DTM

SPECIAL - Internationale Vrouwendag met DTM racewinnares Ellen Lohr: "Snelle vrouwen slechts een kwestie van..."

Uitgegeven door Peter Vader • 8 maart 2021 07:01

MüNCHEN - Ellen Lohr heeft geschiedenis geschreven: ze is de enige vrouw die een race voor de DTM heeft gewonnen. Dat was op 24 mei 1992 in Hockenheim, toen ze Formule 1-wereldkampioen Keke Rosberg en de toekomstige DTM-recordkampioen Bernd Schneider achter zich liet. Op internationale vrouwendag op 8 maart is de inwoner van Mönchengladbach ervan overtuigd dat: "Het is slechts een kwestie van tijd voordat we weer snelle vrouwen in de DTM hebben." Sinds de introductie in 1984 hebben twaalf vrouwen deelgenomen aan de DTM. Lohr baseert haar vertrouwen op tal van initiatieven en ziet een sterke generatie opgroeien. Een voorbeeld is Sophie Hofmann. De 22-jarige dame uit Waldenburg, Saksen, neemt deel aan de junior DTM Trophy-serie, de basis van de DTM.

null
Ellen Lohr als racewinnaar op het DTM-podium in Hockenheim 1992, omhelst door DTM-icoon Klaus Ludwig na de race waarin ze de toekomstige DTM-recordkampioen Bernd Schneider (links) en Formule 1-wereldkampioen Keke Rosberg (rechts) te snel af was

Voor Ellen Lohr is het duidelijk: "De fysieke voorwaarden die nodig zijn in de autosport worden ook aan vrouwen gegeven." Wat voor hen doorslaggevend is, is de steun. “Er is al jaren niet echt vooruitgang geboekt, maar nu is het overal. Sterke generaties groeien op in de juniorsector, die op een goed niveau zitten om snel te slagen in de DTM." De voormalig Mercedes-coureur voegt hieraan toe: "Door in de DTM over te schakelen naar GT3-raceauto's, is dit het beste moment voor een vrouw om te slagen in de DTM."

Beate_Nodes_DTM
Beate Nodes met Ford Escort en Sierra XR4Ti onderweg
in de DTM in 1985, 1986 en 1987


Ellen Lohr noemt andere redenen waarom de kansen op succes bij vrouwen zijn toegenomen: "Over het algemeen zijn er tegenwoordig veel inspanningen in de autosport om meer vrouwen erbij te betrekken. Denk aan het Women in Motorsport initiatief van de FIA, het Women in Motorsport initiatief en de 'Dare to be different' organisatie opgericht door Susie Wolff.

null
Vanina Ickx (links) en Susie Wolff (rechts)

Aan het einde van het DTM-seizoen 1987 nam Ellen Lohr deel aan drie races in de Alpina-BMW M3 en eindigde als tweede op de Salzburgring. In hetzelfde weekend en op dezelfde plaats werd ze Duits Formule Ford-kampioen. Ze wees echter een aanbod af om over te stappen naar de DTM als BMW-fabrieksrijder en wilde haar formulecarrière voortzetten. Maar in 1991 accepteerde ze eindelijk een Mercedes-aanbod van Norbert Haug. "Ik kon een ècht fabriekscontract met salaris en alles wat daarbij hoort, niet afwijzen." Een jaar later stond ze bovenaan het podium. Voor Ellen Lohr is er geen twijfel mogelijk: "Ja, deze overwinning in 1992 was het hoogtepunt van mijn carrière. Het maakt altijd indruk op me hoeveel mensen het zich nog herinneren."

Mercedes_Otto-Stermitz_DTM Miss Austria
Mercedes Otto Stermitz, Miss Oostenrijk in 1983

Lohr is de eerste en enige DTM-winnaar tot nu toe. De eerste vrouw in de DTM was echter de Italiaanse Lella Lombardi (Alfa Romeo) in 1984, en de eerste vrouw op het podium was Beate Nodes (Ford Sierra) in 1986 op de AVUS in Berlijn. Nodes reed met Ford Escort en Sierra XR4Ti in de DTM in 1985, 1986 en 1987. Ook Nederland liet zich niet onbetuigd met Henny Hemmes, die in 1978 als zesde eindigde met haar Chevrolet Camaro op Zandvoort. Zij nam deel aan meerdere DTM-races.

Henny Hemmes
Henny Hemmes

Dan was er de Oostenrijkse Mercedes Otto-Stermitz, die in 1983 ook nog Miss Oostenrijk was. Stermitz reed slechts één seizoen, haar tijdgenoot Annette Meeuvissen maakte drie seizoenen vol. De DTM-rijders, die tussen 2006 en 2012 door Audi en Mercedes werden ingezet, hadden het moeilijk met de dames. De Schotse Susie Stoddart, die later trouwde met de huidige Mercedes-sportbaas Toto Wolff, scoorde enkele top tien-finishes in een Mercedes. Voor Audi reden de Belgische Vanina Ickx, de Britse Katherine Legge en de Zwitserse Rahel Frey.

Ellen_Lohr_Annette_Meeuvissen_DTM
Ellen Lohr (links) en Annette Meeuvisse (rechts)

Een saillant detail is dat voor vier van de genoemde twaalf dames het leven een zware tol eiste. In maart 1992 overleed Lella Lombardi op 50-jarige leeftijd aan kanker. Miss Oostenrijk 1983, Mercedes Stemitz, kreeg in 1993 een zwaar auto-ongeluk en moest haar loopbaan als coureur daardoor beëindigen. In december 2004 stierf Annette Meeuvissen aan kanker en in oktober 2008 stierf Beate Nodes aan een hartfalen. In april 2019 tenslotte, overleed Henny Hemmes aan ALS, na een ziekbed van twee-en-een-half-jaar. Trieste feiten over op het circuit sterke en succcesvolle vrouwen, die daarbuiten echter minder geluk hadden. Maar natuurlijk blijft er ook veel positiefs te melden. In 2021 blijven vrouwelijke coureurs ook weer actief op het DTM-platform. Sophie Hofmann uit het Saksense Waldenburg doet mee aan de junior DTM Trophy series. De 22-jarige dame bestuurt een Audi R8 LMS van Heide-Motorsport en als alle voortekenen zich niet verloochenen dan ligt er voor haar een mooie race carrière in het verschiet. Sophie Hofman, de vrouwelijke ‘rising star’ van de DTM!

Sophie Hofman DTM
Sophie Hofman, de vrouwelijke ‘rising star’ van de DTM!

Eerdere berichten over Henny Hemmes gepubliceerd op RaceXpress:

Henny Hemmes, de eerste vrouw die een FIA-kampioenschap won, is overleden

Emancipatie in de autosport, FIA commissie voor vrouwen in de autosport komt bijeen

Women-in-Motorsport-logo

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS