Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota domineert de 24 uur van Le Mans na acht uur, Racing Team Nederland kent pech + stand

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 september 2020 21:59 • Print artikel

Zaterdag startte om 14.30 uur de 24 uur van Le Mans. Een speciale editie waarin de race door het COVID-19 virus zonder publiek wordt verreden. Na acht uur racen zijn het de twee Toyota TS050 Hybrids die aan de leiding liggen.



Om klokslag half drie ging de wedstrijd op het Circuit de la Sarthe van start. Het was Bruno Senna in de Rebellion R13 Gibson die bij de start de leiding probeerde over te nemen, maar het was Toyota die al snel de leiding nam en herstelde de pikorde. Door een strategische pitstop ging Sebastien Buemi aan de Rebellion voorbij. Echter een lekke linkervoorband gooide roet in het eten, waardoor de Toyota-coureur terug naar de pits moest.


In de LMP2 was het Filipe Albequerque die met de United Autosports de leiding nam. Daarachter deed Giedo van der Garde goede zaken in de auto van Racing Team Nederland en stootte door naar de tweede plek, maar hij moest later toestaan dat Alex Brundle er een een-twee van maakte voor United Autosports. Daarmee was Job van Uiterst als teamgenoot van Brundle ook de best geklasseerde Nederlander. Helaas werd Van der Garde daarna getroffen door een probleem met de waterdruk en moest hij al snel de pitbox opzoeken.

In de GTE-Pro was het James Calado die in de Ferrari de leiding pakte, door Gianmaria Bruni bij het Mulsanne-chicane voorbij te steken. Vervolgens werd de Brit opgejaagd door Alex Lynn in de Aston Martin en gepasseerd. In de GTE-Am waren het de Aston Martins die domineerden.

Toyota hield vervolgens de wedstrijd goed in zijn greep, waarbij de auto met het nummer 7 de leiding had. De Rebellion Racing R13 verloor langzaam terrein op de twee Japanse auto’s. Ondertussen schoof Ho-Pin Tung in de LMP2 aan de leiding. Jackie Chan DC Racing pakte de eerste plek door een andere strategie voor de pitstops te voeren.



In de GTE-Pro ontwikkelde zich het gevecht tussen Ferrari en Aston Martin, waar Porsche de twee merken niet kon volgen. Sam Bird had na vier uur de leiding in deze klasse met de AF Corse Ferrari 488 GTE Evo. In de GTE-Am was het eveneens een AF Corse auto die de leiding had. Na vier uur was Larry ten Voorde met een derde plek de beste Nederlander in deze klasse.

In het vijfde uur kwam de safetycar op de baan, toen Alex West met zijn Ferrari de muur in de Porsche curves raakte. Het zorgde er voor dat de safetycar de baan op moest. Het duurde 30 minuten voordat het veld weer werd vrijgegeven. Op dat moment ging de Toyota met nummer 8, met Kazuki Nakajima aan de leiding, gevolgd door Jose Maria Lopez in de andere Japanse auto. Rebellion volgde toen al op een ronde. Het duurde niet lang voordat de safetycar na een crash van Tristan Gommendy, weer de baan op ging.

Door Toyota werd de periode waarin de vangrail vervangen moest worden, gebruikt om een volledige rechterrem te vervangen van de TS050 Hybrid met het nummer 8. De auto had last van oververhitte remmen. De auto kwam vervolgens achter de Rebellion weer de baan op. Maar door een pitstop van Norman Nato kon Nakajima weer terug naar plek 2.

In de LMP2 kwam Gabriel Aubry, teamgenoot van Ho-Pin Tung, in de problemen. De auto Oreca viel stil in de Porsche Curves, maar wist uiteindelijk terug te komen naar de pits. Daarmee verspeelde het team wel de kansen op de overwinning. Het was United Autosports met de auto waarin Job van Uitert uitkomt weer aan de leiding. Daarachter was het Jean-Eric Vergne met de G-Drive auto.

In de GTE-Pro had na acht uur Aston Martin weer voor de twee Ferrari’s de leiding te pakken. Het gevecht in deze klasse ging nog steeds tussen de twee merken, omdat de Porsche’s het tempo niet kon volgen. In de GTE-Am heeft Nicklas Nielsen de leiding in de Ferrari van Af Corse, gevolgd door Charlie Eastwoord met de Aston Martin, gevolgd door Matteo Cairoli in de Project 1 Porsche, waarmee Larry ten Voorde nog steeds de beste Nederlander is.



Klik HIER voor de stand in het achtste uur.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS