Formule 1

Waardoor kwam de late straf van Lewis Hamilton? "Het was eigenlijk geen protest van Red Bull, maar.."

Uitgegeven door Wim Boekel • 7 juli 2020 14:40

Het was pas vlak voor de start van de Grand Prix van Oostenrijk dat Lewis Hamilton straf kreeg voor het niet vertragen onder de gele vlag tijdens de kwalificatie. Daardoor maakte Max Verstappen promotie naar de eerste startrij. Hoe verliep dat proces? Nadat Red Bull de stewards op de hoogte hadden gebracht van de overtreding, kwam er schot in de zaak. Racedirecteur Michael Masi legt het uit.

Lewis Hamilton Mercedes

“Heel simpel. We hadden geen onboardbeelden van de auto van Lewis”, zegt racedirecteur Michael Masi tegen het Amerikaanse Motorsport. “En toen wij er vrij laat van bewust gemaakt werden door Red Bull, dat er een 360 [graden video] was, kwam er aanvullend nieuw bewijsmateriaal beschikbaar. Dat was het moment dat het tot onze aandacht."

"Dus we waren ons er eigenlijk niet van bewust dat er beelden bestonden, om eerlijk te zijn. Het was niet iets waarvan we wisten dat het er was. En het mag duidelijk zijn: we waren behoorlijk gelukkig dat het nu, sinds een aantal jaren, onderdeel is van de review die opgenomen is in de Internationale Sportieve Code.”

"Red Bull bracht het ter sprake, omdat zij het in eerste instantie niet eens waren met de beslissing van de stewards. De stewards moesten er daarna doorheen en de conclusie trekken dat het significant was en zo werd een review toegepast. Kortom, zij moesten dus hun oorspronkelijke besluit heroverwegen."

“Ik denk dat er een misverstand was dat het een protest van Red Bull was", legt Masi uit. "Het was eigenlijk geen protest. Het was een vraag die gesteld werd, is dit een nieuw en significant element? Dat is waarom er eigenlijk twee afzonderlijk beslissingen zijn. Dat is waarom er de eerste beslissing is. Is het een nieuw en significant element? De stewards besloten dat het een ja was en gingen daarna als gevolg daarvan een verhoor in en besloten feitelijk dat als zij gisteren of laat op de avond de beelden hadden gehad, zij tot dezelfde conclusie waren gekomen als ze voor de race deden.”

Het blijft vreemd waarom de stewards geen toegang tot het beeld hadden van de 360 graden video en de stappen die daarna kwamen. “Het is eigenlijk iets waarover we gesproken hebben”, reageert de racedirecteur. “Het is niet iets wat live tot onze beschikking staat vanwege de bandbreedte. Het moet effectief van de auto gedownload worden, verwerkt, enzovoort. En zoals ik zei, de juiste review was er, een nieuw en significant element werd aangebracht. Als gevolg daarvan werd een nieuw verhoor gestart en we zagen als uitkomst daarvan de straf die consistent werd toegepast met wat we hebben, dat is drie plekken gridstraf voor het falen om te vertragen voor een gele vlag.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS