Karting • Karting Diversen

Tommie van der Struijs maakt ook in de IAME X30 en een nieuw competitie grote indruk: pole en winst in twee races

Uitgegeven door Bas Kaligis • 25 november 2021 03:04

GENK – Een nieuwe motor, een nieuwe kart, een nieuw bandenmerk en een nieuwe competitie: voor karter Tommie van der Struijs was afgelopen weekeinde alles nieuw, behalve het circuit in Genk. Dat de twaalfjarige coureur uit Nuenen dan meteen de kwalificatie en de eerste twee manches won van de IAME Junioren-klasse, was dus een sublieme prestatie. Het was dat hij voor de finale niet de juiste banden had, anders had hij die misschien ook wel gewonnen.

 Tommie van der Struijs maakt grote indruk bij debuut in IAME X30

Uiteindelijk werd hij tiende in de finale, maar dat hij snel was, liet Tommie zien doordat hij in die race toch nog de snelste rondetijd reed. Voor de getalenteerde Brabander was zijn deelname aan de GK4 Kart Series een mooie mogelijkheid om aan het eind van het seizoen wedstrijdervaring op te doen in de Junioren-klasse, waarin hij volgend jaar gaat uitkomen. Normaal rijdt hij Rotax Max, maar voor deze ene keer was hij overgestapt in een IAME-kart.

“De baan in Genk ligt me echt heel goed”, verklaarde de Nuenenaar zijn opvallende snelheid. Voor het weekeinde had hij nota bene nog nooit met de kart gereden. “Ik was in de training meteen de snelste. Ik vond het wel leuk, even iets anders.” Het verschil zit hem met name in de motor. Normaal rijdt Tommie dus met een Rotax-motor, de IAME-krachtbron heeft andere eigenschappen.

“Deze motor heeft veel meer toeren bovenin dan een Rotax-motor”, zei hij. “Onderin niet zoveel, dus je moet heel vroeg op het gas, maar bovenin loopt-ie heel hard.” Maar ook de rest was dus nieuw voor hem. “Ik kende mijn tegenstanders nog niet. En de banden waarmee ik moest rijden, hebben veel meer grip, dus dat is leuker. Dan kun je harder door de bochten.”

Hoe verklaarde hij het dat hij ondanks alle onwennigheid meteen zo competitief was? “Ik denk dat het makkelijker is om in een nieuwe kart in de regen te rijden dan op een droge baan. In de regen verdwijnen de verschillen.”

Bovendien had hij een week eerder veel zelfvertrouwen opgedaan met racen in de regen. Hij had dat weekeinde tijdens het NK Rotax Max nota bene de dagoverwinning gepakt in natte omstandigheden. “Voorheem waren we minder snel in de regen, maar tijdens het NK in Genk vonden we hoe we in de regen moesten rijden.” Dat bleek direct: “Ik was vrijdag tijdens de eerste training direct een paar tienden van een seconde los van de rest. Dus ik had er vandaag wel vertrouwen in.”

Prompt won hij de kwalificatie en de eerste twee manches. In de finale leek opnieuw een overwinning erin te zitten, maar ging het helaas mis op de bandenkeuze. Tommie: “We moesten rijden op een opdrogende baan. Eigenlijk was de hele baan wel droog, behalve twee opdrogende bochten. Iedereen stond op regenbanden en wij op slicks. Dat was niet de juiste keuze. Al in de eerste bocht van de formatieronde wist ik al dat het mis was. Ik ben toen blijven focussen en probeerde er nog iets van te maken, maar ik wist wel dat we niet meer konden winnen.”

Desalniettemin had Tommie een tevreden gevoel overgehouden aan zijn eerste optreden in de GK4 Kart Series in Genk. “Het is een goed weekend geweest!”

Zijn prestaties blijven niet onopgemerkt, want Tommie mag begin december op het circuit van Lonato in Italië een OKJ-kart gaan testen. Een mooie opmaat naar een mooi nieuw seizoen...

Tommie van der Struijs wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Albert Siegers, Kombikart, en Vagtechniek BV.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS