Formule 1

Toto Wolff benadrukt met klem bij F1: "Ontketen geen brandstof- en olieoorlog"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 22 januari 2021 08:02

Mercedes-teambaas Toto Wolff waarschuwt dat de zoektocht van de Formule 1 naar een meer duurzame toekomst niet moet ontaarden in een brandstof en olie-oorlog'. Hoewel de huidige V6 turbo-hybride-motoren niet erg populair zijn bij een groot deel van de Formule 1-fans, heeft hun technologie wel de toon gezet voor de route die de Formule 1 wil gaan volgen.

Toto Wolff Mercedes Grand Prix F1


Er zijn al volledig duurzame brandstoffen beschikbaar gesteld om te testen, en het uiteindelijke doel is om deze in de Formule 1 te introduceren terwijl gestreefd wordt naar een nog grotere efficiëntie met de nieuwe motoren die in 2026 worden geïntroduceerd.

De Formule 1 wil in 2030 netto een nul-voetafdruk hebben, en om dat te bereiken zijn duurzame biobrandstoffen en efficiënte hybride motoren, die op of zelfs boven het niveau van de huidige motoren werken, van cruciaal belang.

De kosten van de huidige krachtbronnen zijn echter niet houdbaar, en de teams hebben aangedrongen op een goedkopere vervanging in 2026 of misschien zelfs 2025.

Bovendien wil Wolff niet dat de verschillende leveranciers van olie en brandstoffen aan de teams, zoals Mercedes' partner Petronas, verwikkeld raken in een oorlog terwijl de Formule 1 deze ontwikkelingen nastreeft. "Het is duidelijk dat accu's steeds efficiënter worden en dat er energieconversie plaatsvindt", zo wordt Wolff geciteerd door GPFans.

"Dan kunnen duurzamere brandstoffen, of het nu synthetische brandstoffen zijn of iets anders, heel interessant zijn, maar daar moeten we natuurlijk met onze brandstof- en oliepartners naar kijken, want we willen geen escalerende brandstof- en olieoorlog, hoe interessant het ook zou zijn om grenzen te verleggen, dus het gaat om het juiste compromis."

De volgende generatie Formule 1-motoren is een heikele kwestie waarbij de kosten een belangrijke factor zijn, hoewel het voor zo'n geavanceerde technologie, met als doel om toekomstige motoren op volledig duurzame brandstoffen te laten werken, moeilijk zal zijn om ze tegen een veel lagere prijs te maken dan de huidige V6's.

Red Bull-baas Christian Horner verklaarde eerder dat zijn team ongeveer 200 miljoen pond per seizoen uittrekt voor hun Honda-motoren en zette de drie criteria uiteen waaraan de nieuwe generatie krachtbronnen volgens hem moet voldoen. "Ik denk dat ze voor de sport met een motor voor de toekomst moeten komen die aan drie criteria voldoet", vertelde hij aan Channel 4.



"Het moet betaalbaar zijn, het moet luid te zijn en het soort geluid produceren dat V8- en V10-motoren produceren. Of het nu een V8, een V6 of V10 is, ik denk dat het geluid iets is wat de fans missen, het is iets wat wij missen."

"En het moet een sociale verantwoordelijkheid hebben in zijn duurzaamheid. Dat zijn de drie criteria waaraan de toekomstige motor moet voldoen, maar dat is op dit moment pas gepland voor 2026."



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

Youtube RaceXpress


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS