DTM

WRT-teambaas Vincent Vosse over de toekomst, na het vertrek van Audi uit de DTM: “Ik werk al een tijdje aan de LMDh”

Uitgegeven door Wim Boekel • 4 mei 2020 12:05

WRT stapte in 2019 in de DTM als privéteam. Het Belgische team reed met de Audi’s, maar kregen te horen dat na het seizoen 2020 het avontuur alweer ten einde is, omdat de autofabrikant zich terugtrekt uit de toerwagenklasse. Het zorgt er voor dat WRT-teambaas Vincent Vosse haar toekomst moet heroverwegen. Het Belgische team wist een aantal belangrijke prijzen te winnen in de GT3, met onder andere overwinningen in de 24 uur van Spa, de Nürburgring 24 en de 12 uur van Bathurst en onderzoekt nu de nieuwe mogelijkheden voor de toekomst. Eén van de opties is volgens Vosse een LMDh-programma, maar daarvan moeten dan wel de regels eerst nog finaal worden voordat er een besluit genomen kan worden.

Monza 15_BP_GT_Audi_WRT_3_IMG_4708_3_logo RX foto Peter Vader.jpg

“Ik werk al een tijdje aan de LMDh”, legt Vincent Vosse uit aan Endurance-info. “Natuurlijk, we moeten nog even wachten voordat het volledig ‘geland’ is. Het product is eigenlijk een kopie van de GT3, wat betekent dat het alle reden heeft om te slagen. Een mogelijkheid om in Le Mans, Daytona of Sebring te racen is fantastisch. Het platform is aantrekkelijk voor verschillende fabrikanten. WRT is er in ieder geval geïnteresseerd, maar zoals ik al eerder zei, je moet nog even wachten om te weten wat het gaat worden.”

Monza 8_BP_GT_Audi_WRT_7_IMG_3508_2_logo RX foto Peter Vader

De Belg verwacht dat de LMDh op dezelfde wijze kan gaan werken als de GT3, in de manier waarop privéteams erbij betrokken gaan zijn. “Het is als een Intercontinental GT3 Challenge, maar alleen eentje waarin we met een prototype over de hele wereld racen”, aldus de Belg. “Het idee voor WRT zou zijn om een auto in te zetten met fabrieksondersteuning voor het merendeel van de races. Ik denk dat de toekomst van de autosport meer richting high-end klantencompetitie gaat, dan richting een 100 procent door een fabrikant gefinancierd kampioenschap. We moeten dingen versimpelen. We kijken tegen een crisis aan, dus het niet hebben van een 100 procent fabrieksteam zou de juiste richting zijn, zelfs als het een concessie is aan het hoge niveau.”

Monza 20_BP_GT_Audi_WRT_9_IMG_4792_2logo RX foto Peter Vader

Wanneer WRT besluit om in een LMDh-programma te stappen, betekent dat niet dat het ten koste gaat van haar GT3-operatie. “Op het moment hebben we een mooi team in de DTM”, zegt de WRT-teambaas. Daarnaast is ook de GT3 op de rit. “Op dit moment is de GT3 fantastisch en erg goed gemanaged door de SRO. Als we besluiten een andere weg in te slaan, dan is dat niet om afscheid te nemen van de GT3.”

Monza 21_BP_GT_Audi_WRT_nr_2__Monza_IMG_4522_logo RX foto Peter Vader

Wat betreft het vertrek van Audi uit de DTM, heeft Vosse geen spijt. “Ik kan niet zeggen dat ik verrast was door het besluit, maar wel meer over de timing”, aldus de Belg. “Toen we naar de DTM kwamen, wisten we dat er een risico was. We zagen dat de Japanse fabrikanten niet toehapten om naar de DTM te komen en dat Aston Martin niet officieel bij het programma betrokken was. Hoewel, ik heb geen seconde spijt voor mijn stap in de DTM en ik blijf erg gemotiveerd om het seizoen goed te eindigen.”

Vincent_Vosse_Audi_Team_WRT teambaas
WRT-teambaas Vincent Vosse: “Ik werk al een tijdje aan de LMDh.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS