Formule 1

SPECIAL - De continuing story of het Mercedes-Aston Martin-Masterplan…

Uitgegeven door Peter Vader • 15 februari 2021 17:07

In de Formule 1 volgen ontwikkelingen elkaar snel op, de pers heeft altijd genoeg input om verslag van te doen. Achter de feitelijke wereld is nog een tweede wereld van ontwikkelingen en bewegingen, die niet zichtbaar is en waarover bijna niet wordt geschreven. Je kunt het de wereld van de politiek noemen, want soms komen zaken ineens bovendrijven die aanvankelijk ondenkbaar leken maar toch gebeuren. Vaak betreft het zaken die al langere tijd onderhuids broeiden en ze soms het geruchtencircuit voedden. En regelmatig zitten die geruchten niet ver van de waarheid. Het volgende verhaal willen we de lezers van RaceXpress daarom niet onthouden. Even voor de duidelijkheid, het volgende bericht is pure speculatie, maar wel gebaseerd op het tegen elkaar leggen van een aantal puzzelstukjes door het collega autosportmedium Inside Line. Het gaat over Mercedes, dat aan de vooravond staat van zestien Formule 1 wereldkampioenschappen in acht jaar. Wat ook betekent dat hun superster-coureur Lewis Hamilton waarschijnlijk titelnummer acht zal behalen in het komende seizoen 2021.

Lewis_Hamilton_wereldkampioen_2019

"Hij had gelijk"
Het is zo’n twaalf jaar geleden dat de Silver Arrows ontstond uit het in 2009 F1-wereldkampioenschap veroverende Brawn Grand Prix (een jaar eerder ook bekend als Honda) en het nieuwe, jonge sterrenteam vervolgens de recordhouder in F1 wereldtitels, Michael Schumacher, uit de mottenballen haalde en aan hem enig jong bloed toevoegde in de vorm van Nico Rosberg. Daar bleef het niet bij, want de ambities waren erg hoog in het Mercedes-kamp, dus Niki Lauda, Ross Brawn en Toto Wolff overtuigden Lewis Hamilton ervan om zich bij het team aan te sluiten. Dat leverde hem een spervuur van kritiek op van vele F1-ingewijden. Als we tien jaar later naar Hamilton’s overstap terugkijken, dan kun je niets anders concluderen dat de criticasters het toen mis hadden en de ietwat opportunistische Brit gelijk had. Mercedes heeft een opmerkelijke reeks van 106 Grand Prix-overwinningen behaald, sinds Rosberg de zegereeks begon met zijn eerste overwinning bij de Chinese Grand Prix van 2012. Hamilton won er 74. Daarvoor stonden alleen Juan Manuel Fangio (acht overwinningen) en Stirling Moss (één overwinning) midden jaren vijftig op de bovenste trede van het podium voor het Duitse team. De geschiedenis laat zien dat Mercedes in het afgelopen decennium zowat elk record in de Formule 1 heeft verbrijzeld en de benchmark zo hoog heeft gezet dat hun rivalen keer op keer tekortschieten. Ze zijn seriewinnaars in een tijdperk van turbohybride motoren, een techniek die ze beheersten als geen enkele andere fabrikant. Voor hun bijna onverslaanbare PU's bouwden ze ook een verzameling titelwinnende chassis zoals geen enkel ander team in de geschiedenis van de F1-sport heeft gedaan.

Mercedes_F1_world_champion_2020

Wat kan Mercedes nu nog bereiken?
Met dit alles in gedachten, enig onderzoek, een paar lange telefoontjes en wat WhatsApp-speurwerk, begon de Inside Line-redacteur de puzzel in elkaar te zetten. De afbeelding die toen tevoorschijn kwam is als volgt: op een bepaald moment in de loop van het seizoen 2021 zou het heel goed passen wanneer ze hun achtste opeenvolgende F1-constructeurstitel winnen. Daarna zal er een aankondiging komen dat Mercedes uit de eredivisie van de autosport zal stappen, maar ze wel als motorleverancier aanwezig zullen blijven. De huidige Brackley-vestiging zal gewoon worden voortgezet in combinatie met de verbouwing van de fabriek in Silverstone. En wie wordt de nieuwe eigenaar? Juist, Aston Martin onder leiding van Lawrence Stroll en zijn geselecteerde miljardairvrienden met daarnaast een indrukwekkende alliantie van ‘zware jongens’ waaronder Mercedes-teambaas Toto Wolff, viervoudig F1-kampioen Sebastian Vettel en natuurlijk heeft Daimler nog steeds zelf 20 procent van de taart in handen.

Sebastian_Vettel_to_Aston_Martin

En Racing Point dan?
Als gevolg van de overdracht aan Lawrence Stroll’s Aston Martin zal het huidige Aston Martin-team - ook bekend als Racing Point - worden overgedragen aan Dmitry Mazepin en zijn Uralkali-onderneming of aan een alternatieve koper uit China of Monaco of kan het glorieuze team met de ster zelfs veranderen in een soort B-Team. Maar, feit is dat Mazepin momenteel staat te popelen om een F1-team te kopen. De Russische miljardair deed al eerder een bod op Force India, op hetzelfde moment dat Stroll dat deed, en verloor daarmee zijn kans op zijn eigen F1-team. Mazepin en zijn consortium waren niet onder de indruk en stapten naar de rechtbank. Het gedetailleerde rapport van Dieter Rencken over deze saga spreekt boekdelen en zet de zaak in een grotere context. Met steeds meer puzzelstukjes die op hun plaats vallen, is het duidelijk dat Mercedes ooit begon te snuffelen aan een reddingsplan rond de tijd dat Force India Racing Point werd. Ze kochten de visie van Stroll, die ongetwijfeld de blauwdruk bevatte voor wat we de komende maanden zullen zien ontvouwen. Maar vergis je niet, dit plan is in steen gebeiteld en niets zal het laten ontsporen. Dit masterplan geeft Mercedes de kans om te vertrekken als het beste Formule 1-team ooit - een erfenis die hun spin-dokters nog minstens vijftig jaar kunnen uitmelken. Om na hun pensionering terug te keren in de rol van F1-motorleverancier. Kennis en kunde gaat niet verloren en het ster-imago zet zich gewoon voort (en is nog een stuk goedkoper voor Daimler ook).

Mercedes_F1-motoren_2013_-_2018
Mercedes Formule 1-motoren van 2013 tot en met 2018

Iedereen blij?
Een betere exit van Mercedes zou je niet kunnen bedenken want meestal verlaat men het slagveld met de staart tussen de benen. In dit geval niet, het wordt een win-winsituatie voor alle betrokkenen voor 2022. Lawrence Stroll krijgt het huidige Mercedes-bedrijf in zijn handen, dat wordt omgedoopt in Aston Martin. Hierdoor komt het team van Force India/ Racing Point/ Aston Martin vrij, zodat Mazepin zijn al lang geambieerde F1-team krijgt. Mercedes AMG High-Performance Powertrains levert aan Aston Martin, het Mazepin F1 Team, aan Williams en aan McLaren. Het is bijna een sprookje, want ze leefden daarna nog lang en gelukkig? Tot slot kun je je afvragen op welk moment dit plaatje van de puzzel begon te verschijnen. Het antwoord is simpel: toen Hamilton een contractverlenging voor slechts een jaar met Mercedes aankondigde. Ergens in de afgelopen twee weken dus…

Lawrence_Stroll_en_Toto_Wolff_bron_Pinterest
Aston Martin CEO Lawrence Stroll en Mercedes teambaas Toto Wolff kunnen het goed met elkaar vinden

Het grotere plaatje
Nogmaals, deze speculatie over de toekomst van Mercedes is afkomstig van Racing Line. Maar ook RaceXpress liet zich een jaar geleden al in deze richting uit. Toen circuleerde het gerucht dat Toto Wolff wel eens kon overstappen van Mercedes, naar het clubje van Lawrence Stroll. De twee heren werden tenslotte regelmatig gespot in elkaars nabijheid en ze leken het uitstekend met elkaar te kunnen vinden. Dat kunnen Toto en Lewis ook met elkaar, dus ontstond er het gerucht “Hamilton naar het nieuwe Aston Martin?”. Waarbij in dezelfde weken ook duidelijk werd dat de Brit niet naar Ferrari zou gaan. Er volgden vele ontkenningen en Wolff en Hamilton bleven gewoon bij Mercedes. En Aston Martin strikte een andere F1-wereldkampioen, Sebastian Vettel, voor hun vacante stoeltje. Maar tijdens de zomerperiode van 2020 werd de binding van Aston Martin en Mercedes wel verder geïntensiveerd. Niet in Formule 1-verband maar in de veel grotere wereld van de automotive. De bekendmaking dat Mercedes-AMG de motoren ging leveren voor de sportwagens van Aston Martin, paste geheel in het kader van de herstructurering van het iconische, maar noodlijdende Britse sportwagenmerk. En ‘en passant’ werd per 1 augustus 2020 ook nog even Tobias Moers benoemd als Chief Executive Officer bij Aston Martin. Personeelsmutaties komen op dit niveau regelmatig voor, maar in dit geval was Moers wèl afkomstig van Daimler AG, de onderneming waarvoor hij al meer dan 25 jaar in senior functies aan het werk was. Op het moment van Moers zijn overstap was hij voorzitter van de raad van bestuur en Chief Executive Officer van Mercedes-AMG GmbH, dus iedereen begreep dat zijn move slechts van strategische aard was. Een loyale Mercedes-man aan het hoofd van het prestigieuze Aston Martin. Dat riekt naar meer…

Aston-Martin-DBS-Superleggera-vs-Mercedes-AMG-GT-R-RaceXpress

Wat is de toekomst?
Als we dus nog even bij het grotere plaatje blijven, dan zien we dat Mercedes een strategisch belang heeft met zijn motorleveranties in Aston Martin. Zowel in de autosport als in de reguliere autoproductie. In de traditionele Formule 1 heeft Mercedes alles al gewonnen, dus wat wil je nog meer? Meer is er niet. Elektrisch is de toekomst en Mercedes ontwikkelt zich snel en goed in deze nieuwe wereld van voertuigaandrijving. Ze zijn bovendien het enige merk dat een fabrieksteam heeft in de Formule 1 zowel als in de FE (Formula Electric). Dat zegt genoeg over welke kant Mercedes op wil in de toekomst. Dus, speculaties over de toekomst van Mercedes in de mondiale autosport zijn maar op veronderstellingen berustende beweringen (gissingen), maar het zou echt heel goed wel eens de waarheid kunnen zijn. En Lewis Hamilton? Die wil nog wel een keer wereldkampioen worden om zijn iconische status definitief te bezegelen met het recordaantal F1-wereldkampioenschappen. En Lewis heeft ook al een nieuwe activiteit met zijn eigen team dat gaat deelnemen aan het nieuwe, volledig elektrische Extreme E-kampioenschap. Aan deze wereldwijd verreden offroad-serie gaat ook oud F1-wereldkampioen Nico Rosberg met zijn eigen team deelnemen. Beide heren zijn ook weer afkomstig uit de Mercedes-gelederen, toch?!

Klik de onderstaand de links aan naar eerdere berichten over het 'Mercedes-Aston Martin-Masterplan', verschenen op RaceXpress:

Wat gaat Lewis Hamilton doen? Zijn huidige teambaas heeft een aandeel in Aston Martin, dus...

Mercedes ontkent geruchten over hun plannen om de F1 te verlaten speculatie-hierover is ongegrond en onverantwoord

Neemt Wolff Lewis Hamilton op sleeptouw totale onzin reageert de Mercedes teambaas in Niki-Lauda-stijl...

Mercedes start met Formule 1 MGU-H technologie in AMG wegauto's

Aston-Martin mikt op jaarlijkse groei van 250 tot 300 miljoen pond Mercedes-Benz verhoogt tot 2023 stapsgewijs aandeel in Britse autofabrikant

SPECIAL Quo vadis Sebastian Is er een groter plan achter de geruchten over Vettel en Racing-Point

Aston-Martin-Mercedes-logo

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS