Algemeen • Interview

Xclusief interview met tweevoudig FIA WTCC kampioen Andy Priaulx

Uitgegeven door Paul Stoffer • 1 mei 2007 09:18

Aankomend weekend doet de FIA WTCC voor het eerst het Circuit Park Zandvoort aan. Spraakmakende namen zullen met hun toerwagens strijden voor de overwinning in de Hollandse duinen. Andy Priaulx won vorig jaar zijn tweede WTCC-titel op rij. Om in de stemming te komen voor dit mooie evenement had RaceXpress een interview met de Engelse kampioen.

Andy Priaulx op jacht naar veel podiumplaatsen

Je begon met karten, maar in 1990 werd je Channel Island kampioen in de motocross. Waarom maakte jij deze overstap van vier naar twee wielen?
“Eigenlijk heb ik geen overstap gemaakt. Ik heb beide naast elkaar gedaan. Toen ik jong was deden mijn schoolvrienden aan motocross en daarom is het niet verwonderlijk dat ik dat ook ben gaan doen. Ik heb altijd genoten van alle vormen van autosport, zowel op vier wielen als op twee wielen.”

Later ben jij ook offshore power boats gaan besturen. Hoe ben je daartoe gekomen en waarom ben jij daarna weer teruggegaan naar de autosport?
“Dat is gemakkelijk te verklaren als je op een klein eiland als Guernsey woont. Wij zijn omgeven door water en daardoor is de zee altijd een deel van mijn leven geweest. Ik hou van snelheid en daarom wilde ik ook snel proberen te gaan op het water. Ik ben teruggegaan naar vier wielen, omdat ik diep van binnen liever een racecoureur wilde worden dan een bestuurder van een boot. Ik vind het nu nog steeds leuk om af en toe in een boot te stappen als ik tijd over heb op Guernsey.”

Wat voor soort autosport is hillclimbing?
“Hillclimbing is meer een race tegen de klok dan tegen de concurrente. Het lijkt meer op rallyrijden dan op racen. Je moet net als in elke vorm van de sport erg nauwkeurig rijden, omdat een klein foutje al heel veel tijd kan kosten. Het is een zeer opwindende vorm van autosport en er zijn veel verschillende klassen. Daarnaast ben je, net zoals bij rally’s, dichterbij de omgeving.”



In 2005 won jij de 24 uur van de Nürburgring. Hoe heb jij dit evenement ervaren?
“Het was een geweldig evenement. Zeer speciaal. De meeste coureurs rijden graag onder droge omstandigheden, maar ik moet toegeven dat wisselende weersomstandigheden veel uitdagender zijn. Op het ene moment schijnt de zon en op het andere moment sneeuwt het. Endurance racen houdt in dat zowel de coureur als de auto constant moeten zijn. Je hebt heel veel energie en concentratie nodig om een 24 uurs race te rijden over één van de moeilijkste circuits ooit. Voor mij was het belangrijk om mentaal en fysiek klaar te zijn om in de auto te springen, wanneer het mijn beurt was. Ik had een geweldig team om mee te racen en het was belangrijk dat iedereen wist dat dit een moeilijke uitdaging zou zijn, die helemaal niet op een WTCC-weekend zou lijken.”

Zou jij in de toekomst aan nog meer endurance races willen meedoen?
“Ja, dat zou ik heel graag willen. Ik heb nu de 24 uur van Spa en de Nürburgring gedaan, dus de volgende op mijn verlanglijst is Le Mans. Ik heb nog nooit aan dat evenement meegedaan, maar BMW heeft daar wel al gewonnen. Als zij besluiten om weer terug te komen, zou ik heel graag één van hun coureurs willen zijn.”

Zijn er nog andere klassen waarin jij zou willen racen?
“Ja, mijn grootste droom is de Formule 1. Hierin ben ik niet de enige van de professionele toerwagencoureurs. Ik moet echter realistisch zijn en zeggen dat ik blij ben met de WTCC en dat ik af zal wachten wat er in de toekomst gaat gebeuren. Wie weet wat er allemaal staat te gebeuren.”

Wat is het grootste verschil tussen de ETCC en de WTCC?
“Toen wij van ETCC naar WTCC gingen, waren de races buiten Europa het grootste verschil. Elk jaar zijn er nieuwe regels, maar de basis van beide klassen lijken erg veel op elkaar. De WTCC is net als de ETCC een zeer competitieve serie.”

Wat maakt de WTCC speciaal?
“Het niveau van de competitie is geweldig en het is altijd spannend aan het eind van het seizoen. Er zijn niet veel kampioenschappen waarin nog negen coureurs een kans maken op de titel in de laatste race. Het is ook een erg professionele klasse, aangezien er grote motorproducenten meedoen.”

Andy Priaulx viert zijn tweede WTCC titel met zijn team

Wat maakt de BMW speciaal?
“Het is een briljante auto. De wagen die we dit seizoen gebruiken is in 2006 in gebruik genomen. De auto was van begin af aan snel. Ik pakte vorig jaar de pole en won de eerste race van het seizoen, wat opmerkelijk is voor een nieuwe wagen. De BMW is zeer makkelijk te besturen en er komen telkens nieuwe verbeteringen vanuit de hoofdvestiging in München. En dat voor een wagen die al heel erg goed is.”

Wat is het grootste verschil tussen de BMW en de andere auto’s?
“Ik kan hier niet echt iets over zeggen, omdat ik alleen maar in de BMW gereden heb. Ik hier pas antwoord op geven nadat ik de kans heb gekregen om de Seat en de Alfa Romeo uit te proberen.”

In Brazilië werd jij twee keer tweede. Ben jij tevreden met dit resultaat?
“Ik ben zeer tevreden. Ik had te maken met zeer sterke concurrentie van de kant van Jörg Müller en Augusto Farfus. Zij zijn twee van de snelste toerwagencoureurs. Ik wist dat Augusto Farfus zijn uiterste best zou doe voor de ogen van zijn thuispubliek. Nadat ik had gezien wat hij kon met een Alfa Romeo, wist ik meteen al dat hij zou winnen met een BMW. Jörg Müller is ook een erg snelle coureur. Hij kent de BMW door en door, omdat hij er al jaren in racet. Bij het zien van de kwalificatietijden wist ik al waar de grootste concurrentie vandaan zou komen. Ik ben erg blij dat ik nu op gelijke hoogte sta met hen wat punten betreft.”



Wat verwacht jij van de race op Zandvoort?
“Ik verwacht dat onze wagen het erg goed zal doen. Wij hebben goede tests afgelegd op dat circuit. Seat zal zijn best gaan doen om weer op het podium terug te keren, waardoor er weer een zeer competitief weekend aan zit te komen voor ons allemaal. Het is altijd leuk om naar nieuwe circuits toe te gaan, omdat onbekende circuits voor extra opwinding zorgen voor zowel de coureurs als voor de fans. Ik weet dat de Nederlandse fans bij de beste fans van de wereld horen. Ik verwacht dat zij hun vlaggen zullen zwaaien voor Tom Coronel, die waarschijnlijk erg snel zal zijn.”

Welk circuit vind jij het leukst van de huidige WTCC kalender?
“Macau. Het is één van mijn favoriete circuits. Ik hou van de locatie en het is een van de meest veeleisende circuits waarop ik heb geracet. Ik hou ook van Macau, omdat ik daar altijd goed heb gepresteerd met zowel de toerwagens als met de Formule 3.”

Met wie zal jij dit seizoen strijden om de titel?
“Ongetwijfeld met mijn teamgenoten bij BMW. Het is echter veel te vroeg om met zekerheid te zeggen waar de grootste tegenstand vandaan zal komen. De andere producenten hebben namelijk erg hard gewerkt in de winter en sinds de race in Brazilië.”

Hoe ziet de ideale en de slechtste teamgenoot eruit?
“De ideale teamgenoot is de meest competitieve coureur van het veld, zodat je elkaar goed kunt pushen tot betere prestaties. De slechtste teamgenoot is de langzaamste coureur, omdat je dan niet genoeg gepusht wordt. Het is dan tevens niet mogelijk om waardevolle informatie uit te wisselen over de set-up.”

Als jij een F1-coureur moet kiezen, die een racestijl heeft die op jouw racestijl lijkt, wie zou jij dan kiezen?
“Ik zou heel graag Michael Schumacher antwoorden, omdat ik zo nu en dan de Michael Schumacher van de toerwagens wordt genoemd. Ik heb echter zelf geen idee wie het zou zijn. Het besturen van een F1-bolide is iets heel anders dan het besturen van een WTCC-wagen.“

Als jij de mogelijkheid had om een nieuw circuit te laten bouwen, waar zou het dan komen en hoe zou het eruit zien?
“Het zou dan op Guernsey gebouwd worden, omdat ik heel graag op mijn thuiseiland zou willen racen. Het zou er dan uit zien als Macau. Veel nauwe straten en uitdagende bochten."

Andy Priaulx houdt de vlag van Guensey omhoog na het winnen van zijn tweede titel

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS