Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

SPECIAL - De derde generatie enduranceracer van Peugeot, de 9X8, ziet er oogverblindend goed uit + FOTO'S

Uitgegeven door Peter Vader • 19 januari 2022 14:53

Dit jaar is het 30 jaar geleden dat Peugeot de eerste Le Mans-overwinning behaalde, waarbij de 905 zijn plaats als endurance-icoon in 1992 veiligstelde met die ongelooflijke V10-motor. Dezelfde Peugeot won ook het jaar erop, alleen maar om zijn erfenis te verstevigen. Drie decennia later mikt Peugeot opnieuw op de overwinning in de 24 uur van Le Mans met de nieuwe en spectaculair ogende Peugeot 9X8, die door de autobouwer wordt omschreven als een "design- en technische revolutie".

Peugeot 9X8 1

Met ongeveer 950 pk uit zijn hybride aandrijflijn (680 pk uit een dubbele 2.6 V6 en 270 pk uit een elektrische motor), belooft de 9X8 angstaanjagend snel te zijn op het Circuit La Sarthe. Voor nu echter, met nog veel testkilometers te maken, ligt de focus op het ontwerp van de 9X8. Peugeot heeft zelfs de moeite genomen om Agnieszka Doroszewicz in te huren om de foto's te maken en "te spelen met het licht en de contrasten van een betonnen omgeving" van een ‘brutalistische’ parkeergarage ergens in Frankrijk. Je hebt de auto misschien eerder gezien, maar niet op deze manier.

Peugeot 9X8 2

Hoe dan ook, de nieuwe 9X8 is 'stunning'. Er is geen twijfel mogelijk over het feit dat het om een Peugeot gaat, met de kenmerkende 'leeuwenklauw'-verlichting die een designkenmerk is geworden van de serieproductieauto’s bestemd voor de openbare weg. Beide uiteinden van iedere moderne Peugeot worden er door gedomineerd. Blijkbaar zijn "een katachtige houding, vloeiende lijnen versterkt door sportieve accenten, aangevuld met slanke en gestructureerde flanken" ook Peugeot-handelsmerken, en zijn ze bij de 9X8 duidelijker aanwezig dan bij een 3008. Het nieuwe Peugeot-logo is één van de kenmerken, en het rijderscompartiment van de 9X8 zou zelfs profiteren van het innovatieve i-Cockpit-concept.

Peugeot 9X8 3 rijderscompartiment

Wat waarschijnlijk evenveel mensen heeft verward als dat het indruk heeft gemaakt, is dat de Le Mans-coureurs wordt beloofd dat ze met de Peugeot 9X8-Hypercar "het hoogste niveau van ergonomie en intuïtiviteit" hebben, aldus een bericht van PistonHeads. Het doel hiervan is natuurlijk is om te proberen de hybride Hypercar terug te koppelen aan de productie-Peugeots – zoals de 3008 Hybrid en 508 Peugeot Sport Engineered worden genoemd - maar, zoals altijd met dit soort zaken, is het nogal een grote sprong van een Peugeot plug-in SUV naar dit Le Mans-monster.

Peugeot 9X8 4

Toch betekent de 9X8 een andere raceauto dan gebruikelijk in deze endurance-racewereld. Maar ja, het is tenslotte alweer de derde generatie van de Peugeot endurance raceauto's, dus je kunt wat verwachten. En dat het concept onbetwistbaar geslaagd is, is goed nieuws, zelfs als de links naar de reguliere Peugeots onvermijdelijk zwak zijn. De nieuwe Peugeot 9X8 is een knap staaltje van innovatie en techniek en ontegenzeglijk een regelrechte beauty!

Peugeot_905_Evo_1_Magny_Course
Iconische eerste generatie, de Peugeot 905 Evo won de 24 Uren van Le Mans bij zijn debuut in 1992 en herhaalde dit in 1993, auto is gefotografeerd op het circuit van Magny Course

null
Strijdbare tweede generatie, de Peugeot 908 HDi FAP debuteerde in 2007 en moest het opnemen tegen het onverslaanbare Audi, in 2009 behaalde de 908 een dubbele overwinning in Le Mans en versloeg daarmee eindelijk Audi (P3); auto is gefotografeerd op het Circuit van Monza

PEUGEOT 9X8 – Technische data Le Mans Hypercar (LMH):
Lengte: 5,000mm
Breedte: 2,080mm
Hoogte: 1,180mm
Wielbasis: 3,045mm
Aandrijving achter: PEUGEOT HYBRID4 500KW (all-wheel drive) door middel van een motor met 500kW (680hp), 2.6L twin-turbo, 90-graden V6 petrol interne verbrandingsmotor + zeven versnellingen sequentiële transmissie
Aandrijving voor: 200kW electrische motor-generator + enkelvoudige remming
Batterij: High density, 900-volt batterij ontworpen door Peugeot Sport, TotalEnergies/Saft
Brandstof en smeermiddelen: TotalEnergies



Peugeot 9X8 5

Peugeot 9X8 6

Peugeot 9X8 7

Peugeot 9X8 8

Peugeot 9X8 9

Peugeot 9X8 10

Peugeot 9X8 11



Ben jij al abonnee van ons RaceXpress Youtube-kanaal? En wil je nog meer genieten van heerlijke raceactie van de Formula 1 of auto- en motorsport of karting? Abonneer je dan ook op ons RaceXpress YouTube-kanaal!

RaceXpress Youtube

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS