Autosport Internationaal Toerwagens • IMSA

Toyota mag haar hybride systeem pas bij 190 km per uur inzetten

Uitgegeven door Wim Boekel • 15 maart 2022 22:01 • Print artikel

De snelheid waarmee Toyota haar hybride systeem kan inzetten is voor Sebring, de openingsrace van het FIA World Endurance Championship, verhoogd. Volgens de BoP-tabel voor de Amerikaanse race, mag het systeem zowel onder droge als natte omstandigheden pas bij 190 km/u gebruikt worden.


De aanpassing wordt doorgevoerd, nadat de hybride activatie volgens de LMH-regels vastlagen. Deze stonden vorig jaar voor 120 km/u onder droge omstandigheden en 140 tot 160 km/u met regen. Het getal kan nu door het technische team van het kampioenschap aangepast worden. De Toyota GR010 Hybrid is ook 30 kilo zwaarder dan de laatste race afgelopen seizoen in Bahrein. De Japanse auto heeft een minimaal gewicht van 1.070 kilo, waar deze voor de Glickenhaus 1.030 kilo is en voor de Alpine A480, de oude LMP1, 952 kilo. Voor de Alpine is dit een toename met 22 kilo. Voor de Glickenhaus blijft hetzelfde gewicht staan.

Het maximale vermogen voor de Toyota is 506 kW, wat zo’n 14 kW (+/- 19 pk) minder is. Het vermogen van de Glickenhaus is 520 kW en voor Alpine 430 kW. In een stint mag door Toyota 898 megajoules gebruikt worden, Glickenhaus 910 MJ en Alpine 797 MJ.

Er is tevens een nieuwe BoP voor de GTE uitgevaardigd. Dit door de komst van Corvette naar het kampioenschap. De Amerikaanse auto heeft samen met de Ferrari 488 GTE Evo een gewicht van 1.255 kilo, waar deze van de Porsche 911 RSR 1.264 kilo is. In de GTE-Am zijn de Ferrari en Porsche 10 kilo zwaarder dan de GTE-Pro versies. De Aston Martin krijgt een gewicht van 1.237 kilo. Na de race in Sebring krijgen de GTE-Am auto’s ook succes ballast.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS