Karting • Chrono

Uniek concept! Voortaan motorloting bij NK Rotax Max in Micro Max- en Mini Max-klassen

Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 februari 2023 13:53

EINDHOVEN – Chrono Karting gaat dit jaar motorloting toepassen in de Micro Max- en de Mini Max-klasse van het Nederlands kampioenschap Rotax Max. Er zijn tickets te winnen voor de Rotax Max Challenge Grand Finals in Bahrein. De organisator van het NK heeft daartoe besloten om de competitie voor de jongste rijders (van 7 tot en met 11 jaar) zo eerlijk en betaalbaar mogelijk te houden. Dat zo'n concept werkt, bewijst onder andere de TM 2-takt klasse bij de NK's van Chrono Karting in de 4-takt met volle startvelden en veel en eerlijk racen voor relatief weinig budget.

Voortaan motorloting bij Chrono Karting NK Rotax Max in Micro Max- en Mini Max-klassen


Dat alleen de Micro Max- en de Mini Max-klassen te maken krijgen met motorloting komt doordat de krachtbronnen op die karts voorzien zijn van zogeheten restrictors. “Dankzij de restrictor loont het om de verschillende motoronderdelen te optimaliseren. De restrictor zorgt er dus indirect voor dat er verschillen ontstaan tussen de motoren op de baan”, legt Ton van de Burgt van het Eindhovense bedrijf uit.

Om tot optimalisatie te komen, is veelvuldig testen op de testbank nodig. Rotax service centers, die Rotax-motoren onderhouden en reviseren, steken daar veel tijd in voor hun klanten. “Dankzij het testen en uitwisselen van onderdelen op een testbank kun je tot een beter concept komen dan de standaard-motor uit de doos”, aldus Ton. “Het gevolg is dat de motorkosten enorm gaan stijgen voor de rijders dan wel ouders.”

Door motoren te verloten tijdens een raceweekeinde verdwijnen de verschillen tussen de diverse motoren. “We hebben vijftig motoren gekocht en maken die klaar voor verloting. De motoronderdelen komen allemaal uit een serie, dus daarin kan geen verschil optreden. Ze gaan allemaal op de testbank om dan nog eventuele verschillen te minimaliseren. Wel moeten we in de gaten houden dat alle motoren allemaal ongeveer hetzelfde aantal uren looptijd hebben.”

In de praktijk betekent het dat NK-deelnemers een motor huren van zaterdagmorgen tot en met zondagmiddag. Dat kost € 175 voor een losse deelname. “Een stuk goedkoper dan de motoren die rijders tot en met vorig jaar gebruikten. Die kostten vaak een veelvoud van dat bedrag. Rijders kunnen nu bovendien korting krijgen op die € 175 euro per race weekend als ze deelnemen aan alle NK-wedstrijden. Dan zijn de kosten € 125 per raceweekend.

Dat het concept goed werkt, weet Ton uit ervaring. In het Nederlands kampioenschap viertakt en het NK TM tweetakt, dat Chrono Karting ook runt, rijden sommige klassen ook aan de hand van motorloting. Het betekent bij die NK's al een paar jaar volle startvelden en goedkoop racen. “We doen altijd het maximale om zo eerlijk mogelijk kampioenschap te kunnen organiseren. Motorloting gaat daar absoluut bij helpen. Bovendien houden we de sport daarmee beter betaalbaar.”

Toch is er één ding dat Chrono Karting nooit zal kunnen oplossen: “Het verschil in leeftijd van het kind. Een karter van zeven jaar kan in de Micro Max-klasse racen tegen iemand van elf jaar”, geeft hij als voorbeeld. “Ook traint de één veel meer dan de ander. En de ene rijder heeft natuurlijk meer talent dan de ander. Maar dat kan er nu, dankzij motorloting, nog beter uitkomen.”

Micro Max Mini Max


Chrono Karting heeft inmiddels al veel positieve reacties gehad op de verandering naar motorloting, zegt Ton. Er zijn maximaal twintig plekken per klasse mogelijk, dus schrijf tijdig in, want vol is vol.

Vol vertrouwen kijkt Chrono Karting uit naar dit nieuwe concept. Want nu komt het talent naar boven en niet de portemonnee...

Kijk voor meer informatie op de site van Chrono Karting!

Voor meer info: [email protected] of +31 (0) 6 53 81 44 37

Voor technische vragen kunt u contact opnemen met Ton van de Burgt: +31 (0) 53 13 92 04

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS