Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

Voorlopig geen klantenteams met de Acura LMDh: "Ik weet dat Porsche het doet, maar..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 januari 2023 09:14

Honda Performance Development heeft nog geen plannen om haar LMDh aan klanten beschikbaar te stellen. Hoewel vice-president Kelvin Fu het niet wil uitsluiten dat dit mogelijk in de toekomst wel gaat gebeuren met de Acura ARX-06. De focus ligt op het moment echter op de fabrieksteams Meyer Shank Racing en Wayn Taylor Racing/Andretti Autosport.

Acura LMDh

“Ik weet het niet, dit zijn super-gecompliceerde auto”, zegt Fu tegen Sportscar365 over het in de toekomst beschikbaar stellen van de auto aan klanten.” We moeten evalueren welk niveau aan ondersteuning logisch is. Ik weet dat Porsche het doet, maar hun infrastructuur is wereldwijd. Dat is wat ze doen. Het is echt een ander bedrijfsmodel, zelf voor het GT3-racen, wat het volgende niveau is wat we doen. Het is misschien interessant, maar we moeten nog echt uitvinden of het echt logisch is.”

Op dit moment is overigens alleen Porsche de LMDh-fabrikant die auto’s beschikbaar stelt aan klantenteams in 2023. BMW en Cadillac overwegen dit pas voor volgend jaar.

“Ons businessmodel is niet om klantenteams te verstrekken van auto's, het is om fabrieksteams te hebben”, aldus Fu. “Mar als er echt goede klantenteams voorbij komen en ze hebben de mogelijkheden... Er zijn tonnen aan mogelijkheden die deze teams hebben, om zelfs de eerste basisstappen te maken. Dit is een stop hoger dan DPi.”

De vice-president vraagt zich ook af in hoeverre er ook steun voor klantenteams nodig is. “Wat is customer racing vandaag de dag?”, vraagt Fu zich af. “Ik weet het niet, met al die Porsche klantenteams, wat is het niveau aan ondersteuning wat ze krijgen? We zijn volledige geëmbed binnen Shank en Wayne Taylor en ik denk dat dat de beste manier is om te winnen. Ik ken klanten die waarschijnlijk ook willen winnen, maar daar is veel integratie voor nodig om dat soepel te laten werken. Misschien op een dag, wanneer we de auto kennen, dat we dan softwarepakketten hebben en we het begrijpen. Maar dat is zeker geen 2023-discussie.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS