Formule 1

SPECIAL - Hoe kijkt Ferrari naar de Grand Prix van Nederland op het CM.com Circuit Zandvoort? + FOTO'S

Uitgegeven door Peter Vader • 1 september 2022 10:02

Scuderia Ferrari staat een week na de race van Spa-Francorchamps voor de Nederlandse Grand Prix op Zandvoort, die vorig jaar na een afwezigheid van 36 seizoenen terugkeerde op de kalender. Dit jaar levert Ferrari een heftige strijd met Red Bull om de leiding in het F1-constructeurskampioenschap, een strijd die ook in Zandvoort weer zal losbarsten. Hoe kijkt Ferrari hier tegenaan? Daarom drie vragen aan Marco Adurno (Head Vehicle Performance).

Marco_Adurno_Head_Vehicle_Performance_Scuderia_FerrariMarco Adurno, Head Vehicle Performance Scuderia Ferrari

1. Kun je ons vertellen waar je passie voor autosport vandaan komt en hoe je bij Ferrari terecht bent gekomen?
“Mijn passie werd geboren als een kind, toen ik naar Ferrari in de Formule 1 in de armen van mijn vader keek en droomde om op een dag ook deel uit te maken van die wereld. Die droom bleef in de la liggen tot 2007, toen ik de kans kreeg om in een Engels team te werken, een ervaring die me toen hielp om mijn wens te vervullen om in 2019 bij de Scuderia Ferrari te komen ″.

Ferrari_in_GP_Hongarije

2. Kun je iets vertellen over de kenmerken van het circuit van Zandvoort?
“De huidige baanindeling is volledig herzien ten opzichte van die van de jaren tachtig, toen de Grand Prix op de kalender werd vastgelegd (tot 1985). Het heeft nu een lange reeks bochten met middelmatige en hoge snelheid, die zeer veeleisend zijn voor de auto's en de coureurs. De aanwezigheid van hoge camberwaarden is ook een unieke eigenschap, waarbij Bocht 3 en Bocht 14 een verkanting bieden van maar liefst 16 graden”.

Zandvoort_2021_Ferrari_Zaterdag_actie

3. Deze baan is een testcircuit voor banden, vooral de voorbanden. Hoe benader je zo'n race?
“De karakteristieken van de baan zorgen ervoor dat er heel veel druk staat op de banden, vooral op de voorbanden. De sleutel tot de kwalificatie is om met een hoge aerodynamische balans te kunnen rijden in bochten met een gemiddelde en een hoge snelheid, zonder de stabiliteit van de auto in gevaar te brengen. Wat betreft de race, aan de andere kant, is het noodzakelijk om de juiste mix te vinden tussen een set-up die de banden beschermt en tegelijkertijd probeert te voldoen aan de wensen van de coureur”.

Mattia_Binotto_en_Laurent_Mekies F1 Ferrari
Ferrari teamleiding Mattia Binotto (links) en Laurent_Mekies(rechts)

Hoe kijkt Ferrari naar het duinencircuit?
Het circuit meet 4.259 meter met 72 ronden te gaan. Omdat het aan de kust is gebouwd, wordt het vaak meegesleurd door de wind, soms zo sterk dat het het gedrag van de eenzitters beïnvloedt en het asfalt met zand bedekt. De baan staat bekend om zijn uitgesproken hoogteverschillen en heeft verschillende secties die bekend en geliefd zijn bij de liefhebbers. De Tarzanbocht mag in dit kader zeker niet vergeten worden, een scherpe bocht naar rechts aan het einde van het rechte stuk, gekenmerkt door een lichte verhoging, verderop aansluitend de Rob Slotemakerbocht en de snelle en blinde bocht naar rechts genaamd Scheivlak. Voor de terugkeer naar de kalender vorig jaar kennen de bochten 3 en 14 een verkanting, waarbij de laatste zelfs is verhoogd tot een 16 graden helling. De coureurs kunnen hierdoor met een veel hogere snelheid door de bocht. In het geval van bocht 3 kan dat nu zelfs op twee verschillende hoogten. De smalle baan en het kronkelige ontwerp vergemakkelijken het inhalen echter niet en vereisen veel neerwaartse kracht (downforce, red.). De kwalificatie zal daarom van fundamenteel belang zijn. Er zijn twee DRS-zones: tussen bocht 10 en 11 en op het rechte stuk. In de vrije training wordt ook de opening van de mobiele vleugel geactiveerd in de laatste bocht, de Arie Luyendykbocht, die de naam draagt van de wereldberoemde Nederlandse Indy 500-winnaar.

Carlos_Sainz_winnaar_GP_Brittannie
Carlos Sainz winnaar GP Brittannie 2022

Ferrari-statistieken:
GP's gereden: 1044
Aantal seizoenen in F1: 73, vanaf Monaco 1950
Debuut: A. Ascari 2e, R. Sommer 4e, L. Villoresi DNF
Overwinningen: 242 (23,18%)
Pole position: 239 (22,89%)
Snelste ronden: 259 (24,81%)
Totaal podiumplaatsen: 790 (25,22%)

Charles_Leclerc_versus_Carlos_Sainz F1 Ferrari 2022
Loyale Ferrari teamgenoten in 2022: Charles Leclerc (links) en Carlos Sainz (rechts)

Ferrari-statistieken i.c.m. GP Nederland:
GP's gereden: 30
Debuut: in 1952, A. Ascari 1e, G. Farina 2e, L. Villoresi 3e, C. De Tornaco DNF
Gewonnen: 8 (27,67%)
Pole position: 7 (23,33%)
Snelste ronden: 10 (33,33%)
Totaal podia: 24 (26,67%)

Charles_Leclerc_winnaar_GP_Oostenrijk F1 Ferrari
Charles Leclerc, winnaar van de GP Oostenrijk

GP Nederland in cijfers en weetjes
1. De Nederlanders die in de Formule 1 raceten in door Ferrari aangedreven auto's. De eerste was Robert Doornbos die in 2006 drie F1-races aan het stuur van een Red Bull reed, met als resultaat twee twaalfde (China en Brazilië) en een dertiende plaats (Japan). Het jaar daarop reed Christijan Albers negen races met Spyker, zijn beste resultaat was 14e in Bahrein en Spanje, terwijl de laatste Max Verstappen is, die in 2016 vier races reed met Scuderia Toro Rosso. De F1-wereldkampioen 2021 was de enige die punten wist te behalen, een zesde plaats in Bahrein en een achtste in China. De Scuderia heeft nog nooit Nederlandse coureurs in de Formule 1 gehad.

Ferrari_Spa_pitstop

GP Nederland in cijfers en weetjes
2. Er zijn meerdere versies van het circuit van Zandvoort sinds het ontstaan in 1939, toen ook de Ferrari-fabriek in gebruik werd genomen. Tot 1971 was de baan 4.193 meter lang, in 1972 en 1980 werd de baan verlengd tot respectievelijk 4.226 en 4.252 meter. In 1990 werd hij teruggebracht tot 2.526 meter - toen hij praktisch alleen voor de Formule 3 werd gebruikt - en bereikte toen ook zijn maximale lengte (4.307 meter). Sinds 2020 meet de baan 4.259 meter.

Zandvoort_2021_Ferrari_quali_p5_p6_210025-dutch-gp-2021
Ferrari kwalificeert zich op P5 en P6 op Zandvoort in 2021

GP Nederland in cijfers en weetjes
3. Alle edities van de Nederlandse Grand Prix zijn verreden op het circuit van Zandvoort. Van alle GP's die op één circuit werden gereden, staat de Nederlandse op de derde plaats. De gastheer van meer Grand Prix zijn die in Monte Carlo, waar 68 keer de Grand Prix van Monaco werd gehouden, en van de Hungaroring, de thuisbasis van de 37 edities van de Hongaarse Grand Prix.

Ferrari_Mattia_Binotto_pitcrew_at_work

GP Nederland in cijfers en weetjes
4. Het gemiddeld aantal inhaalacties in de laatste vijf Nederlandse Grands Prix. In 1983 waren dat er 65, waarvan er tien werden gescoord door René Arnoux, die toen de race won met de Ferrari 126 C3. Vorig jaar waren er echter 23 positiewisselingen: de race zag de overwinning van Max Verstappen terwijl de Ferrari SF21's vijfde werden met Charles Leclerc en zevende met Carlos Sainz.

Ferrari_Charles_Leclerc_actie GP Spa Francorchamps 2022

Programma
De F1-bolides rijden vrijdag om 12:30 uur lokale tijd voor het eerste uur vrije training en om 16:00 uur voor het tweede. Zaterdag om 12:00 uur staat de laatste vrije training op het programma ter voorbereiding op de kwalificatie om 15:00 uur. Zondag start op dezelfde tijd om 15:00 uur, de 32e Nederlandse Grand Prix die meetelt voor het Wereldkampioenschap Formule 1. Forza Ferrari!



Logo_Scuderia_Ferrari

Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS