Autosport Internationiaal Singleseaters • FIA Formule 2

SPECIAL - Zijn dit de F1 sterren van de toekomst? De Top 10 met Formule 2 coureurs waar we in 2020 op moeten letten

Uitgegeven door Peter Vader • 30 maart 2020 10:01 • Print artikel

Ondanks dat het F2-seizoen op zijn vroegst in juni begint, heeft RaceXpress even geïnventariseerd voor welke coureurs je moet uitkijken als bij de aanvang van het Formula 2-seizoen 2020 het licht dan eindelijk op groen gaat.

FIA Formula 2

1. Luca Ghiotto
Luca Ghiotto, geboren in Arzignano (Italië), begon in 2008 met karten toen hij de titel pakte in de KF3-klasse van de Champions Cup, voordat hij het jaar daarop als vierde eindigde. Ghiotto bleef tot eind 2010 doorrijden in de categorie KF3. In 2011 debuteerde Ghiotto in de eenzitters en nam hij deel aan de Formula Abarth-serie voor het Prema Powerteam. In de European Series eindigde hij als zesde met vier podia. Hij reed nog een jaar met hetzelfde team in 2012, en behaalde de tweede plaats in beide kampioenschappen. Ghiotto bleef bij Prema, toen ze overstapten naar de 2-liter Formula Renault- om eind 2012 te strijden in de laatste rondes van Formula Renault 2.0 Alps en Formula Renault 2.0 NEC. Voor 2013 had Ghiotto een fulltime seizoen met Prema in beide series, Formula Renault 2.0 Alps en de Eurocup Formula Renault 2.0. Hij eindigde als negende in het eindklassement en als runner-up in de 2.0 Aps-serie achter teamgenoot Antonio Fuoco. Daarna ging hij naar de Formule Renault 3.5-serie in 2014. Ook reed hij in 2014 in de GP3-serie met Trident, waar hij ook in 2015 voor uitkwam. Hij behaalde vijf overwinningen in het seizoen, maar verloor de titel aan Esteban Ocon. In 2016 reed hij GP2 met opnieuw Trident en eindigde hij als achtste in de eindrangschikking. In 2017 werd het het FIA Formula 2 Championship met het team van Russian Time. Hij eindigde als vierde in het kampioenschap. In 2018 reed hij voor Campos Racing naast de Israëlische Roy Nissany. Hij pakte vier podia en eindigde als achtste. In 2019 stapte hij over naar Virtuosi Racing met de Chinese coureur Guanyu Zhou als teamgenoot. Het werd een seizoen met vele hoogte- maar ook dieptepunten. In Abu Dhabi won Ghiotto comfortabel zijn vierde race van het jaar en eindigde daarmee als derde in het kampioenschap, net achter kampioen Nyck de Vries en runner-up Nicholas Latifi. In 2020 rijdt Ghiotto naast Nikita Mazepin voor het nieuwe Hitech Grand Prix-team. Na een dergelijke lijst van deelnames is de Italiaan uiterst gebrand op de F2-titel in 2020 en lijkt daar ook serieuze kans op te maken. Maar in de FIA F2 weet je het nooit.

2.Jack Aitken
Aitken begint aan zijn derde seizoen in de F2 nadat hij als vijfde eindigde voor Campos Racing in 2019. De Anglo-Koreaan, die bij Williams F1 is vastgelegd na het verlaten van Renault, bleef bij Campos voor 2020 en zal de partner van rookie Guilherme Samaia worden. Aitken was afgelopen seizoen verbluffend snel in de meeste races, met enkele in het oog springende incidenten zoals in Monaco en Rusland, die hem jammerlijk uit de titelstrijd hielden. Maar met nieuwe 18-inch banden die dit seizoen hun intrede doen, mits Aitken zich snel kan aanpassen, zal er een titel voor hem in het verschiet liggen in aanloop naar een grote stap voorwaarts in 2021.

3. Dan Ticktum
Een serieus snelle coureur met een ietwat troebel CV. Sommigen omschrijven hem als een buitenbeentje. De Brit heeft al bewezen dat hij het potentieel en de snelheid heeft om te concurreren met de beste jonge coureurs, nadat hij Mick Schumacher naar het F3-kampioenschap 2018 had gepusht. Ticktum, een voormalig Red Bull junior-coureur, werd gedropt na een controversiële periode in Japan, die slechts drie ronden van het Super Formula-seizoen duurde voordat hij werd ontslagen. Misschien is het wel goed voor hem dat hij weg is bij Red Bull. Ticktum is een tweevoudig winnaar van de Grand Prix van Macau! Mits hij het hele seizoen zijn hoofd koel kan houden, zal hij een serieuze gooi kunnen doen naar de titel bij het team van DAMS, dat altijd een goede, concurrerende F2-auto weet neer te zetten.

4. Guanyu Zhou
Guanyu Zhou gaat de geschiedenis in van de eerste coureur die De Renault Junior-coureur Zhou bleek serieus snel en heeft een aansprekende rijstijl. In zijn eerste F2-seizoen was hij nogal inconsistent, maar aan het einde van 2019 kwam hij toch sterk opzetten. Dit jaar komt hij weer uit in de F2 en zal Zhou, net als de andere coureurs op deze lijst, een serieuze poging doen om de titel te veroveren. Lukt dat, dan lijkt een promotie naar F1 een reële mogelijkheid en kan Zhou mogelijk de eerste Chinese F1-coureur zijn die in 2021 aan de start verschijnt in het F1-circus.

5. Callum Ilott
Zhou's nieuwe teamgenoot bij Uni-Virtuosi, Ferrari Academy-coureur Callum Ilott stapte over van het team van Charouz, nadat hij in 2019 zijn debuut maakte bij het Tsjechische team. Iedereen herinnert zijn prachtige pole in Monza, waar hij onder de lastige natte omstandigheden alles onder controle had. Ingewijden verwachten dat Ilott dit seizoen stevig zal pushen en voor het team van Uni-Virtuosi zal de Brit naar verwachting met zijn teamgenoot Zhou een formidabele line-up vormen.

6. Mick Schumacher
Een bekende achternaam is niet altijd een garantie voor succes. Mick Schumacher moet zichzelf dit jaar toch echt profileren. Hij is de enige andere coureur op deze lijst die naast Aitken een race in de serie heeft gewonnen en een enorm tempo begon te tonen richting het einde van het seizoen 2019. Aanvankelijk had hij enige moeite om zich aan te passen aan het begin van het seizoen. Als zoon van zevenvoudig F1-wereldkampioen Michael, wordt Mick aangeprezen voor de Alfa Romeo-stoel in 2021, dus hij moet komend seizoen wel presteren om kans te maken op deze grote stap. Zijn keuze voor het Prema-team is goed, dat team presteert altijd!

Formule 2 vlammen in 2020

Dan zijn er nog een aantal rijders die getipt worden om de Formule 1 te halen. Is het niet in 2021 dan wel in 2022. Ze zijn nog jong en afkomstig uit de karting, F4 en F3.

7. Christian Lundgaard
Christiaan Lundgaard begint 2020 met een kleine voorsprong op zijn rookie-rivalen, dankzij een stint van twee races aan het einde van 2019 in F2 met Trident. De hooggewaardeerde Renault F1 junior is een titelwinnaar in het Spaanse F4-kampioenschap. Als zoon van Europees Rallykampioen Henrik Lundgaard, is hij afkomstig uit een Deense autosportfamilie. Hij liet in 2019 wat hij in zijn mars heeft, onder andere door zijn raceoverwinning in de F3. Daarmee wist hij de dominantie van Prema Racing te doorbreken. Lundgaard rijdt in 2020 voor het Italiaanse team ART, waar hij met Marcus Armstrong een team zal vormen. ART behoeft geen nadere introductie, het succesvolle team begeleidde vorig jaar Nyck de Vries naar zijn F2-titel. Vervelend voor Christian Lundguard was wel dat hij de eerste testdagen moest missen omdat hij in quarantaine zat in een hotel op Tenerife.

8. Robert Shwartzman
FIA Formule 3 kampioen, de Rus Robert Shwartzman zal met het Prema Racing team aantreden in het 2020 FIA Formule 2 kampioenschap. Hij wordt er ploeggenoot van Mick Schumacher. Robert Mikhailovich Shwartzman is een Russisch autocoureur afkomstig uit Sint-Petersburg. De in 1999 geboren Rus sinds 2017 lid van de Ferrari Driver Academy, het opleidingsprogramma van het Formule 1-team van Ferrari. In 2019 werd hij de eerste kampioen van het nieuwe FIA Formule 3-kampioenschap. Shwartzman begon zijn loopbaan in het karting in 2004 op vijfjarige leeftijd. Tijdens zijn zevenjarige professionele kartcarrière won hij meerdere kampioenschappen in Europa, voornamelijk in Italië. Daarna volgde in 2014 een overstap naar de Formule 4. In 2015 reed Shwartzman een succesvol volledig seizoen in zowel het Italiaanse als het ADAC Formule 4-kampioenschap bij Mücke Motorsport. In 2016 maakte hij de overstap naar de Formule Renault 2.0, waarin hij uitkwam in zowel de Eurocup Formule Renault 2.0 als de Formule Renault 2.0 NEC. In 2017 bleef hij rijden in de Eurocup Formule Renault 2.0 en behaalde zes zeges op Monza, Silverstone, het Circuit de Pau-Ville, de Nürburgring en het Catalunya. Aan het eind van het seizoen deed hij zijn eerste Formule 3-test voor het Prema Powerteam en werd na afloop van deze test opgenomen in de Ferrari Driver Academy. In 2018 verkaste hij naar de Nieuw-Zeelandse Toyota Racing Series, waarin hij met acht podiumplaatsen kampioen werd. Hierna keerde hij terug naar Europa om uit te komen in het Europees Formule 3-kampioenschap voor Prema. Achter Mick Schumacher en Daniel Ticktum werd hij derde in de eindstand. In 2019 werd de Europese Formule 3 vervangen door het nieuwe FIA Formule 3-kampioenschap, waarin Shwartzman met Prema op het Sochi Autodrom kampioen werd. In 2020 wordt nu samenwerking met Prema voortgezet in de Formule 2. Zo jong als-ie nog is, toch al zo’n indrukwekkende carrière.

9. Marcus Armstrong
Geboren in Christchurch (Nieuw-Zeeland) begon Armstrong met karten in 2010 en debuteerde hij in 2014 in het Nieuw-Zeelandse Formula Ford Championship, waar hij ook in 2015 reed. In 2016 verscheen hij de BRDC British Formula 3 en de Formula Renault 2.0-series. In november 2016 werd hij geselecteerd als lid van de Ferrari Driver Academy. Het winterseizoen van 2016-17 reed hij Toyota Racing Series 2017 en vanaf februari nam hij deel aan de ADAC F4- zowel als de Italiaanse F4-kampioenschappen met het Prema Powerteam. Hij behaalde zeven overwinningen in beide series en eindigde als tweede in ADAC F4 en als Italiaanse F4-kampioen van 2017. In 2018 reed hij opnieuw in de Toyota Racing Series en zette zijn samenwerking met Prema voort met deelname aan het FIA Formula 3 European Championship. In 2019 reed hij opnieuw het FIA Formula 3 Championship en de Toyota Racing Series. In de TRS miste hij de titel op een haar na. In april 2019 sloot Armstrong zich aan bij het All Road Management-programma van Nicolas Todt. Na een consistent seizoen eindigde hij als runner-up in het kampioenschap voor teamgenoot Robert Shwartzman. In november 2019 werd Armstrong aangekondigd als rijder in het FIA Formula 2 Championship met ART Grand Prix als teamgenoot van zijn F3-rivaal en Renault Sport Academy-lid Christian Lundgaard.

10. Louis Delétraz
Louis Delétraz begon in 2008 met karten in zijn geboorteland Zwitserland en won daarin diverse trofeeën en kampioenschappen. Delétraz begon zijn eenzitter carrière in september 2012, racend in de grote finale van het Formula BMW Talent Cup-seizoen, en promoveerde in 2013 naar het Formule Renault 2.0 NEC-kampioenschap, waarin hij als 19e eindigde. Dat deed hij beter in 2015, toen hij als tweede wist te eindigen. In april 2015 werd Delétraz aangekondigd als een van de vier coureurs die zijn geselecteerd om deel te nemen aan het BMW Motorsport Junior-programma voor 2015. Hij reed ook in de Formule Renault 3.5-serie/ Formule V8 3.5 waarin hij in 2016 als tweede eindigde in het klassement. Met wisselend succes reed hij in de GP2-serie eind 2016, 2017 en 2018. In 2019 verhuisde Delétraz naar regerend teamkampioen Carlin met naast zich Honda junior-coureur Nobuharu Matsushita. Hij eindigde het seizoen als achtste. Voor 2020 keert Deletraz samen met Pedro Piquet terug naar Charouz. Hij werd ook nog geselecteerd voor het Formule 1-Young Driver programma van Renault en maakte zijn F1-testdebuut met het Haas F1 Team tijdens de Pirelli-bandentest aan het einde van het jaar in Abu Dhabi. In 2019 bleef hij bij Haas als simulatorrijder voor de rest van het seizoen 2019.

En dan zijn er nog twee Japanse coureurs, die zich in de kijker hebben gereden. Een 'rising star' en een iets meer ervaren coureur, die voor het Nederlandse MP Motorsport uitkomt.

11. Yuki Tsunoda
De jonge coureur sloot een schitterend eerste seizoen af in de schijnwerpers van de FIA en zijn talent bleef niet onopgemerkt. De promotie kwam vrijwel onmiddellijk en voor het F2 2020-seizoen is hij de eerste coureur die officieel is bevestigd door Carlin. Na een ongelooflijk jaar in de Formule 3 als rookie, wist Yuki Tsunoda alle ogen op zich te richten van zowel zijn sponsor Red Bull, als van de leverancier van de belangrijkste krachtbron van het team, namelijk Honda. Zijn seizoen eindigde heel goed, met drie podia en een onvoorstelbare overwinning in de Temple of Speed in Monza, eindigde zijn seizoen in de top tien (P9). Hij deed dus mooie dingen in de Formule 3, nu maar afwachten wat hij in de F2 gaat laten zien. Maar dat-ie een belofte voor de toekomst is, dat is zeker.

Sander Dorsman Nobuharu Matsushita F2 MP Motorsport
MP Motorsport teammanager Sander Dorsman (links) en Nobuharu Matsushita (rechts).

12. Nobuharu Matsushita
"Het is geweldig nieuws dat Nobu zich in 2020 bij ons team voegt", aldus MP Motorsport's teammanager Sander Dorsman. "In de afgelopen seizoenen kon je altijd op hem rekenen in de strijd om punten en zeges. Ik ben er zeker van dat het team zal gedijen bij zijn ervaring. Hij heeft tot nu toe in elk F2-seizoen minstens één overwinning geboekt en ik hoop natuurlijk van harte dat deze trend zich in 2020 voortzet! Ook kan Nobu een mooie maatstaf zijn voor zijn teamgenoot Felipe Drugovich, die zijn debuutseizoen in de FIA F2 ingaat.” Matsushita werd in 2012 kampioen in de Formula Challenge en in 2014 dominant Formule 3-kampioen van Japan voordat hij voor zijn debuut in de GP2 de oversteek waagde naar Europa. Zijn twee meest succesvolle FIA F2-seizoenen omvatten een seizoen in de Japanse Super Formula in 2018: in zowel 2017 als 2019 pakte Matsushita twee overwinningen en een pole op weg naar de zesde plaats in het kampioenschap.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS