Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Spanning tot aan de laatste ronde: de Nr6-Porsche 963 met Kevin Estre zal vanaf pole position starten!

Uitgegeven door Peter Vader • 13 juni 2024 21:55

Acht Hypercars die vijf fabrikanten vertegenwoordigen, acht Oreca 07-Gibson LMP2's en acht LMGT3's gebouwd door maar liefst zeven verschillende autofabrikanten, kwalificeerden zich gisteren voor de 30 minuten durende Hyperpole van vanavond om de pole position in de drie klassen veilig te stellen. Helaas voor Hertz Team Jota zorgde de crash van Callum Ilott tijdens de laatste fase van de tweede vrije training gisteravond ervoor dat de #12 Porsche 963 uit de race viel.

24 Uur Le Mans 2024 Porsche nummer 6 op pole

Met minder dan zeven tienden verschil tussen de acht beste Hypercars in de kwalificatie, was het voor iedereen een raadsel wie er als beste uit Hyperpole zou komen. De snelste in de kwalificatiewedstrijd, de #15 BMW M Hybrid V8, reed om 20:35 uur lokale tijd het circuit op. In de eerste vliegende ronde plaatste Ferrari AF Corse beide auto's bovenaan de tijdenlijst, voor Dries Vanthoor in de BMW.

Sébastien Bourdais in de #3 Cadillac sprong echter in ronde 3 ineens naar de top, maar de in Le Mans geboren coureur was net aan het opwarmen voor de volgende ronde, die hij aflegde in 3:24.816, bijna acht tienden sneller dan Fuoco. Met nog maar 07:41 te gaan na het aftellen van 30 minuten, crashte Dries Vanthoor in Indianapolis, wat een rode vlag veroorzaakte. Zijn tijden werden geschrapt, waardoor het BMW W Team WRT naar de laatste plaats in het Hyperpole-veld degradeerde. Fuoco raakte even gefrustreerd door de rode vlag, omdat hij buitengewoon goed gepositioneerd was om de eerste plaats te veroveren. Er was nauwelijks tijd om twee ronden af te leggen toen de sessie werd hervat, maar de actie was nog niet voorbij.

Alessandro Pier Guidi in de #51 Ferrari sprong Fuoco in de zusterauto voorbij en schoof naar P2, voordat Alex Lynn in de #2 Cadillac en vervolgens Kévin Estre in de laatste ronde de snelste ronden van de sessie nog sneller waren. De #6 fabrieks-Porsche 963 zal de 92e 24 uur van Le Mans vanaf de pole position starten!

HYPERCARS
#6 Porsche 963 – Porsche Penske Motorsport – Estre*/Lotterer/Vanthoor – 3:24.634

#2 Cadillac V-Series.R – Cadillac Racing – Bamber/Lynn*/Palou – 3:24.782

#3 Cadillac V-Series.R – Cadillac Racing – Bourdais*/van der Zande/Dixon – 3:24.816

#51 Ferrari 499P – Ferrari AF Corse – Pier Guidi*/Calado/Giovinazzi – 3:25.156

#50 Ferrari 499P – Ferrari AF Corse – Fuoco*/Molina/Nielsen – 3:25.598

#35 Alpine A424 – Alpine Endurance Team – Chatin*/Habsburg-Lothringen/Milesi – 3:25.713

#12 Porsche 963 – Hertz Team Jota – Stevens/Nato/Ilott – DNS

#15 BMW M Hybrid V8 – BMW M Team WRT – Vanthoor*/Marciello/Wittmann – Tijden geannuleerd

Vier Pro/Am-crews stonden opgesteld tussen de acht LMP2’s. Louis Delétraz noteerde in ronde 3 de snelste vroege score voor ‘AO by TF’ in een tijd van 3:33.994, voor Malthe Jakobsen van COOL Racing. Na de late herstart stal Job Van Uitert de eerste plaats voor IDEC Sport, maar "Spike" had het laatste woord, want Delétraz heroverde de leiding.

LMP2
#14 Oreca 07-Gibson – AO door TF (PRO/AM) – Hyett/Delétraz*/Quinn – 3:33.217

#28 Oreca 07-Gibson – IDEC Sport – Lafargue/van Uitert*/de Gerus – 3:33.827

#65 Oreca 07-Gibson – Panis Racing (PRO/AM) – Sales/Beche*/Huffaker – 3:34.053

#23 Oreca 07-Gibson – United Autosports USA (PRO/AM) – Keating/Albuquerque/Hanley* – 3:34.221

#22 Oreca 07-Gibson – United Autosports – Jarvis*/Garg/Siegel – 3:34.270

#37 Oreca 07-Gibson – COOL Racing – Fluxá/Jakobsen*/Miyata – 3:34.773

#33 Oreca 07-Gibson – DKR Engineering (PRO/AM) – Mattaschull/Binder/Hörr* – 3:35.699

#10 Oreca 07-Gibson – Vector Sport – Cullen/Pilet*/Richelmi – 3:35.855

Tijdens de allereerste LMGT3 Hyperpole op Le Mans, die gereserveerd was voor coureurs uit de Bronze-categorie om de schijnwerpers op amateurs te werpen, domineerde de #70 McLaren van Inception Racing het vroege proces met de snelste tijd voor Iribe, voordat de Amerikaan hard tegen een curbstone botste bij het Raccordement in ronde 4, toen hij klaar was om zijn benchmark te verbeteren. Hij wist in de Manthey PureRxcing Porsche een voorsprong van acht tienden op Aliaksandr Malykhin te behouden tot aan de zwart-wit geblokte vlag.

LMGT3
#70 McLaren 720S LMGT3 Evo – Inception Racing – Iribe*/Millroy/Schandorff – 3:58.120

#92 Porsche 911 GT3 R LMGT3 – Manthey PureRxcing – Malykhin*/Sturm/Bachler – 3:58.928

#66 Ferrari 296 LMGT3 – JMW Motorsport – Petrobelli*/ten Voorde/Yoluc – 3:58.938

#77 Ford Mustang LMGT3 – Proton Competitie – Hardwick*/Robichon/Barker – 3:59.443

#27 Aston Martin Vantage AMR LMGT3 – Heart of Racing Team – James*/Mancinelli/Riberas – 3:59.655

#777 Aston Martin Vantage AMR LMGT3 – D’Station Racing – Hoshino*/Bastard/Sřrensen – 4:02.787

#82 Corvette Z06 LMGT3.R – TF Sport – Koizumi*/Baud/Juncadella – 4:03.681

#60 Lamborghini Huracán LMGT3 Evo2 – Iron Lynx – Schiavoni*/Cressoni/Perera – 4.06.495



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS