Formule 1

SPECIAL - Waarom Red Bull geen F1-krachtbron zal bouwen en zal Max Verstappen er vertrouwen in hebben?

Uitgegeven door Peter Vader • 19 oktober 2020 17:05 • Print artikel

Als er ÉÉN reden is waarom Red Bull Racing niet zou moeten streven naar het bouwen van hun eigen F1-krachtbron, dan is dat wel het gebrek aan omkeerbaarheid. Als ze investeren in de mogelijkheden van een eigen krachtbron, zullen ze er volledig voor moeten gaan totdat ze het 100 procent onder de knie hebben of tot het einde van het Formule 1-seizoen 2025. Beide opties bieden meer risico dan een beloning. Bovendien moet Red Bull ook hun stercoureur Max Verstappen het beste kunnen bieden. Ja, Honda verraste de Formule 1 door hun beslissing aan te kondigen om te stoppen met de sport, ondanks dat ze de enige fabrikant van aandrijfeenheden in het hybride-turbotijdperk waren die met twee verschillende teams (Red Bull Racing en Alpha Tauri) een Grand Prix won. In feite ging de ironie niet verloren toen Honda zich opnieuw verbond aan Indy Car, een dag nadat ze hun vertrek uit de Formule 1 hadden aangekondigd. Maar de grootste schok in het hele verhaal van Red Bull Racing en Honda in de Formule 1 is de serieuze overweging van Red Bull Racing om hun eigen motoren te gaan bouwen met Honda's power unit IP.

Max Verstappen vonkenregen F1 Red Bull

Red Bull Racing heeft voortdurend indruk gemaakt in de Formule 1 door race- en kampioenschap winnende auto's te bouwen, ondanks het feit dat het een merk voor energiedranken is, aldus Kunal's F1 Blog. In dat geval is het niet verkeerd om je af te vragen waarom een Red Bull F1-krachtbron niet kan worden gebouwd met Honda's IP. Beide gebieden vallen immers buiten de comfortzone van een bedrijf dat anders energiedranken vervaardigt. Er zouden twee redenen kunnen zijn waarom Red Bull Racing misschien niet de weg inslaat van het bouwen van een F1-krachtbron.

Ten eerste de enorme kosten van het ondernemen van zo’n exercitie. Die kunnen gemakshalve worden opgesplitst in opstart- en onderhoudskosten. De installatiekosten omvatten de aanschaf van Honda's IP, de infrastructuur om het power unit-team in Milton Keynes (of elders) te huisvesten en het inhuren van de juiste mensen (Andy Cowell?) om de power units van Red Bull Racing te bouwen en te beheren. De onderhoudskosten zijn inclusief het regelmatig testen en upgraden van de krachtbronnen tijdens het seizoen, dit is standaard voor alle krachtbronnen in de Formule 1.

Alpha_Tauri_Honda_50_races_together

Ook het bedrijfsmodel van het vervaardigen van chassis of aandrijfeenheden of beide, verschilt drastisch in de Formule 1. Zoals u wellicht al weet, heeft Red Bull Racing tot op heden als chassisfabrikant gefunctioneerd. Ja, de ambitie van Red Bull's F1-krachtbron is een serieus probleem dat – zoals altijd - met geld kan worden opgelost. Maar nogmaals, ze hebben zich bij het bedrijf in Milton Keynes altijd geconcentreerd op het chassis en niet op de aandrijfeenheid van hun auto’s. Het is begrijpelijk dat een opzet inclusief een eigen power unit een investering vereist die Red Bull zich misschien best kan veroorloven, maar die tot op heden niet is nagestreefd.

Red Bull F1-motoren: ze kunnen zich de kosten veroorloven, maar niet de tijd
Laten we even aannemen dat Red Bull (het merk voor energiedranken) de kosten financiert, dan is ook de waarheid dat Red Bull Racing misschien niet meteen alle voorwaarden kan invullen om te concurreren met de krachtbronnen van Mercedes en anderen. Het Formule 1-seizoen 2020 is het zevende van het aanhoudende hybride-turbotijdperk en de strijd van Renault, Ferrari en Honda is goed onderbouwd. Red Bull Racing heeft een optie nodig die een hogere garantie geeft voor hun concurrentievermogen van 2022 tot 2026. Dit betekent een krachtbron die robuust, betrouwbaar en krachtig is en onderweg kan worden geüpgraded.

Max Verstappen actie F1 Red Bull

Voor de bestaande fabrikanten van aggregaten worden de kosten door het moederbedrijf onder de R & D-kolom opgevangen. Het leerproces met de hybride-turbomotoren zal naar verwachting toekomstige technologieën voor duurzame mobiliteit, enzovoort, voeden. Voor Red Bull Racing is er echter bijna nergens een mogelijkheid om de opgedane kennis van het ontwikkelen van hun eigen krachtbronnen kan worden toegepast (afgezien van coole video's voor de Red Bull Content Pool). Maar zou het een autofabrikant kunnen aanspreken die zou kunnen samenwerken met Red Bull Racing?

Red Bull voor Toro Rosso

Zal een externe fabrikant geïnteresseerd zijn?
Dit is waar je je af kunt vragen of een externe fabrikant geïnteresseerd zou zijn in samenwerking met Red Bull Racing (rebadging van een Red Bull F1-motor) via de Honda IP-route. Dit zou ideaal zijn voor Red Bull Racing - meer knowhow, delen van kosten en risico's, enz. De vraag moet echter worden gesteld hoe groot het risico is voor de externe fabrikant dat een dergelijk ambitieus project mislukt en of ze bereid zijn om in de Formule 1 te stappen met wat publiekelijk niet bekend staat als hun eigen IP en ontwerp. Evenzo de vraag: “Wat als ze ook gaan winnen?” Zou de eer naar Honda gaan in plaats van naar de externe fabrikant? En bovenal kun je er niet zomaar van uitgaan dat de hybride-turbovoorschriften deze externe fabrikant aanspreken.

Hoe ideaal de route van de externe fabrikant ook is voor Red Bull Racing en de Formule 1, is het begrijpelijk dat Red Bull Racing misschien geen tijd heeft om een dergelijke optie na te streven. Deelnemen aan de Formule 1 zijn beslissingen die goedkeuring op bestuursniveau vereisen en maken deel uit van een grotere bedrijfsdoelstelling. En natuurlijk zou COVID-19 ook een rol spelen bij dergelijke besluitvorming. Welke externe fabrikant wil samenwerken met Red Bull Racing in deze ambitieuze stap op technisch niveau? Het kan zijn dat Red Bull Racing een Aston Martin-achtige sponsordeal heeft gesloten, of misschien toch niet.

Nog een laatste opmerking over de kosten: de ontwikkelingskosten voor Red Bull Racing zijn nog te overzien, het zijn de onderhoudskosten die hoog zouden zijn. Dit is de reden waarom Red Bull Racing aandringt op een ontwerpstop vanaf het Formule 1-seizoen 2022. Hun doel is om Honda zover te krijgen dat ze hun krachtbronnen blijven ontwikkelen tot het einde van het Formule 1-seizoen 2021, de IP kopen en dezelfde krachtbronnen blijven gebruiken tot het einde van het Formule 1-seizoen 2025. Dit is DE enige manier waarop een idee van een Red Bull F1-krachtbron zou kunnen werken.

Max Verstappen winnaar Silverstone 2020 F1 Red Bull

Nogmaals, het lijkt onwaarschijnlijk dat een dergelijke beslissing (bevriezing van het ontwerp van de aandrijfeenheid) kan worden genomen, tenzij de impact van COVID-19 de komende maanden verergert. Een ontwerpstop zou aanzienlijke kostenbesparingen opleveren voor de sport en een unieke situatie creëren waarin Red Bull Racing zijn eigen motoren zou bouwen!

Zal Red Bull ook in 2026 power units bouwen?
De Formule 1 is duidelijk op een pad dat aangeeft dat elke voorbijgaande regulering van de aandrijfeenheid zal neigen naar duurzaamheid en toekomstige autotechnologieën. Dus hoe zit het met de investeringen in de krachtbronnen van Red Bull Racing na het Formule 1-seizoen 2025? Zullen ze doorgaan met het ontwikkelen van motoren als de nieuwe regelgeving ook in 2026 van kracht wordt? Eerlijk gezegd hebben ze dan een leverancier van een stroomeenheid nodig die de stroomeenheid gaat 'bouwen'.

Alpha Tauri mechanics engine rear

Het andere aspect dat veel is besproken, is hoe Red Bull Racing hun motoren aan klanten (a la Mercedes en Ferrari) kon ‘verkopen’ en geld kon verdienen met hun investeringen. Nogmaals, waarom zouden Haas of Williams een Red Bull Racing-motor verkiezen boven Ferrari of Mercedes? Red Bull Racing heeft al aangegeven dat hun stap in de richting van het bouwen van eigen power units alleen voor hun eigen twee teams bestemd is. De enige manier waarop Red Bull Racing klanten kan aantrekken, is na het bewijzen van de snelheid en betrouwbaarheid van hun krachtbronnen. En wat te doen als er een ontwerpstop komt? Dat is cruciaal voor Red Bull Racing om de prestaties van hun krachtbron te behouden en niet terug te glijden nadat hun rivalen upgrades hebben gebracht.

Een onomkeerbare beslissing voor Red Bull Racing
De tweede en belangrijkere reden waarom Red Bull Racing deze weg van eigen krachtbron misschien niet inslaat, is omdat een dergelijke beslissing onomkeerbaar is. Als ze investeren in de ontwikkeling van hun eigen krachtbron, zullen ze verplicht zijn om door te gaan tot het einde van het Formule 1-seizoen 2025. De risico's kunnen in dat geval veel groter zijn dan de beloningen. Het zou kunnen dat Red Bull Racing niet alleen hun concurrentievermogen verliest, maar ook hun vermogen om stercoureurs zoals Max Verstappen aan zich te binden.

Max Verstappen helm leeuw F1 Red Bull

Red Bull Racing is een risiconemer in de wereld van de Formule 1 - Max Verstappen’s vroege promotie naar het A-team is zo'n voorbeeld. Bij het nemen van risico's hebben ze omkeerbaarheid echter als centraal thema gehouden. Hierdoor hebben ze de afgelopen seizoenen Daniil Kvyat, Pierre Gasly en Alexander Albon kunnen testen, in de wetenschap dat ze hun beslissingen konden terugdraaien en de risicofactor konden verminderen. Een eigen Red Bull F1-krachtbron is echter een onomkeerbare beslissing!

Zou het in het ergste geval kunnen zijn dat Red Bull de Formule 1 verlaat nadat hij miljoenen in een Red Bull F1-power unit-project heeft gestoken zonder significant rendement?

Max Verstappen en Red Bull logo

Zal Max Verstappen vertrouwen hebben in een Red Bull F1-krachtbron?
In feite zou een Red Bull F1-motor een domino-effect kunnen hebben op Max Verstappen's geduld en aanhoudende geloof in het Red Bull-team. Zou Max Verstappen bereid zijn om er een lange termijnvisie op na te houden. Of zijn contract opnieuw te verlengen als de concurrentiepositie van Red Bull Racing niet gegarandeerd is? Zou het risico om Verstappen te verliezen Red Bull Racing kunnen dwingen genoegen te nemen met Renault? We wisten tenslotte al die tijd dat Red Bull ‘je vleugels geeft’ en geen krachtbronnen! Maar verandert dit vanaf 2022?

Max Verstappen Nr33 geduld F1 Red Bull

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS