl de wagen nog niet op de grond stond) tot een Drive Through, die na de finish werd omgezet in een tijdstraf van 30 seconden. Dries Vanthoor en Charles Weerts, die terugvielen tot de zevende plaats in het finale klassement, pakten over het hele weekend slechts 3 punten. Het Belgische duo behoudt weliswaar de leiding in de tussenstand, maar het voordeel is een pak kleiner dan gehoopt.

“Het was een lastig weekend”, erkende Charles. “Het potentieel was er nochtans. Helaas stak een rode vlag aan het einde van de eerste kwalificatiesessie stokken in de wielen. In de eerste wedstrijd maakten we simpelweg een verkeerde bandenkeuze en, net zoals de tegenstanders die dezelfde keuze maakten, besloten we in de tweede helft van het klassement. Vervolgens wonnen we de tweede race… Maar dat was buiten die penalty gerekend. Het is moeilijk te verteren, maar we moeten nu aan de volgende meeting denken!”

Belgian Audi Club Team WRT Weerts Vanthoor Zandvoort

“Wat kan ik zeggen?”, vervolgde Dries Vanthoor net voor hij koers zette richting de Nürburgring, waar hij de 24 Uur betwist. “Hoewel we een excellent ritme aan de dag legden, was het geen goed weekend. Ik heb in de tweede race echt een goede stint afgewerkt, met enkele mooie gevechten. Ik had nooit durven hopen dat we konden oprukken van de achtste plaats op de startgrid tot de leiding na de pitstops. Helaas hebben we veel punten verloren met die penalty, maar we zijn klaar voor de strijd in Barcelona.”

Na hun succes in de ochtend hoopten Kelvin van der Linde en Ryuichiro Tomita ditmaal de punten verbonden aan de derde plaats te kunnen claimen. Dat zou hen een tweede positie in de voorlopige Sprint-rangschikking hebben opgeleverd, na hun teamgenoten. Een zware penalty voor een licht contact deed de #31 echter terugvallen tot de elfde plaats.

Ook de twee wagens die ingeschreven waren in de Silver Cup kenden niet echt veel succes. De broers Jusuf en Hamza Owega eindigden veertiende in de eerste race (6e in de Silver Cup), maar werden nadien geëlimineerd in een crash. Rik Breukers en Rolf Ineichen, die op de #30 voor het eerst hun opwachting maakten in de Sprint Cup, behaalden evenmin de verhoopte resultaten, ondanks een sterke start van de Nederlander in de tweede confrontatie. Helaas verhinderde een lekke band toen de wagen aan de leiding reed in de Silver Cup een goed resultaat voor de #30.

“We waren naar hier gekomen om zoveel mogelijk punten te pakken en we verlaten Zandvoort met een pak minder punten dan we hadden kunnen sprokkelen”, aldus Vincent Vosse, de Team Principal. “De penalties in race 2 komen ons duur te staan. Een technisch probleem tijdens de pitstop leidde tot een Drive Through voor de wagen van Vanthoor-Weerts, die aan de leiding reed en als eerste langs de zwart-wit geblokte vlag reed. Tomita en van der Linde van hun kant verloren, na hun knappe zege in race 1, een derde plaats in race 2 door een sanctie die ik overdreven vond. We staan nog steeds aan de leiding in de tussenstanden, maar alles is nog mogelijk in Barcelona en ik geef toe dat we Zandvoort met enige frustratie verlaten.”

De finale van het Sprint-kampioenschap wordt verreden op het Circuit van Barcelona-Catalunya op 10 en 11 oktober, gevolgd door de twee laatste afspraken in de Endurance Cup, respectievelijk de Total 24 Hours of Spa en de 1000 km van Paul Ricard. Maar alvorens het zover is, eerst afspraak in Spanje!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS