Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Status toekomst Ferrari GTE-programma onbekend door komst hypercar

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 april 2021 12:50 • Print artikel

Ferrari blijft ondanks de komst van de LMH-auto in 2023, dit jaar en komend jaar actief met een GTE-programma. Voor daarna zijn er echter veranderingen op komst, zo meldt het hoofd van de sportscar divisie van het Italiaanse merk. Het plan van Ferrari is om de Ferrari 488 GTE Evo te ondersteunen in 2021 en 2022 in beide raceseries, zowel in het FIA World Endurance Championship als de European Le Mans Series. Dit zouden zowel het fabrieksteam als de klantenprojecten zijn. Maar voor de jaren daarna lijkt de status nog onbekend te zijn, mede door de komst van de Hypercar. Naast Ferrari is Porsche op dit moment bezig met de ontwikkeling van een LMDh. Daarmee ontstaat er mogelijk een onzekerheid over de toekomst van de GTE.

Ferrari


“Wat ons betreft, we zijn toegewijd voor twee jaren, 2021 en 2022”, aldus het hoofd van de sportscardivisie Antonello Colletta tegen Sportscar365. “Dat is onze beslissing. We hebben veel auto’s in de GTE-Am en, voor ons is dat erg belangrijk. Voor Ferrari is de enduranceracerij een belangrijke business en het is belangrijk om vele klanten te hebben die met onze auto’s meedoen in de wereldkampioenschappen. Natuurlijk, in de toekomst is de kans aanwezig dat in 2023 of 2024 de FIA en de ACO overstappen van de GT-categorie naar de GT3. Maar hebben nu nog niets besloten, er wordt momenteel slechts gediscussieerd. Natuurlijk is het voor Ferrari van belang om de GT-klasse in het WEC te behouden. Ik hoop dan ook dat het die kant opgaat. Het is niet alleen voor ons een probleem, maar ook voor de federatie.”

Toch is er een kans dat Ferrari haar fabrieksteam in de GT stopt, wanneer de LMH in 2023 komt. “Onze betrokkenheid voor dit jaar en voor volgend jaar is oké, maar daarna gaan we het zien”, aldus Coletta. “Maar het is normaal om de GT te overwegen, simpelweg vanwege onze toekomstige klanten. Ons officiële team zal betrokken zijn bij de Hypercar. Maar ik denk dat de toekomst ligt bij de GT, voor de rest van de deelnemers, die juist instappen in de klantenauto’s. Mijn idee is dat het belangrijk is om daar bronzen of zilveren coureurs te hebben, net zoals vandaag de dag in de GTE-Am. Dat is gewoon belangrijk voor het succes van het aantal auto’s in de toekomst en voor de business met de klanten.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS