Formule 1

SPECIAL - Op Silverstone heeft de FIA twee levens gered: "Belangrijkste is dat er niemand gewond is geraakt"

Uitgegeven door Peter Vader • 6 juli 2022 10:49

Carlos Sainz won de van sensatie bolstaande Britse Grand Prix 2022 en prees vervolgens de FIA voor het redden van het leven van Zhou Guanyu, na zijn levensgevaarlijke crash in de openingsronde. De Halo was een geschenk van de goden dit weekend op Silverstone. Sainz pakte met zijn Ferrari zijn eerste F1-overwinning bij zijn 150e poging, hij versloeg daarbij Red Bull-coureur Sergio Perez en thuisfavoriet Lewis Hamilton in een hectische climax van ‘de race van het seizoen’ op het snelle circuit van Silverstone voor een recordaantal toeschouwers van 142.000. Maar de tiende Grand Prix van het seizoen zal worden herinnerd voor een verbluffend ongeval waarbij de Chinese rookie Zhou betrokken was.


Angstaanjagende crash Zhou
Zes seconden nadat de lichten uitgingen, maakte Pierre Gasly contact met George Russell. De Britse coureur tikte vervolgens de rechterachterkant van Zhou’s bolide aan met een snelheid van 160 mph, waardoor hij op zijn kop ging en van de baan schoof. Ondersteboven ging Zhou met hoge snelheid door het grind, terwijl de vonken over de kop sloegen voordat hij tegen de bandenbarričre sloeg en in het vanghek werd gelanceerd. Fans en fotografen doken weg om dekking te zoeken voor Zhou’s vliegende Alfa Romeo, die vervolgens op zijn kant tussen de hekken belandde. Toen de rode vlaggen werden gezwaaid, haastte een hulpteam zich naar Zhou, maar minuten gingen voorbij zonder update terwijl de televisiecamera’s ook niets registreerden van de plaats van het ongeval. De 23-jarige werd voorzichtig uit zijn angstaanjagende beproeving gehaald en in een ambulance naar het medisch centrum gebracht. Opmerkelijk genoeg werd Zhou slechts een uur en 45 minuten later volkomen "fit" verklaard voordat hij terugkeerde naar de paddock en hij meldde: “Ik ben ok, alles duidelijk. Halo heeft me gered. Bedankt iedereen voor jullie lieve berichtjes!”


Crash F2-race
Eerder op zondag, in de Formule 2 – in het F1-randprogramma, landde de auto van Dennis Hauger bovenop Roy Nissany, in een schrijnende crash in de eerste ronde. Beide coureurs kwamen ongedeerd uit hun auto vanwege de halo, het cockpitbeschermingsapparaat dat boven het hoofd van de bestuurder zit. Deze constructie werd in 2018 op het hoogste niveau van de autosport geďntroduceerd, om de impact van een ongeval op te vangen in geval van een koprol of een er overheen vliegende auto.

Guanyu Zhou op de startgrid op Silverstone
Guanyu Zhou op de startgrid op Silverstone

Bedankt FIA!
"Allereerst heb ik de beslissing genomen om niet naar het ongeval te kijken", aldus Sainz. “Toen de rode vlag viel, wist ik dat er een grote shunt moest zijn, maar ik keek niet naar de tv. Ik was wčl ongelooflijk blij om Zhou zonder grote problemen uit de auto te zien komen, en toen ik later toch zag wat er gebeurde, was ik erg geschrokken. Het was ongelooflijk. Het feit dat hij er heelhuids uit is gekomen is krankzinnig. We hebben soms kritiek op de FIA, maar je moet ze ook vertellen hoeveel ze ons hebben geholpen. Want ook bij het ongeluk op zondag in de Formule 2 heeft de FIA twee levens gered en we moeten ze nageven, het is geweldig werk dat ze voor alle veiligheid doen. Jullie kunnen je de snelheid niet voorstellen als we op hoge snelheid racen, van richting veranderen en wetende dat we het veilig kunnen doen. Ik dank ze hiervoor en daarom hou ik van de sport."

“Moeilijk om uit je hoofd te verwijderen”
Sergio Perez voegde toe: “Het is een tijdje geleden dat we een dergelijk ongeval hebben gezien. Het is moeilijk om het te zien en het vervolgens uit je hoofd te verwijderen en je te concentreren. Als je mensen hoort praten over een salarisplafond voor coureurs in de Formule 1, zijn wij degenen die onszelf in gevaar brengen, dus ik denk niet dat het echt goed is om daarover te praten. Het belangrijkste is dat er niemand gewond is geraakt.”

Lof voor Jean Todt
Veel lof moet gaan naar voormalig FIA-president Jean Todt, omdat hij standvastig was met de Halo, te midden van veel kritiek toen hij werd geďntroduceerd bij de F1-coureurs, de teams en fans. Totdat de Halo bijna onmiddellijk levens begon te redden en na dit rommelige weekend is het nu het meest geliefde onderdeel op een F1-auto. Jean Todt twitterde later: "Blij dat ik mijn overtuiging heb gevolgd bij het opleggen van de Halo, ondanks een sterke oppositie!"

Niet blij mee, maar wčl doorgezet!
We herinneren die oppositie toentertijd nog goed. We brengen een bericht van RaceXpress op 19 juli 2017 nog even in herinnering, een titel en tekst die de weerstand van toen in een paar zinnen samenvat: "FIA drukt Halo-cockpit door ondanks tegenstem F1-teams: vanaf 2018 verplicht in de Formule 1!”, gevolgd door: "Slechts enkele dagen nadat Sebastian Vettel met zijn Ferrari in Silverstone met de shield (een halfopen doorzichtig scherm voor op de cockpit) testte, heeft de FIA aangekondigd dat vanaf 2018 de Halo-cockpit in de Formule 1 wordt ingevoerd. Dit ondanks weerstand van de F1-teams. Deze toch wel verrassende aankondiging werd gedaan na een bijeenkomst woensdag van de F1-Strategy Group waarin alle tien Formule 1-renstallen vertegenwoordigd waren. Volgens het Britse Autosport stemde het merendeel van de teams tegen, maar werd de maatregel door de FIA uit veiligheidsoverwegingen doorgedrukt." Gelukkig maar, het scheelde afgelopen zondag opnieuw twee levens!

Oud FIA-president Jean Todt
Oud FIA-president Jean Todt

Russell schoot te hulp
De in Londen geboren Alex Albon raakte verstrikt in het ongeval in de eerste ronde en werd voor voorzorg naar het Coventry Hospital gebracht voordat hij zondagavond werd ontslagen. Esteban Ocon en Yuki Tsunoda waren ook betrokken, maar strompelden terug naar de pits voor reparaties. George Russell, 24, die niet in staat was om deel te nemen aan de herstart, zag iedereen uit zijn stilstaande Mercedes-cockpit springen om eerst de toestand van zijn goede vriend Albon te controleren en vervolgens te hulp te schieten bij Zhou. "Het was het engste dat ik in mijn leven heb gezien", zei Russell over het ongeval van de Alfa Romeo-coureur. "Het was verschrikkelijk. Hij zat daar vast en kon niets doen."

Zhou_Russell_sprong_uit_auto

Bijzondere F1-middag
De race werd bijna een uur gestaakt, waarna Carlos Sainz zijn eerste Grand Prix-overwinning in zijn loopbaan kon noteren. Leclerc viel op oude banden van de eerste naar de vierde plaats terug op een teleurstellende middag voor de Monegask, aangezien Verstappen als zevende naar huis 'strompelde', nadat hij een vroege lekke band had opgelopen. Verstappen leidt het F1-rijderskampioenschap voor Perez met 34 punten, met Leclerc nog eens negen punten minder op de derde plaats. Komend weekend het vervolg op het fraai gelegen Oostenrijkse circuit van Spielberg.



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS