Formule 1

Technisch voordeel Mercedes - Red Bull vroeg FIA om Mercedes-ophanging te inspecteren, rapport FIA: "Systeem al jaren aan boord'

Uitgegeven door Peter Vader • 26 oktober 2021 10:29

Red Bull zou de FIA hebben gevraagd om de achterwielophanging van Mercedes te onderzoeken, een onderwerp dat Horner in Austin heeft besproken. Christian Horner, de teambaas van Red Bull, verwees naar een "rechtlijnig apparaat" dat de achterkant van de auto verlaagt, waardoor de topsnelheid van de W12 toeneemt en waarvan hij geloofde dat het Mercedes aanzienlijk had geholpen bij het winnen door Valtteri Bottas van de Turkse Grand Prix.

Mercedes_at_Austin

Al jaren aanwezig
Nu meldt Auto Motor und Sport over Red Bull "dat de FIA de achterwielophanging van de Silver Arrows nader heeft onderzocht" met betrekking tot de legaliteit ervan, maar dat het "onderzoek niet overtuigend was". Echter, in plaats van een innovatie te zijn, zegt het rapport dat zeven andere teams hetzelfde doen, sommige "blijkbaar zelfs radicaler dan Mercedes" - en dat Ferrari heeft toegegeven dat het al jaren een "normale set-up tool" van hen is. Voorts meldt de FIA dat ook Mercedes “dit systeem al jaren aan boord heeft”, waarbij de achteras sinds de start van het seizoen 2020 onveranderd is gebleven. Een ingenieur wordt als volgt geciteerd: “Het was één van de gehomologeerde onderdelen voor ons. We konden het helemaal niet veranderen. De effecten zijn dus altijd hetzelfde gebleven.”

Het voordeel varieert
Auto Motor und Sport citeert Horner, die zegt dat het effect van het 'apparaat' op Austin, de locatie voor de Grand Prix van de Verenigde Staten, was verminderd in vergelijking met de vorige circuits van Sochi en Istanbul Park, waar respectievelijk Lewis Hamilton en Bottas de winnaars waren. "Het voordeel varieert van baan tot baan", zei Horner. "Hier in Austin is het minder omdat er genoeg snelle bochten zijn waar je de achterkant niet te ver kunt laten zakken zonder downforce te verliezen. Dus op de rechte stukken kunnen ze er ook niet zoveel van profiteren. In Sotsji en Istanbul was het mogelijk. Mercedes pakte op de rechte stukken zeven tienden van ons af."

Lewis_Hamilton_F1_Mercedes_cockpit

Energieverspilling
Toto Wolff zei op de openingsdag van het raceweekend in Austin dat praten over het 'apparaat' gewoon "lawaai" was. De Mercedes-teambaas leek geamuseerd dat de rivalen in het wereldkampioenschap zichzelf lastig vielen met een kwestie die hij duidelijk als enigszins triviaal beschouwde. "Zolang ze hun energie aan zoiets willen verspillen, kan het ons alleen maar goed doen", zegt Wolff.

Kostbare tijd gekost
Maar het rapport besluit met te zeggen dat, zelfs als er niets onaangenaams op de Mercedes werd gevonden, Red Bull er in ieder geval in is geslaagd om de kostbare tijd van het personeel van hun rivalen in beslag te nemen, die anders ergens anders had kunnen worden besteed. Mercedes veranderde in Austin de vloer van hun auto's na de trainingen van vrijdag, maar dat had meer te maken met de hoogte, dan dat het een reactie op het verzoek van Red Bull was. Wolff gaf destijds toe dat het Mercedes tempo kostte, waardoor Max Verstappen zowel poleposition als de GP-overwinning van de Verenigde Staten kon pakken.



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS