Formule 1

Welke motor krijgt Red Bull in 2025? Is het pokerspel al begonnen?

Uitgegeven door Wim Boekel • 5 maart 2021 11:30 • Print artikel

Het seizoen 2021 is nog maar net begonnen en de teams praten al over de nieuwe auto’s voor 2022. Door de coronapandemie is de invoer van het reglement uitgesteld naar volgend jaar en de focus bij de chassisbouwers zullen al gericht zijn op het komend jaar. In de loop van het jaar zal de aandacht meer en meer naar de auto van 2022 verschuiven. De teams zullen een afweging gaan maken naar gelang de stand in het wereldkampioenschap. Een vroege start met de ontwikkeling kan een voorsprong opleveren. Dus de grote vraag is wanneer je de ontwikkeling van dit jaar gaat opofferen.

Red Bull Christian Horner


Tegelijkertijd speelt in de achtergrond al de komst van de nieuwe motoren voor 2025. Motoren die meer hybride zijn en draaien op e-fuels en CO20-neutrale brandstoffen. Red Bull heeft het voor elkaar gekregen om het motorreglement van de huidige hybride motoren, die hun oorsprong vinden in 2014, te laten bevriezen en kunnen zou onder eigen naam met de Honda-krachtbron blijven rijden. De drankenfabrikant heeft hiervoor het nieuwe bedrijf Red Bull Powertrains Limited opgezet. Daarmee kan het team uit Milton Keynes volledig autonoom als een fabrieksteam opereren.

Ondertussen is de grote vraag hoe de motoren er na 2024 uit gaan zien. Heeft Red Bull een zodanige fabriek staan dat ze dan zelf motoren kunnen gaan ontwikkelen. De VAG Groep schijnt de ontwikkelingen van het nieuwe reglement op de voet te volgen en geruchten gaan dat ze al gesprekken met Red Bull gevoerd hebben. De gesprekken zouden ook in Japan bij Honda ter oren gekomen te zijn en hadden nog bijna roet in het eten gegooid om de motoren naar de energiedrankenfabrikant over te dragen. De automobielfabrikant wil niet dat haar kennis bij de concurrent terecht komt.

De VAG Groep heeft al vaker geflirt met de Formule 1. Zo was zij ook betrokken bij de gesprekken over de huidige hybride motoren, maar deed zij nooit een intrede tot de koningsklasse. Later zou de groep, onder leiding van de huidige F1-directeur Stefano Domenicali, onderzoek gedaan hebben naar een stap naar de F1. Echter gooide dieselgate roet in het eten, omdat kostenbesparingen doorgevoerd moesten worden. Naast Red Bull zou de Volkswagen Groep ook gesprekken met McLaren en Williams hebben gevoerd. De lijntjes tussen Porsche en deze twee teams zijn kort, McLaren-teambaas Andreas Seidl is voormalig directeur van Porsche Motorsport en Jost Capito heeft een rol bij Williams. Capito heeft meerdere directierollen bekleed bij de VAG Groep.

De automobielfabrikant zou dan met Porsche of Audi haar intrede willen doen. De mogelijkheid om vier teams motoren te kunnen leveren, Red Bull en ook Alpha Tauri, is natuurlijk interessant. Tegelijkertijd zullen de teams graag exclusiviteit willen bedingen. De mogelijkheid om zoveel mogelijk teams te kunnen beleveren zal zeker meewegen in een eventuele komst naar de koningsklasse. Het is echter niet de enige optie naast het zelf bouwen van motoren.

Red Bull en Alpha Tauri kende succesvolle jaren in het tijdperk met de atmosferische motoren van Renault. Met Sebastian Vettel behaalden ze vier wereldtitels bij de coureurs, maar ook bij de constructeurs. Toen de Fransen Mercedes niet meer bij konden benen met de hybride motoren, kwam de klad in de relatie te zitten. Het leidde geregeld tot over en weer moddergooien tussen Christian Horner en zijn coureurs met Cyril Abiteboul. Uiteindelijk liep het bijna op een vechtscheiding uit.

Aan het einde van 2020 is Abiteboul vertrokken bij Renault en daarmee is de basis gelegd voor een mea culpa vanuit Red Bull. Immers de kwade genius is vertrokken en vervangen door kersverse mensen die Alpine op hun naambordje hebben staan. Daarmee is de weg ook open voor een terugkeer naar Renault-motoren uit Viry. Red Bull kan heel makkelijk roepen dat alles beter is geworden en in Frankrijk kan men zeggen dat men met een schone lei wil beginnen en het verleden het verleden is waarmee zij niets te maken hebben.

Het betekent dat Red Bull richting 2025 weer voldoende opties op tafel heeft liggen. Gaan ze in Milton Keynes echt een eigen motor ontwikkelen of keren zij terug naar een motorleverancier? Voor nu zijn er nog genoeg onduidelijkheden, aangezien de reglementen nog vastgelegd moeten worden. Reken er echter op dat er richting de nieuwe reglementen al de nodige gesprekken in de achtergrond plaatsvinden en de mannen niet alleen aan de pitmuur hun pokerface opzetten als het om de motoren gaat.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS