Formule 1

Veranderde Mercedes hun achtervleugel? Buigen ze regels om in hun voordeel? Red Bull heeft zijn twijfels...

Uitgegeven door Peter Vader • 24 november 2021 11:30

Red Bull heeft zich duidelijk uitgesproken over de laatste stijging van de topsnelheid die Mercedes in Brazilië heeft laten zien. Red Bull beweert dat het Duitse team op de één of andere manier de regels in hun voordeel ‘ombuigt’ met hun ontwerp van de achtervleugel om daarmee de luchtweerstand te verminderen. Red Bull heeft hierover met de FIA gesproken, waarop de FIA reageerde door extra tests uit te voeren op de achtervleugel van de Mercedes, die op zijn beurt deze test goed doorstond, een resultaat waarmee Red Bull-consultant Dr. Helmut Marko het absoluut niet eens is.

Wolff_vs_Horner_Qatar

Ontkenning van Mercedes
Maar Mercedes heeft ontkend dat ze iets aan hun auto hebben veranderd, volgens Auto Motor und Sport , en staat erop dat hun auto volledig legaal is, waarop Mercedes steevast reageert: "Niet waar. De vleugel is niet flexibel. De vleugel was ijzersterk. Je had er 100 kilo aan kunnen ophangen”, ging Toto Wolff van Mercedes verder. "Misschien vraagt Red Bull de volgende keer 105 kilogram", concludeerde hij spottend.

Red Bull vol vertrouwen
De enige keer dat Red Bull in Qatar in aanmerking leek te komen voor een vleugel, was tijdens FP1, waar Verstappen vol vertrouwen naar toe ging, om daarna in een neerwaartse spiraal te komen: zich nauwelijks als tweede in de kwalificatie kon kwalificeren en vervolgens van die startpositie werd ontheven vanwege de eerdergenoemde gridstraf. “We zijn hier goed van start gegaan, maar hebben de juiste balans niet gevonden”, legt Marko uit aan Servus TV. “Bij Hamilton was het precies het tegenovergestelde. Nu is het winnen van de volgende Grand Prix ons doel voor Saoedi-Arabië", verklaarde de 78-jarige Oostenrijker in een bericht van GrandPrix247. "Het is een nieuwe baan voor iedereen, maar we reizen niet met enige angst voor mislukking naar beide races in het Midden-Oosten."

Problemen in Losail
Een ander aspect van de problemen van het Oostenrijkse team op het Losail International Circuit was hun "flappy" achtervleugel onder open DRS-omstandigheden. Daardoor bleven de Red Bull-auto's tijdens de training lange tijd in de pitbox van het team staan, in een poging het probleem op te lossen, voordat ze tijdens de kwalificatie en de race voor een achtervleugel met meer downforce gingen. Mocht het probleem zich opnieuw voordoen op het nieuwe circuit van Jeddah, dan zal Marko's doel om daar te winnen sterk in het gedrang komen. Maar Red Bull-teambaas Christian Horner was onvermurwbaar en zei tegen Auto Motor und Sport: "We zullen hier een oplossing voor hebben!"

Mercedes_achtervleugel_Qatar

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS