Autosport Internationaal Toerwagens • WTCR

Tom Coronel ziet mooi resultaat in TCR Europe door lek in turboslang verloren gaan: "We zagen op de data..."

Uitgegeven door Johan Vis • 12 mei 2021 07:40 • Print artikel

Terwijl zijn zoon Rocco de bekers bij elkaar racet in de kartsport, begon Tom Coronel zijn campagne in de TCR Europe Series. Op de Slovakia Ring bij Bratislava bepaalde hij voor het overgrote deel van het weekeinde het tempo. Zo behaalde hij in de kwalificatie de pole-position voor de eerste race, maar door een lek in de turboslang kon hij die optimale uitgangspositie niet omzetten in een ereplaats: hij eindigde vanwege het gebrek aan vermogen als vijfde. In de tweede race, waarin hij op basis van de ‘reversed grid´ als tiende startte, finishte hij op de zesde plaats. “Qua resultaat niet helemaal wat ik wilde, maar het is in ieder geval lekker om weer te racen en goed om te zien dat de snelheid erin zit”, concludeerde Coronel na afloop.

Tom Coronel

Tom Coronel keek uit naar de seizoensstart op de Slovakia Ring, wetend dat hij op het 5,922 kilometer lange circuit in de afgelopen jaren altijd al sterk presteerde. Ook ditmaal maakte hij direct duidelijk dat hij dit weekeinde weer tot de kanshebbers behoorde, zoals bleek uit de derde tijd in de eerste vrije training en de snelste tijd van het veld in de tweede sessie. Ook in de kwalificatie was Coronel sterk. Nadat hij in de eerste heat probleemloos een plek voor de tweede en beslissende manche veroverd had, besloot hij aanvankelijk in de pits af te wachten wat de concurrentie zou doen, alvorens zelf de baan op te gaan. Dat resulteerde in een tijd van 2:10,344 minuten, genoeg voor de pole-position en daarmee gelijk de eerste tien punten voor het kampioenschap.

“Ik was volledig op de limiet, want ik wist niet welke tijden de anderen reden”, zei Coronel. “Mijn engineer zei alleen maar ‘push, push via de boordradio, dus dat deed ik en het was genoeg voor de pole-position. Het team is sterk: we kennen de auto, we kennen elkaar. Vergeet ook niet dat we veel getest hebben, niet alleen met de nieuwe auto, maar ook met deze. Ik heb echt een heel goed gevoel met de auto. Soms lijkt het alsof je passagier bent, maar bij deze auto ben ik echt de baas, zo voel ik het.”

Tom Coronel

In de eerste race kende Coronel naar eigen zeggen een matige start, maar dat was niet zijn enige probleem: “Ik ging als tweede de eerste bocht in, maar ik merkte dat ik vermogen verloor. Dat bleek ook wel, want er was een slang van de turbo kapot. We konden op de data meteen zien dat de motor geen turbodruk meer opbouwde. Ik kon op het rechte stuk niet eens meer opschakelen naar de zesde versnelling! Een voor een kwamen ze me voorbij, dat kostte de nodige plaatsen. Dat ik toch nog vijfde kon worden, viel uiteindelijk nog mee, maar zonder dat probleem had er zeker veel meer in gezeten.”

De tweede wedstrijd begon Coronel vanaf de tiende startplaats op basis van de omgekeerde startvolgorde uit de top tien van de kwalificatie. “De start was slecht”, gaf hij eerlijk toe. “Ik heel veel wheelspin en omdat je hier een lang recht stuk heb, verloor ik veel. In de eerste bocht pakte ik er wel weer een paar en zo lag ik in de eerste bocht wel weer tiende, maar dat was niet het plan. Er kwam een safety-car omdat er een auto was stilgevallen. Daarna had ik een paar mooie gevechten, onder andere met Mat’o Homola, de lokale held hier, maar die was heel erg aan het verdedigen, waardoor ik vrij veel tijd verloor. Daarna was het binnenhengelen: ik was de snelste op de baan en klom op naar de zesde plaats, waar ik uiteindelijk ook ben gefinisht. Op de bumper van de auto’s op de vierde en vijfde plaats, die ik net niet meer kon inhalen.”

Tom Coronel

Al met al kijkt Coronel toch redelijk tevreden terug op het eerste TCR-weekeinde van het seizoen. “Het is lekker om weer echt te racen, nadat we de afgelopen weken heel intensief zijn bezig geweest met testen. Dat heeft wel zijn vruchten afgeworpen, want de snelheid zit erin, zoveel is wel duidelijk. Pole-position pakken was gewoon lekker en geeft vertrouwen voor de komende wedstrijden en we hebben behoorlijk punten gescoord. Nu is het zaak de snelheid vast te houden.”

De volgende ronde van de TCR Europe Series wordt op 29 en 30 mei verreden op Circuit Paul Ricard in het Zuid-Franse Le Castellet.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS