Formule 1

SPECIAL - Oplopende spanning bij Ferrari na Silverstone? Mattia Binotto had na afloop een hoop uit te leggen...

Uitgegeven door Peter Vader • 7 juli 2022 05:47 • Print artikel

Ferrari nam enkele merkwaardige beslissingen, of probeerde dat te doen, in de loop van de 2022 Britse Grand Prix. Nu al het stof is neergedaald, is het duidelijk dat als Carlos Sainz de teamorders had opgevolgd, ze de race op Silverstone misschien hadden verloren. Dit is wat Ferrari-teambaas Mattia Binotto even moest zeggen. De 150e race van Sainz zat vol met zaken waar schrijvers van sprookjes dol op zijn, maar op zondag was het echt de echte deal, eindelijk voldeed de begaafde Spanjaard, met een vergulde achternaam, aan wat velen dachten dat hij is, een Grand Prix-winnaar! Maar het was ‘touch-and-go’, aangezien zijn Ferrari-team de zaken gecompliceerder maakte voor Leclerc, toen de laatste safetycar in de baan verscheen, door hem op oude, harde Pirelli-banden te laten rijden terwijl het peloton achter hem op zachte banden stond voor de laatste sprint van tien ronden. Dit besliste uiteindelijk de 73e Britse Grand Prix in het voordeel van Sainz.

Charles versus Carlos Ferrari F1 2022
Wordt het Charles versus Carlos in 2022?

Indrukwekkend en moedig
Zoals iedereen behalve de rode pitwall verwachtte, was dat Charles Leclerc een gemakkelijke prooi was voor degenen die een podium najoegen, ondanks zijn geweldige inspanningen op het verouderde rubber versus het versere spul van zijn rivalen overal om hem heen. Het was indrukwekkend en moedig, maar alleen goed voor de vierde plaats, die misschien tweede zou zijn geweest als zijn team eerder hun wiskundige berekeningen op de puntentelling had losgelaten.

Carlos_sainz_Nr55_actie

Ferrari vierde de overwinning
Maar dat deden ze niet en alleen een wanhopig smekende Sainz redde de dag, want hij mocht aan de horizon verdwijnen om daarmee een aanvallende Red Bull van Sergio Perez op afstand houdend. Als Sainz had gehoorzaamd en zo moedig was geweest om Leclerc te beschermen, zoals bevolen door zijn team, dan zou Perez afgelopen zondag de overwinning hebben gevierd.

Carlos_Sainz_winnaar_GP_Brittannie
Carlos Sainz blije winnaar van de Britse Grand Prix, de eerste overwinning in zijn loopbaan

Goed getimede zege voor Sainz
Desalniettemin was het een populaire en goed getimede overwinning voor Sainz, waarover Binotto met oprecht plezier erkende zijn lof zwaaide naar de Spanjaard. Maar eigenlijk kwam die overwinning veel te laat. Eerlijk gezegd, tot dit jaar reed de 27-jarige Spanjaard nooit in een winnende F1-auto, misschien opent het de deur voor meer overwinningen. Tegelijkertijd zagen we Mattia Binotto een teleurgestelde Leclerc kalmeren na de race van zondag, wat betekent dat de langverwachte ‘Charles versus Carlos’-factor nu in de handen van het teammanagement ligt om op te lossen.

Ferrari_Nr1_GP_Engeland

De analyse van Mattia Binotto:

Heel interessant was hoe Ferrari de race analyseerde en uiteindelijk Carlos Sainz met de hoogste eer ging strijken, terwijl teamgenoot Charles Keclerc aanvankelijk de beste kansen hierop leek te hebben. Hier is het volledige transcript van wat Ferrari-teambaas Binotto te zeggen had na een hectische maar zeer vermakelijke 2022 Britse Grand Prix, opgetekend door Agnes Carlier van GrandPrix247.

De radiocommunicatie van het Ferrari-team naar Sainz, rijdend achter de safetycar, om een gat van 10 autolengtes vrij te houden en hij wilde het niet doen. Is dat oké voor jou?

Mattia Binotto: Dat is zo. Niet alleen is het oké, ik ben erg blij met de manier waarop Carlos zich vandaag gedroeg. Want toen we hem bijvoorbeeld vroegen om een paar ronden van positie te wisselen voordat hij dat meteen deed - zonder enige discussie - en toen we hem vertelden dat hij die autolengtes aan Charles moest afstaan na de herstart van de safety car, zei hij niet dat hij dat niet deed. Ik wil het doen, ook zei hij dat de jongens achter hem erg agressief zullen zijn, hij zei ‘dus ik moet mijzelf wel beschermen en op de een of andere manier proberen te reageren, dus laat het maar aan mij over’. Dus ik denk dat hij goed begreep wat de bedoeling was? Ik denk het ja, hij begrijpt het niet alleen, maar hij is ook erg goed in de manier waarop hij acteert en ik ben hier erg blij mee.”

Charles_Leclerc_en_Mattia_Binotto
Charles Leclerc en Mattia Binotto

Ferrari zette Sainz in de pits, maar hield Leclerc buiten, waarom was dat? Tijdens het eerste deel van de race was Charles nogal luidruchtig over het feit dat hij Carlos voor wilde zijn ...

Mattia Binotto: “Als eerste was het een zeer intense race. Ik denk dat je het hebt gezien. En we wisten dat het heel intens was, want de strijd was erg strak en heftig. Ik denk dat we op een bepaald moment in de race aan de leiding stonden met onze beide auto's. Charles kreeg wat meer tempo. Carlos begon wat banden te degraderen, daarom hebben we hem eerder de pitstop gegeven ten opzichte van Charles, en lieten we Charles buiten. Maar we hielden het gat naar Hamilton constant in de gaten, om er zeker van te zijn dat wanneer Hamilton stopte en binnenkwam, hij achter ons zou hebben gereden. En dat is precies wat er gebeurde. We hadden dus het juiste tempo op harde banden met onze twee coureurs. We blijven het monitoren. En toen we zagen dat het marginaal was, vroegen we gewoon om de auto's te ruilen. We verwisselden de auto's omdat we het voor ons zagen gebeuren en we erin geloofden, en ik denk nog steeds dat we op dat moment gelijk hadden. Charles had wat meer snelheid. En het zou leuk geweest zijn voor Carlos dat hij met DRS in de slipstream op de een of andere manier het tempo kon bijhouden. Ik denk dat we het als team goed hebben gedaan, heel goed! Ze deden het ook erg goed als coureurs. Er waren geen discussies. Ik denk dat het niet gemakkelijk is om dat te doen, ik denk dat we het goed doen, en ik denk dat het goed is gedaan voor het hele team en de coureurs, dus we hebben geruild. Op dat moment reed Charles voorop. Toen gingen we duidelijk aan de leiding. Op de een of andere manier was het teleurstellend voor Charles, dat de safetycar aan het einde van de race in de baan verscheen vanwege Ocon, die halverwege op de baan stopte, terwijl ik denk dat hij ergens anders had kunnen stoppen omdat er genoeg tijd was om ergens anders te wisselen. En wat er gebeurde, onze twee auto's waren naar onze mening zeker te dichtbij om ze allebei te laten stoppen. Dus moesten we een besluit nemen. Wij waren de enigen die twee auto’s in de race hadden, die voor goede posities vochten. De andere teams hadden maar één auto, dus het was zeker een stuk makkelijker. In ons geval kregen we de twee auto's en we dachten dat er niet voldoende ruimte was om ze allebei te stoppen, omdat de tweede tijd zou hebben verloren bij de pitstop en terug zou zijn gevallen op de baan. Waarom dan het besluit dat er maar één moest stoppen, waarom we besloten Carlos te stoppen? Omdat Charles daardoor de juiste positie op de baan kreeg. Hij leidde, dus hij zou de leider van de race zijn gebleven. Omdat zijn banden frisser waren dan die van Carlos. Hij had denk ik zes of zeven ronden minder ronden dan die van Carlos op zijn banden achter de rug en hij was in een betere vorm. En Carlos, door te stoppen en tweede te worden, zou hij in ieder geval in de eerste paar bochten hebben Charles hebben beschermd. Waarbij incalculeerden dat het een beetje moeilijker zou zijn geweest om op de harde banden te beginnen. Dat was de reden waarom we besloten Carlos binnen te halen. We verwachtten meer bandendegradatie bij Charles op zijn zachte banden…”

Ferrari_duo_GP_Engeland

Binotto en Leclerc chatten in het parc ferme?

Mattia Binotto:“Ten eerste wist ik dat hij teleurgesteld en gefrustreerd was, wat begrijpelijk is, want hij leidde de race duidelijk en hij voelde zich op zijn gemak toen de safetycar naar buiten kwam. En voor hem was vandaag een geweldige kans in termen van het kampioenschap, omdat hij dan aan de leiding zou zijn gekomen omdat Max wat problemen had. Dus toen kwam ongelukkig de safetycar naar buiten en had, laat ik zeggen, een moeilijk einde van de race en was hij ongetwijfeld teleurgesteld. Dus toen ik hem ontmoette, wist ik dat hij teleurgesteld was. Maar wat ik hem vertelde, is dat je weer een fantastische race hebt gereden, omdat je een fantastische eerste ronde van de race hebt gevochten. En dan, na de herstart achter de safetycar, is de manier waarop hij reed en zijn positie verdedigde verbazingwekkend en uitstekend. Dus ik zei hem gewoon kalm te blijven, want de manier waarop hij reed was fantastisch. Hij heeft weer pech gehad vandaag, want een safetycar als je een paar ronden voor het einde leidt, brengt op de een of andere altijd manier pech. En ik denk dat dat de reden is waarom ik denk dat we gewoon hebben geprobeerd niet te teleurgesteld te zijn.”

Mattia_Binotto_en_Laurent_Mekies
Ferrari teammanagement: Mattia Binotto en Laurent Mekies

Fans zouden kunnen denken dat je vandaag een kans hebt weggegooid om veel punten goed te maken op Max Verstappen, wat zou je tegen ze zeggen?

Mattia Binotto: “Wat zouden ze dan anders hebben gedaan? Ik denk dat de beslissingen die we namen telkens de juiste en de juiste waren. Hadden we Charles moeten laten stoppen bij de safetycar, misschien is dat dat het enige is dat we ons kunnen afvragen? Ik denk dat als we waren gestopt, de anderen misschien waren weggebleven en dat ze misschien vierde waren geworden op zachte banden met andere auto's voor hem. Zou hij de posities hebben teruggekregen? Ik weet het niet zeker. Dus achteraf denk ik dat het altijd makkelijk is om te zeggen dat we het anders hadden kunnen doen. Ik denk: ja, we hadden weer een safetycar op het verkeerde moment, waarbij we op dat moment comfortabel aan de leiding gingen.

Charles_Leclerc_onderweg_GP_Brittannie

Hoe kun je uitleggen hoe Carlos zich heeft ontwikkeld als coureur van het begin van het jaar tot vandaag. Welke positie heeft Ferrari ten opzichte van Red Bull of Mercedes?

Mattia Binotto: “Ten eerste ben ik erg blij. Ik ben erg blij voor Carlos, misschien hebben we het nog niet voldoende gezegd. Dus ik ben erg blij met zijn eerste overwinning na zoveel races en samen met Ferrari, dus ik ben erg blij. En ik denk dat het een sterk weekend van hem is geweest. Hij verdiende het. Niet alleen vandaag (zondag, red.) maar ook eergisteren. Over het algemeen was hij degene die op pole stond en uiteindelijk de race won en ik denk dat hij goed reed, misschien was hij niet de snelste in die twee dagen, maar dat is zijn kracht. Hij probeerde altijd te optimaliseren, was er wanneer er zich een kans voordeed en gisteren (zaterdag, red.) reed hij een goede ronde in de regen. De anderen haalden de ronde om wat voor reden dan ook niet en Carlos stond op pole! En vandaag (zondag, red.) greep hij zijn kans, zo goed gedaan van Carlos. Ik denk dat hij steeds zelfverzekerder wordt. En zoals ik gisteren al zei, je kunt zo'n pole op een nat wegdek alleen doen, als je de rust en het vertrouwen hebt in de auto. Dat heeft-ie kennelijk, dus ik ben erg blij om te zien dat hij vorderingen maakt. Daardoor ben ik er vrij zeker van dat hij erg nuttig zal zijn voor ons, kijkend naar het kampioenschap, omdat beide coureurs het goed moeten doen. Ze moeten vechten voor het beste resultaat en dat is wat er dit weekend gebeurde. Dus is het een moeilijk weekend voor ons? Ik denk het niet. We hebben een overwinning behaald, we hebben de pole en de overwinning hier in Silverstone behaald, ik denk dat we daar heel blij mee mogen zijn. Het is een Ferrari op pole en een Ferrari die vandaag wint. We weten dat de strijd héél heftig is. Het gevecht met Red Bull is vanaf het begin van het seizoen allemaal erg krap geweest. Dat zal de volgende races nog steeds het geval zijn, misschien waren ze iets sneller in Silverstone, maar ze behaalden uiteindelijk de overwinning niet. Ja, betrouwbaarheid is misschien een probleem dat iedereen heeft. En Mercedes is nu ook weer terug in de strijd. We wisten dat ze zouden terugkomen. We wisten dat ze hun problemen vroeg of laat onder de knie zouden krijgen. Zullen ze competitief zijn op alle circuits en onder alle omstandigheden? Ik weet het niet, gisteren (zaterdag, red.) waren ze een seconde sneller dan de snelheid in de kwalificatie onder natte omstandigheden. Misschien zouden ze op een droge baan, een stuk dichterbij zijn geweest. Maar ik denk dat het goed is voor het kampioenschap en ook goed voor ons om Mercedes terug te hebben in de strijd. “

Mattia_Binotto_zorgelijk
Oplopende spanning bij Ferrari na Silverstone? Mattia Binotto had na afloop een hoop uit te leggen...

Tijdens het radioverkeer met Carlos klonk het alsof hem werd verteld om positie te behouden in plaats van Charles aan te vallen, was dat onderdeel van je oorspronkelijke plan om hem die buffer te laten zijn?

Mattia Binotto: “Nee, zoals ik denk dat we eerder hebben gedaan voor de wissel, hebben we hem op de een of andere manier gevraagd om de kans op een overwinning voor Ferrari te maximaliseren. En we vertelden hem destijds dat hij misschien wat lengte aan Charles kon geven, omdat we wisten dat de herstart moeilijker zou zijn geweest. Wat hij antwoordde was dat het heel moeilijk voor hem zou zijn geweest, omdat Lewis achter hem zat en op zachte banden reed, waardoor Lewis erg agressief zou zijn geweest. We hebben het volste vertrouwen in Carlos, we weten dat hij zijn best doet voor het team, maar zeker ook voor zichzelf. Maar bovenal voor het team. Dat bewees hij een paar ronden eerder door zonder discussie van positie te wisselen. En ook toen we hem eerder met zijn eerste pit lieten stoppen ten opzichte van Charles, toen hadden we ook geen discussie met hem omdat hij het volledige vertrouwen heeft in het team en de manier waarop we handelen. Dat is de reden waarom hij zich zo gedraagt, ik ben daar erg blij mee!”

De volgende Grand Prix staat voor komend weekend in Oostenrijk op het programma. Een race waar Red Bull een thuisrace rijdt en natuurlijk wil winnen. En een race waar het mega interessant wordt om te zien hoe Ferrari omgaat met de druk. Ze zijn weer succesvol, maar kunnen ze het vasthouden of worden ze slachtoffer van interne spanningen? Wordt vervolgd…







Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS