Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota Gazoo Racing dé grote kanshebbers in Le Mans! De vierde opeenvolgende Toyota-pole-position in aantocht?

Uitgegeven door Peter Vader • 18 september 2020 03:05

Toyota Gazoo Racing zette de snelste rondetijden neer toen de baanactie op donderdag begon, voorafgaand aan de 88e 24 uur van Le Mans. 2020 betekent de uitdaging voor een hattrick van overwinningen in de legendarische Franse race. Op een drukke oefendag werd er beslist welke deelnemers in aanmerking komen voor de Hyperpole-wedstrijd van vrijdag, waarin de leidende auto's strijden om de zes beste startposities in elke klasse. Beide TS050 Hybrid's zullen de strijd aanbinden met de andere LMP1-kanshebbers en zullen vechten voor de vierde opeenvolgende Toyota-pole-position op Le Mans. FIA World Endurance Championship (WEC) -leiders Mike Conway, Kamui Kobayashi en José María López, in de Nr7 TS050 Hybrid, bepaalden het tempo met een ronde van 3 minuten en 17.089 seconden. Sébastien Buemi en Kazuki Nakajima, winnaars van de laatste twee 24 uur van Le Mans, hebben dit jaar Brendon Hartley als partner in de Nr8 TS050 Hybrid. Zij waren de op één na snelste, met slechts 0.247 seconden achterstand op het circuit van 13.626 km lang.

Toyota_Gazoo_Racing_Le_Mans_2020_logo Nr7 Nr8

Zoals met veel aspecten van het leven dit jaar, bevat het programma van Le Mans veel veranderingen als gevolg van de huidige omstandigheden rondom Covid-19. Omdat de traditionele testdag vóór het evenement niet plaatsvond, was het donderdag de eerste keer dat de auto's op het Circuit de la Sarthe reden sinds de race van vorig jaar in juni. Zonder eerdere ervaring met de nieuwste TS050 Hybrid met lage downforce op Le Mans, maakte Toyota Gazoo Racing volledig gebruik van de uitgebreide oefensessies, ter voorbereiding op de race van komend weekend. Sébastien Buemi had de eer om dit jaar de eerste getimede ronde voor een TS050 Hybrid op Le Mans vast te leggen, aan het begin van de eerste drie uur durende training. Het team gebruikte die tijd om de aerodynamische eigenschappen van het low-downforce-pakket te analyseren en de set-up te verfijnen. Het doel hiervan was om het beste compromis te krijgen tussen hoge snelheid op het lange rechte stuk van Mulsanne en de juiste downforce rond de uitgestrekte Porsche-bochten. Met weinig tijd tussen de sessies, lag er best veel druk op de coureurs en teamleden om fouten of mechanische problemen te voorkomen, die later op de dag het rijden zouden kunnen beperken. Dankzij hun harde werken werd een drukke eerste sessie zonder drama voltooid, waarbij Kazuki Nakajima de snelste ronde neerzette in de Nr8, 3 minuten 21.656 seconden en Kamui Kobayashi de beste tijd voor de Nr7 noteerde, een tweede plaats met slechts een achterstand van 0.334 seconden.

Toyota_Gazoo_Racing_Le_Mans_2020_time_schedule

Na een pauze van 60 minuten begon een tweede training van drie uur en boekte het team verdere vooruitgang bij de ontwikkeling van de set-up, het analyseren van de prestaties van de banden en het vergelijken van mechanische en hybride instellingen. De sessie werd onderbroken door rode vlaggen, na ongelukken met LMP2-auto's. Opnieuw eindigde de Nr8 bovenaan, Sébastien Buemi had de beste tijd neergezet. De snelste poging van de Nr7, gereden door Mike Conway, was goed voor de tweede plaats met 0,892 seconden achterstand. Een gecombineerd totaal van 127 ronden tijdens de twee oefensessies, waarin 1.730 km werd afgelegd, versnelden de voorbereiding van het team op de kwalificatie, die plaatsvond op een hete avond met luchttemperaturen van 29 ° C. Kamui Kobayashi, die in 2017 de snelste Le Mans-ronden ooit reed, en Kazuki Nakajima, tweevoudig pole position-veroveraar op La Sarthe, namen aan het begin van de sessie de kwalificatietaken op zich. Kazuki Kobayashi reed de snelste eerste twee sectoren in auto Nr8, maar Kamui's sector 3 leverde hem de snelste ronde op. Alle coureurs kregen de kans om de kwalificatiesessie mee te maken, maar die vroege vliegende ronden op nieuwe banden en met weinig brandstof, werden niet meer verbeterd. Hierdoor bleef de Toyota Nr7 op de eerste plaats, met de Nr8 er net achter. De Nr1-Rebellion rondde de top drie af, slechts 4.509 seconden langzamer. Verdere race-voorbereidingen zullen later op donderdag plaatsvinden met een vier uur durende training, terwijl de grid-beslissende Hyperpole-sessie op vrijdag om 11.30 uur lokale tijd plaatsvindt.

Kwalificatieresultaten:

1. #7 TOYOTA GAZOO Racing 3min 17.089secs 12 ronden

2. #8 TOYOTA GAZOO Racing $0.247secs 13 ronden

3. #1 Rebellion (Senna/Nato/Menezes) $4,509secs 12 ronden

4. #4 Bykolles (Dillmann/Spengler/Webb) 7.379secs 12 ronden

5. #3 Rebellion (Dumas/Berthon/Deletraz) $7,543secs 11 ronden

6. #29 Racing Team Nederland (van Eerd/van der Garde/de Vries) $9,559secs 6 ronden


Vrije training 1 resultaten:

1. #8 TOYOTA GAZOO Racing 3min 21.656secs 32 ronden

2. #7 TOYOTA GAZOO Racing $0.334secs 30 ronden

3. #1 Rebellion (Senna/Nato/Menezes) $1,499secs 33 ronden

4. #3 Rebellion (Dumas/Berthon/Deletraz) 3,560secs 33 ronden

5. #4 Bykolles (Dillmann/Spengler/Webb) $6,786secs 34 ronden

6. #33 High Class (Yamashita/Patterson/Fjordbach) 8.217secs 31 ronden


Vrije training 2 resultaten:

1. #8 TOYOTA GAZOO Racing 3min 19.719secs 33 ronden

2. #7 TOYOTA GAZOO Racing $0.892secs 32 ronden

3. #3 Rebellion (Dumas/Berthon/Deletraz) $3.456secs 29 ronden

4. #29 Racing Team Nederland (van Eerd/van der Garde/de Vries) $7.466secs 23 ronden

5. #4 Bykolles (Dillmann/Spengler/Webb) $7,585secs 24 ronden

6. #37 Jackie Chan (Tung/Aubry/Stevens) 8.292secs 25 ronden


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS