WEC 6 Hours of Fuji: 12 Hypercars aan de start in Japan dat komend weekend thuisheld Toyota verwelkomt
Uitgegeven door Peter Vader • 7 september 2023 14:01
Het FIA World Endurance Championship is deze week in Japan voor de voorlaatste ronde van het FIA WEC-seizoen 2023 – de 6 Hours of Fuji – die plaatsvindt op de Fuji International Speedway naast de iconische berg Fuji (8-10 september). Toyota leidt momenteel het algemeen klassement met 152 punten, 26 punten voorsprong op naaste rivaal Ferrari. Met een totaal van nog 65 punten beschikbaar (25 voor Fuji en 38 voor Bahrein plus een extra punt voor pole position bij elke race), is er echter nog steeds voldoende gelegenheid voor Ferrari om de regerend kampioen te pakken te krijgen. Zesendertig auto's zullen van start gaan op de 4,563 kilometer lange Fuji International Speedway, de kortste baan op de WEC-kalender en 100 kilometer ten westen van Tokio gelegen. Fuji staat bekend om zijn supersnelle start/finish-traject van anderhalve kilometer, waarbij Hypercars snelheden bereiken van rond de 320 km/u en bijna 41% van de ronde wordt afgelegd met het gaspedaal helemaal onderin. Vol gas dus. Tijdens elke rit over het circuit schakelen Hypercar-coureurs 36 keer van versnelling.
Toyota heeft een uitstekende staat van dienst op zijn thuiscircuit, waarbij de ploeg de voorgaande vijf edities won. Toyota is in het huidige WEC-tijdperk slechts één keer verslagen op Fuji sinds 2012, toen Porsche in 2015 zegevierde. Ferrari heeft dit seizoen echter een ongelooflijke snelheid laten zien, met onder andere een overwinning op Le Mans. Er is dit jaar bovendien hevige concurrentie van Cadillac, Porsche en Peugeot. Dit betekent dat een nieuwe thuisoverwinning voor Toyota geen gemakkelijke opgave zal zijn. In totaal zullen twaalf Hypercars het tegen elkaar opnemen in de hoofdcategorie van het WEC in Fuji – één minder dan de vorige ronde in Monza, waarbij Glickenhaus Racing ervoor koos om de Japanse ronde over te slaan.
Uiteraard zullen de thuisfans aanwezig zijn om Toyota Gazoo Racing te steunen, dat twee lokale coureurs in zijn gelederen heeft: Kamui Kobayashi in de Nr7 Toyota GR010 Hybrid, en Ryo Hirakawa in de zusterauto Nr8. In feite is de Fuji Speedway meer dan een thuisrace voor het team: de hybride aandrijflijn in de GR010 HYBRID is slechts een paar kilometer van het circuit ontworpen, ontwikkeld en gebouwd.
Onder de coureurs is het de bemanning van de Nr8 Toyota GR010 Hybrid (Sébastien Buemi, Brendon Hartley, Ryo Hirakawa) die het rijderskampioenschap aanvoert, met een voorsprong van 23 punten. Alle ogen zullen echter gericht zijn op de felbevochten strijdt om de tweede plaats, waarbij de Nr7 Toyota-crew (Jose Maria Lopez, Mike Conway en Kamui Kobayashi) met hetzelfde aantal punten gelijk staat met de Nr51-Ferrari en tevens het Le Mans winnende trio James Calado, Alessandro Pier Guidi en Antonio Giovinazzi.
Na een succesvol Hypercar-debuut op Monza afgelopen juli zal de Nr99 Proton Competition-inschrijving het totale aantal Porsche 963's die in Japan ten strijde trekken, op vier stuks brengen. Naast de twee door de fabriek ingezette Porsche Penske Motorsport-auto's (Nr5 en Nr6).), evenals de door het Hertz Team JOTA gerunde Porsche.
Achter Toyota en Ferrari heeft Cadillac zijn positie als derde kracht in het Hypercar-veld bevestigd. De betrouwbaarheid, een belangrijke troef van de V-Series.R, heeft ertoe geleid dat het merk dit seizoen al twee podiumplaatsen in het WEC heeft behaald. Het team zal zijn Hypercar-debuut op Aziatische bodem maken met de atmosferische Cadillac V-Series.R, die altijd een publiekstrekker is.
Na een eerste WEC-podium in Monza in juli keert Peugeot TotalEnergies voor de tweede keer terug naar Fuji met zijn twee Peugeot 9X8 Hypercars. Vandoorne, de officiële reservecoureur van Peugeot TotalEnergies, zal Nico Mueller vervangen die vanwege een blessure niet kan racen tijdens de Japanse WEC-ronde. Vandoorne zal naast Loic Duval en Gustavo Menezes plaatsnemen in de Peugeot 9X8. Het team staat vijfde in het klassement, 16 punten achter Porsche, die de vierde plaats bezet. De deelnemerslijst in de Hypercar-divisie wordt gecompleteerd door Floyd Vanwall Racing met Esteban Guerrieri, Tristan Vautier en Joao Paulo de Oliveira aan het stuur.
Slechts tien punten verschil tussen de twee koplopers in de LMP2 die naar Fuji gaan, met Team WRT voor de Inter Europol Competition-auto op de tweede plaats. United Autosports staat derde, 28 punten achter categorieleider WRT. In LMP2 keert Felipe Albuquerque terug naar het United Autosports-team, nadat hij de vorige ronde heeft overgeslagen vanwege andere raceverplichtingen. Een andere opmerkelijke verandering in de aandrijving is de Nr63 van Prema Racing, waarbij Andrea Caldarelli samen met Doriane Pin en Daniil Kvyat terugkeert naar de Oreca 07 Gibson.
Ondertussen pakte Corvette Racing de laatste keer in Monza de LMGTE Am-titel na het vergaren van maar liefst 145 punten met nog twee ronden te gaan. De strijd om de tweede en derde plaats is echter veel closer, met slechts zeven punten verschil tussen de op de tweede plaats geplaatste Iron Dames, de op de derde plaats geplaatste ‘ORT by TF’ en Dempsey-Proton Racing op de vierde plaats.
Na de vorige ronde te hebben doorstaan, zal de nummer 98 Northwest AMR-crew van Ian James, Daniel Mancinelli en Alex Riberas een welkome terugkeer maken op Fuji. Het onder Japanse vlag uitkomende team D'Station Racing zal een grote favoriet zijn bij de thuisfans in Fuji, waarbij Satoshi Hoshino en Tomonobu Fujii naast Casper Stev in de Aston Martin Vantage AMR rijden.
Opvallende coureurswisselingen in LMGTE Am zijn onder meer twee Japanse toevoegingen aan de nummer 21 AF Corse-inschrijving, waarbij Horoschi Koizumi en Kei Cozzolini naast Simon Mann rijden. Cozzolino reed eerder dit seizoen voor Kessel Racing, maar Daniel Serra keert voor deze race terug naar het team – naast de Japanners Takeshi Kimura en Scott Huffaker.
De actie op het circuit begint op vrijdag 8 september, terwijl de kwalificatie op zaterdagmiddag plaatsvindt. Op zondag 10 september om ’s ochtends 11:00 uur wordt de vlag voor de 6 uursrace gezwaaid. Volg alle actie via de officiële FIA WEC-app. Of kijk live op tv via Eurosport in heel Europa, MotorTrend in de VS, of fans in Japan die Fuji niet kunnen bijwonen, kunnen de volledige race live bekijken op J Sports.
Kamui Kobayashi (Toyota teambaas en coureur op auto #7): “Iedereen in het team kijkt uit naar onze thuisrace en de kans om te strijden voor onze Japanse fans, maar ook voor onze Toyota-collega’s en partners die zo veel bijdragen. Na Le Mans is winnen op Fuji onze volgende prioriteit en we hebben daar een zeer sterke staat van dienst. Ons doel is dus om onze reeks overwinningen uit te breiden, ondanks de zeer heftige concurrentie tussen de Hypercars. Het zal een groot gevecht worden tussen veel fabrikanten en dat is wat alle fans willen zien. We hebben de afgelopen race op Ferrari's thuisbasis in Monza gewonnen, dus ik ben er zeker van dat ze dit weekend revanche willen nemen. We moeten alles goed doen, fouten vermijden en blijven aandringen om voorop te blijven. Met nog maar twee races te gaan in het seizoen 2023 is dit een cruciale race voor het FIA World Endurance Championship, dus we zullen alles uit de kast halen.”
Klik hier voor de meest recente deelnemerslijst voor de 6 Hours of Fuji.
Tijdschema:
Vrijdag 8 september
11:00 – 12:30: FP1
15:30 uur – 17:00 uur: FP2
Zaterdag 9 september
10:20 – 11:20 uur: FP3
14:40 uur: kwalificatie
Zondag 10 september
11:00 uur: Start race
Foto's: media service FIA World Endurance Championship
Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!