Formule 1

SPECIAL - Mercedes grossiert in wereldkampioenschappen, Toto Wolff: "De F1 is de Champions League"

Uitgegeven door Peter Vader • 31 oktober 2021 16:35

Nu de belanghebbenden in de Formule 1 bijna de laatste hand leggen aan de nieuwe krachtbronnen die vanaf 2025 in de sport zullen worden gebruikt, heeft Toto Wolff een waarschuwingsschot afgevuurd voor de potentiële nieuwkomers en zegt dat F1 de Champion's League of Motorsports is. De nieuwe generatie krachtbronnen die in de F1 zal worden gebruikt, is al een tijdje een intensief gespreksonderwerp voor alle betrokken teams en fabrikanten intenbesproken en de laatste gespreksronde was in Monza tijdens het Italiaanse GP-weekend.

Lewis_Hamilton_2021_Toto_Wolff

Grote risico’s beperken
Hoewel het nog niet volledig is afgerond, is het algemeen bekend dat de nieuwe krachtbron het MGU-H-element zal laten vallen, dat als het meest gecompliceerde onderdeel wordt beschouwd. Dit zou voor VW een stimulans moeten zijn om zich in de Formule 1 te begeven, aangezien ze graag wilden dat dat onderdeel uit de toekomstige architectuur van de aandrijfeenheid zou worden verwijderd, in een poging om meer voor de weg relevante krachtbronnen te hebben en tegelijkertijd de kosten van ontwerp en productie te verlagen. Mercedes Motorsport-baas Toto Wolff, wiens bedrijf niet blij was met het verwijderen van de MGU-H omdat ze er in de loop der jaren zwaar in hebben geïnvesteerd, zei hierover in een bericht van GPFans: "Het is geweldig dat we sterke OEM's hebben, die interesse tonen om naar onze sport te komen. Het is duidelijk dat geen van deze grote autofabrikanten in een situatie willen komen waarin ze zeer niet-concurrerend zijn", merkte Wolff op, wijzend op een andere potentiële Honda-situatie, "Daarom moeten we systemen hebben die deze zeer grote risico's beperken."

Geen onmiddellijk succes verwachten
De Oostenrijker waarschuwde echter dat nieuwkomers geen onmiddellijk succes in de sport moeten verwachten, aangezien naast Mercedes alle andere leveranciers van krachtbronnen aanvankelijk worstelden met de nieuwe turbo-hybride technologie. "Aan de andere kant is de Formule 1 de Champions League en niemand kan verwachten dat hij voor het eerst de Champions League ingaat en meteen naar de finale gaat en met de grootste trofee naar huis gaat", waarschuwde hij. “We zijn er al een lange tijd, hebben veel geld, bloed, zweet en tranen geïnvesteerd en we hebben hard gevochten om de resultaten te krijgen die we nu hebben en om ons in de situatie te krijgen waarin we ons nu bevinden. Kijk naar de geschiedenis van Mercedes in de eerste vijf jaar dat we een fabrieksteam waren, en naar de verschrikkelijk moeizame Honda-dagen waarmee ze toen werden geconfronteerd, of naar de niet minder moeilijke dagen van Renault", herinnert Wolff zich. “Iedereen heeft zich een weg naar boven moeten vechten om uiteindelijk races en kampioenschappen te winnen. Het is nu zaak om een goede balans te vinden om nieuwkomers zoals grote fabrikanten aan te trekken. Iedereen moet erkennen dat je niet zomaar kunt instappen en de top kunt veroveren, je moet het toch ècht tijd geven", hield de Mercedes-man vol.

Mercedes_F1_motor

Tijd en geduld
Wolff legde verder uit dat geld gooien naar problemen niet de juiste aanpak is. Tijd en geduld zijn de twee belangrijkste ingrediënten voor succes. "In het verleden hebben veel OEM's dat verkeerd begrepen", beweerde hij. “Als je kijkt naar Toyota, BMW en Honda, al het geld, alle middelen zijn niet relevant als je het project niet genoeg tijd geeft. Iedereen die als team of als fabrikant van powerunits in de F1 gaat deelnemen, begrijpt nu heel goed dat dit tijd nodig heeft. Het feit dat het niet gemakkelijk is om te winnen, maakt de sport zo aantrekkelijk.” De 49-jarige Oostenrijker die bij Mercedes werkt sinds 2013 en hun uiterst dominante periode sinds 2014 als leidinggevende mag meemaken, zei dat er zoveel details zijn die nog moeten worden afgerond met betrekking tot de 2025-motoren. "We zijn het allemaal eens over het duurzaamheidsconcept voor de toekomst, maar wat moet worden gedefinieerd, zijn de details zoals de nieuwkomers versus de gevestigde exploitanten, evenals een aantal andere en verschillende parameters", benadrukte hij, waarna hij concludeerde: "Maar het globale concept is duidelijk en we zijn al ver gevorderd in de discussies over de regelgeving, maar we zijn er nog niet."

Zich zorgen maken?
Vermeldenswaard is dat ondanks het feit dat Mercedes vanaf de eerste dag de benchmark voor de aandrijfeenheid in het turbo-hybride tijdperk heeft bepaald, het in 2021 moeilijk wordt, aangezien hun toonaangevende krachtbronnen kwetsbaar blijken te zijn, waarbij Valtteri Bottas zes interne verbrandingsmotoren gebruikte in vergelijking met de toegestane drie. Dit feit doet twijfels rijzen bij de regerend wereldkampioen en hun stercoureur Lewis Hamilton, aangezien ze de serieuze titeluitdaging van Red Bull en Max Verstappen moeten afweren. Mercedes leidt voor Red Bull met 23 punten voorsprong het constructeurskampioenschap, terwijl Verstappen 12 punten voorsprong heeft op Hamilton in de strijd om de rijderstitel.



MercedesHamiltonBottas

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS