Toename aantal vrouwen bij Ferrari: "Fundamentele basis om talent aan te trekken, te behouden en te ontwikkelen"
Uitgegeven door Bas Kaligis • 2 juli 2020 10:02
Ferrari S.p.A. heeft het Equal Salary Certificate toegekend gekregen voor het verstrekken van gelijke salarissen voor mannen en vrouwen met dezelfde kwalificaties en posities binnen de onderneming. Deze certificering is een erkenning voor de inspanningen van het bedrijf om een volwaardige en diverse werkomgeving te creëren en tegelijkertijd carrièreontwikkeling voor alle medewerkers te stimuleren.
Het certificaat werd toegekend door de in Zwitserland gevestigde Equal Salary Foundation en is het resultaat van een acht maanden durend onderzoek door de internationale auditfirma PwC. Voor het onderzoek hanteerde PwC een methodiek die wordt erkend door de Europese Commissie. Ferrari is de eerste Italiaanse onderneming die deze specifieke certificering ontvangt. Als onderdeel van de certificeringsprocedure werd een analyse van compensatieschalen uitgevoerd waaruit bleek dat Ferrari één van Europa’s meest succesvolle ondernemingen is in het overbruggen van het verschil in salariëring op basis van geslacht. Tevens werd onderzoek gedaan naar Ferrari’s management- en HR-beleid. Werknemers werd gevraagd om anoniem aan het onderzoek mee te werken en deel te nemen aan 1:1 interviews. Aanvullend kregen focusgroepen de gelegenheid om hun visie te geven op de cultuur van de onderneming en de inspanningen van het bedrijf op het gebied van gelijke kansen en diversiteit.
Louis Camilleri, Ferrari’s CEO, verklaarde: “Wij zijn trots op deze certificering, die een belangrijke mijlpaal betekent in onze niet-aflatende inspanningen voor het creëren van een diverse, gelijkwaardige werkomgeving. Gelijkheid in behandeling en kansen gaat niet alleen over het essentiële beginsel van gelijkheid. Het is een fundamentele basis om talent aan te trekken, te behouden en te ontwikkelen, en tegelijkertijd ook innovatie en groei op de lange termijn te koesteren.”
De Equal Salary Certification betekent opnieuw een belangrijke mijlpaal in een proces waarin vrouwen een steeds prominentere rol binnen de onderneming spelen. Tussen 2016 en 2019 is specifiek het aantal vrouwelijke werknemers in het 4.285-koppige personeelsbestand van Ferrari (cijfers per 31 december 2019) toegenomen van 11,5 tot 14%. Vrouwen hebben in de loop der tijd geleidelijk steeds meer verantwoordelijkheid en belangrijkere functies binnen het bedrijf op zich genomen.