Formule 1

Verstoring van de huidige hiërarchie: technisch directeur Enrico Cardile verlaat Ferrari om Aston Martin te leiden

Uitgegeven door Peter Vader • 25 juni 2024 10:00

Het ‘Silly Season’ is een term die de mutaties bij de F1-coureurs betreft, maar zou net zo goed kunnen gelden voor de personeelswisselingen bij de teams. Achter de schermen woedt momenteel een fikse strijd om de beste managers en technici in de Formule 1. De laatste ontwikkeling is dat het organigram van Ferrari ernstig is ontwricht. Volgens Formu1a.uno zou technisch directeur Enrico Cardile een overstap maken van het Ferrari-rood naar het groen van Aston Martin. Een bijzondere beslissing van de Italiaan, aangezien hij ruim twintig jaar in dienst was van het merk met het logo met het steigerende paard. Hij verruilt Maranello voor Silverstone...

Ferrari F1 Enrico CardileEnrico Cardile (Foto: media.ferrari.com)

De opvolger van Enrico Cardile zou Loic Serra zijn. De Fransman die een paar maanden geleden kwam overwaaien van Mercedes en die hoog op het wensenlijstje van teambaas Frederic Vasseur stond. Serra gaat daarmee een belangrijke functie invullen bij Ferrari, zo zou hij een cruciale rol gaan spelen bij het ontwerp van de auto voor 2025 en 2026. Zoals bekend worden in 2026 de nieuwe F1-voorschriften van kracht, wat een enorme inspanning en verantwoordelijkheid legt op de schouders van de ontwerpers van alle F1-teams.

Het is nog onduidelijk wanneer Cardile het Ferrari-team daadwerkelijk zal verlaten. De SF24 krijgt momenteel een aantal updates waarvoor Cardile de verantwoording draagt, die na Barcelona in Silverstone en ergens later dit seizoen worden geeffectueerd. De verwachting is dat hij tijdens de zomer zijn actieve taken zal neerleggen.

Op de officiele website van Ferrari is de korte persoonsbeschrijving van Enrico Cardile als volgt: Enrico Cardile werd op 5 april 1975 in Arezzo geboren. Hij behaalde een diploma luchtvaarttechniek aan de Universiteit van Pisa in 2002 en zijn proefschrift ging over het onderwerp van de Ferrari-windtunnel. In 2003 werkte hij aan de universiteit en werkte hij samen met Ferrari aan een aerodynamisch innovatieproject.

In 2005 trad hij in dienst bij het bedrijf Maranello als hoofd van de afdeling Termica en kreeg steeds meer verantwoordelijkheid. Hij werkte ook aan het ontwerp van raceversies van de Gran Turismo 458 Italia GT2 en GT3 en 488 GTE en GT3, auto's die dominant waren in hun respectievelijke kampioenschappen., met overwinningen op de 24 uur van Daytona en Le Mans, evenals het winnen van FIA WEC-wereldtitels.

In 2016 trad hij in dienst bij de Gestione Sportiva als hoofd Aero Development, terwijl hij het jaar daarop werd benoemd tot Vehicle Project Manager. In 2019 werd hij hoofd van de aerodynamica en voertuigprojectmanager, terwijl hij in augustus 2020 werd benoemd tot hoofd van een nieuwe afdeling Performance Development. Sinds 1 januari 2021 is hij hoofd van de afdeling ‘Chassis’. Hij bleef deze rol vervullen en werd in 2023 ook benoemd tot technisch directeur Chassis en Aerodynamica.

In zijn vrije tijd houdt Enrico van goede wijn, reizen en rijden in sportwagens en motorfietsen.



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS