Formule 1

Tom Coronel kreeg tikken van Rob Huff: "Mijn hele achterkant zat in elkaar, hij bleef maar beuken,"

Uitgegeven door Deni Volkers • 11 mei 2022 06:02

Een week na de start van de TCR Europe Series in Portugal, waar hij het seizoen begon met een podiumplaats, ging voor Tom Coronel het nieuwe racejaar in de FIA WTCR – World Touring Car Cup van start in Pau in het zuiden van Frankrijk. Inhalen is lastig op het stratencircuit, waar al sinds 1933 wordt geracet. Daarom was het extra teleurstellend dat Coronel de hoge verwachtingen na de vrije trainingen in de kwalificatie niet kon waarmaken. Niettemin kon de Nederlandse rijder in de Audi RS 3 LMS van het Comtoyou DHL Team Audi Sport in de beide races een aantal plaatsen goedmaken. Zo sloot hij de eerste wedstrijd als elfde af, in de tweede race werd Coronel als twaalfde geklasseerd.

tom coronel

Voor Coronel betekende de seizoensstart van de FIA WTCR op het stratencircuit van Pau de terugkeer naar de locatie waar hij in 2009 met het toenmalige FIA WTCC voor het laatst had geracet. “Ik moest wel weer even mijn draai vinden”, meldde hij. Zo sloot Coronel de eerste vrije training nog in de achterhoede af, maar in de tweede vrije training was hij zesde en daarmee de snelste Audi-rijder in het veld. “Dat bood perspectief. Qua snelheid zaten we er lekker bij en dat gaf me een goed gevoel voor de kwalificatie”, aldus Coronel.

De realiteit bleek echter anders, want de kwalificatie leverde uiteindelijk niet meer op dan de 16e startplaats voor beide wedstrijden. “Jammer, daar ben ik echt teleurgesteld over”, gaf Coronel eerlijk toe. “Ik kreeg het in de kwalificatie gewoon niet goed voor elkaar. Ik maakte eenmaal zelf een foutje, vervolgens kwam ik achter een andere rijder te zitten waardoor ik tijd verloor en bij mijn volgende poging had ik een rechter voorband die langzaam leeg liep, dus dat hielp ook niet mee. Qua snelheid had het zeker gekund, maar op een stratencircuit moet je ook op het juiste moment op de juiste plaats zijn en dat is helaas niet gelukt. Daar baal ik best van.”

In de races slaagde Coronel erin, de nodige posities goed te maken. Hij vertelt: “In race één had ik echt een raketstart! Het circuit is hier wel heel smal in de eerste bocht, dus het was behoorlijk rommelig met ook het nodige contact. Uiteindelijk kon ik Tiago Monteiro en Rob Huff inhalen, dat waren de eerste twee. Vervolgens kregen Huff en ik een mooi gevecht, eigenlijk de hele race lang. Mijn hele achterkant zat in elkaar, hij bleef maar beuken, maar het was wel een mooie en faire race. Als racemaatjes weten we hoe we daarmee moeten omgaan. Zo ben ik uiteindelijk elfde geworden, wat op een stratencircuit vanaf de 16e startplaats helemaal niet verkeerd is.”

Ook in de tweede race had Coronel een uitstekende start, maar werd hij slachtoffer van de concurrentie. “Ik had echt een megagoede start, ik zat aan de binnenkant en was er ook alweer drie voorbij, maar in één keer staat het voor me helemaal stil, dus ik moest vol in de ankers en stond volledig klem achter mijn teamgenoten. Zo moest ik dus weer helemaal achteraan aansluiten, en vanaf die laatste plek heb ik er nog een paar weten in te halen en zo ben ik twaalfde geworden. P11 en P12 vanaf de 16e plek op de grid is niet zo gek, en ook nog zonder noemenswaardige schade. Dat is best een redelijk begin. We hebben punten gepakt, zijn slim geweest, dat is het belangrijkste.”

Het volgende optreden voor Tom Coronel zijn de twee races van de TCR Europe Series op 21 en 22 mei op Circuit Paul Ricard in Le Castellet in het zuidoosten van Frankrijk. De week erna staan de volgende twee races van de FIA WTCR gepland in het voorprogramma van de 24-uursrace op de Nürburgring-Nordschleife.

Tom Coronel

Tom Coronel

Tom Coronel

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS