Formule 1

SPECIAL - "Veel werkdruk en de spanning tussen Verstappen en Hamilton bereikt het kookpunt"

Uitgegeven door Peter Vader • 24 november 2021 13:45 • Print artikel

Te midden van een F1-titelstrijd die zowel op als naast de baan heviger wordt, duikt Martin Brundle in het drama van de GP van Qatar. Het gaat over Lewis Hamilton die zijn vorm terugvindt op een cruciaal moment. En het gaat over Max Verstappen die stug blijft doorgaan ondanks een "harde" straf. Dit Formule 1-wereldkampioenschap wordt erg intens, emotioneel en soms persoonlijk, en de Grand Prix van Qatar heeft dat nog versterkt. Martin Brundle: “Ik heb nog niet eerder zo'n intensiteit ervaren. Dit is een seizoen dat zich ontvouwt met een reeks tegengestelde meningen, camerastandpunten, afbeeldingen, gegevens, informatie, verkeerde informatie, posts op sociale media, en niet zo’n klein beetje bitterheid en wantrouwen. Het voelde meer als een film dan als een autorace op zondag. Je hebt me misschien vaak horen zeggen dat twee hoofdrolspelers in het kampioenschap hun games meestal naar een hoger plan tillen. Ze vinden een overdrive-versnelling waarmee ze elke pedaaldruk en draai aan het stuur, in elke hoek en elke ronde weten te maximaliseren.” Onder de schijnwerpers van Qatar leken Lewis Hamilton en Max Verstappen in een andere racecategorie te zitten, zoals hun meedogenloze snelheid liet zien in hun streven om zich te profileren op kritieke momenten in hun strijd om het wereldkampioenschap. Die twee coureurs blijken bovendien van tijd tot tijd opmerkelijk de rustigste leden van hun team te zijn.

Max_en_Lewis_boxing_like_Ali_en_Frazier

Indrukwekkende toewijding, maar nogal bruut tegelijk!
Lewis Hamilton is verheugd dat hij na het winnen van de GP van Qatar tot op slechts acht punten van kampioensleider Max Verstappen is genaderd. Op de Formule 1-gemeenschap stond nogal wat druk met de triple header van Mexico/Brazilië/Qatar. Brundle: “Het zou niet eerlijk zijn om te zeggen dat we 'er mee wegkwamen', omdat er een enorme hoeveelheid organisatorische vaardigheden en er een ‘we-can-do-it’-houding bij de betrokken was. Aangezien de F1 het moment nadert dat ze 39 races afleveren tijdens deze vreselijke pandemie, zag ik hoe de manschappen van Ferrari en Mercedes ruzieden over wie er als vijfde op de startgrid zou beginnen. De frustratie en stress kwamen duidelijk bovendrijven. Ik heb persoonlijk 41 uur in de lucht doorgebracht voor die drie races en ik had het waarschijnlijk het gemakkelijkst van iedereen, omdat ik direct van elke race naar de volgende ging en alleen mezelf hoefde aan te sturen. Vijf races in zes weekenden, waaronder twee volledig nieuwe locaties in Qatar en Saoedi-Arabië, zijn een hele opgave voor iedereen die betrokken is bij het afleveren van deze blockbuster, en na de zomervakantie van volgend jaar zijn het zelfs tien races in dertien weken ... Toen ik maandagochtend vroeg in de ochtend met een paar vrienden sprak die in F1-teams werken en op weg waren naar huis, stapten ze doodleuk uit het vliegtuig en ze gingen rechtstreeks naar de fabriek om zich voor te bereiden op de debriefingsbijeenkomsten op dinsdag. Indrukwekkende toewijding, maar nogal bruut tegelijk!

Red_Bull_mechanics_indrukwekkende_toewijding

Nog twee te gaan: hoe het staat het met de titelstrijd:

Coureurs	        Punten
1) Max Verstappen 351,5
2) Lewis Hamilton 343.5

Constructeurs
1) Mercedes 546.5
2) Red Bull 541.5


Lewis is vol vertrouwen
Martin Brundle vervolgt in een bericht van SkySports: “Het lijdt geen twijfel dat Hamilton en Mercedes hun prestaties en spel hebben verbeterd op een cruciaal punt in het kampioenschap. Lewis heeft hernieuwd vertrouwen gevonden in de fabriekssimulator en werkt tot diep in de nacht door op het circuit, terwijl hij op indrukwekkende wijze nieuwe motivatie vindt voor een achtste titel, ondanks zijn relatieve leeftijd, een kast vol met trofeeën en een aanzienlijk banksaldo.

Lewis_Hamilton_racewinnaar_Qatar

Goed voorteken
Mercedes-teambaas Toto Wolff gelooft dat de dominante overwinning van Lewis Hamilton in Qatar een goed voorteken is voor de laatste twee races van het seizoen in Saoedi-Arabië en Abu Dhabi. Mercedes heeft voor de rest van het seizoen een aantal krachtige installatietools en een frisse motor, die ervoor zullen zorgen dat ze erg snel zijn, en ongetwijfeld zullen ze elkaar als haviken in de gaten houden met betrekking tot de interpretatie van met name de aero-regels. Je kon niet anders dan het gevoel hebben dat beide teams hun beste beentje voorzetten met hun achtervleugelelementen in Qatar.”

Max_Verstappen_cool_in_Qatar

Max blijft cool
“Alleen Max kan wiskundig het kampioenschap winnen tijdens de voorlaatste ronde in Saoedi-Arabië, maar gezien de snelle baan-lay out daar en de geweldige recente prestaties van de Mercedes, zal dat alleen gebeuren als Lewis een probleem heeft. Max vertelde ons op Sky F1 dat hij niet blijft stilstaan bij de 'wat als' redenaties. Zaken zoals bijvoorbeeld zijn bandenpech in Azerbeidzjan en het worden geraakt in de eerste bocht in Hongarije, of mogelijk het verliezen van de titel ondanks ten minste negen GP-overwinningen, maken hem tot een mentaal sterker persoon dan ikzelf. Hij was blij met de tweede plaats in de GP van Qatar, nadat hij een gridstraf van vijf plaatsen kreeg voorafgaand de race. Persoonlijk vond ik de gridstraffen voor hem en Valtteri Bottas zondag erg zwaar. De FIA, die over het algemeen geweldig werk levert in het arbitreren van de zeer complexe wereld van de F1, hebben een paar verzengende en besluiteloze weken achter de rug sinds ze door het beruchte Bocht 4-incident tussen de kampioenskandidaten in Brazilië moesten arbitreren. Ik ben een volledig betaalde pleitbezorger dat gele vlaggen als absolute prioriteit moeten worden gerespecteerd, maar vanuit de cockpit op zondag zouden de coureurs bij hun laatste kwalificatiepoging de laatste bocht hebben verlaten zonder zichtbare vlaggen, geen waarschuwingslichten voor incidenten op hun stuurwiel of berichten vanaf de pitmuur. Er was een reeks van rode lichten in de nachtelijke hemel bij de finishlijn, die aangaf dat de kwalificatiesessie voorbij was (één rood licht en de geblokte vlag zou voldoende zijn geweest). En er was onduidelijkheid omtrent het activeren van het DRS en met het uitzoeken wat de driewielige Alpha Tauri van Pierre Gasly aan de rechterkant van de baan, nou eigenlijk allemaal aan het doen was.”

Gasly_voor_Verstappen_Qatar
Pierre Gasly met zijn Alpha Tauri voor de aanstormende Max Verstappen in de Red Bull

Analyses
Paul di Resta was bij de SkyPad om te analyseren waarom Max Verstappen een gridstraf van vijf plaatsen kreeg. “Er waren op zijn zachtst gezegd verzachtende omstandigheden en zonder gele waarschuwingslichten langs de baan, maar groene lichten op de pitmuur voor de pitlane, zou ik de relatief slecht verlichte enige marshalpost zonder meer hebben gemist, die wel degelijk correct met een vlag of vlaggen stond te zwaaien aan de linkerkant van de baan. Het feit dat Carlos Sainz werd vrijgesproken omdat hij het gaspedaal losliet na de stilstaande auto, onderstreept nogal de verwarring, maar regels zijn regels denk ik. We waren laat op de kalender op een gloednieuwe F1-locatie en dat was te zien. Uiteindelijk maakte het voor Verstappen allemaal geen verschil, behalve dat hij in de eerste bocht elke kans op een run op Hamilton verspeelde. En Valtteri Bottas zou ondanks een moeilijke start als derde zijn geëindigd als hij niet de eerste coureur was geweest die had ontdekt dat de Pirelli-voorbanden niet meer dan 30 ronden bestand waren tegen de agressieve secundaire curbstones.”

Martin_Brundle_Sky_Sports
F1-analist en commentator Martin Brundle


Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS