Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota verwacht een ander soort racen met de LMH-auto's: "Het grootste verschil is..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 20 januari 2021 09:10

Toyota verwacht een ander soort racen met de introductie van de LMH-auto’s in het FIA World Endurance Championship. Dit wordt met name veroorzaakt door de nieuwe hybride aandrijving van de auto, maar ook door de invloed van de regels. Een nuchtere vaststelling nadat het Toyota-team acht seizoenen met de LMP1-auto in het kampioenschap reed en een enorme hoeveelheid data verzamelde.



Volgens teambaas Pascal Vasselon ligt het grootste verschil in de aandrijving van de LMH- en LMP1-bolides, waardoor de races anders gaat verlopen. De Toyota TS050 Hybrid LMP1 had twee elektrische motor generator units, terwijl de nieuwe Toyota GR010 Hybrid, slechts één MGU aan de voorzijde heeft. Hoewel de GR010 een grotere interne verbrandingsmotor heeft, ligt het vermogen lager dan haar voorganger. Daarnaast mag de elektrische motor pas vanaf 120 km/u haar werk gaan leveren, waardoor er een andersoortige acceleratie ontstaat.

Toyota_GR010_Hybrid_WEC_2021_LMH

“Nu het maximale vermogen door ons bepaald is, wat we ten allen tijden moeten respecteren, gaan alle auto’s dezelfde vermogenscurve hebben", reageert de Fransman tegen Sportscar365. "Dus er gaan zeker geen ‘push-to-pass’-acties meer komen en er zijn geen grote verschillen voor wat betreft het acceleratieprofiel van de verschillende auto’s. Dit was één van de zaken die afgevinkt moest worden bij de Balance of Performance. Om de BoP goed te laten werken, moet je alle auto’s binnen hetzelfde prestatieprofiel hebben. Deze verandering in het management van de aandrijving was een ‘must-have’ in de context van de BoP.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS